Overrasket Kevin: Vi har en rigtig god bil

Kevin Magnussen er overrasket over Renault-racerens kvaliteter. Nu ser han bare frem til næste motoropgradering

Kevin er mere end tilfreds med det, bilen har præsteret hidtil. (Foto: Jan Sommer)
Kevin er mere end tilfreds med det, bilen har præsteret hidtil. (Foto: Jan Sommer)

MELBOURNE (Ekstra Bladet): Allerede da Renault lancerede farven på sin RS16, indrømmede teamets tekniske chef, Bob Bell, at franskmændene tidligt begynder at fokusere kræfterne på 2017-sæsonen.

Podiet er uden for rækkevidde, og man er i gang med at bygge et helt nyt chassis fra bunden.

Hverken sportschefen Frederic Vasseur eller Kevin Magnussen ønsker imidlertid at afskrive fremskridt i denne sæson.

Teamet blev positivet overraskede over deres fart i søndagens grandprix i Australien. De ligger fortsat uden for top 10, men når man tænker på, hvor hurtigt bilen er skruet sammen, siden Renault overtog Lotus, er udgangspunktet slet ikke så tosset.

- Vi har en rigtig god bil, lød den overraskende evaluering fra Kevin Magnussen efter Australiens Grand Prix.

- Hvis vi skal gå teknisk …

Se også: Trods to nederlag: Kevin er bedre end Palmer

Spring de næste to afsnit over, hvis du bliver skræmt af en teknisk forklaring.

- Downforcen bliver der, når du drejer. En Formel 1-bil kan sagtens have en masse downforce (vejgreb frembragt, når vindmodstanden tvinger bilen ned, red.), når du kører ligeud. Men det, der er kunsten i downforce og aerodynamik, er at få den til at blive der, når du er i et sving, og hjulene er helt drejet.

- Så kommer vinden ind på bilen på en helt anden måde. Når aeroen bliver der i et sving, når bilen gerne vil rotere, kører bilen godt i midten af svinget - og det er der, du har brug for den, forklarer Kevin Magnussen.

Godt så!

Sådan så det ud, da Kevin i februar blev præsenteret som ny Renault-kører

Se også: Tæt på Kevins comeback: Bananer, surfbræt og lækre detaljer

Der vil komme nye dele til bilen senere på sæsonen, men den helt store udfordring er en bedre ’elastik’ bagi, som danskeren kaldte det. Renault-motoren har taget store skridt siden i fjor; Mercedes og Ferrari er bare klart bedre.

- Jeg har fuld tiltro til, at Renault kommer med noget rigtigt godt senere på sæsonen, men det er der ikke lige nu.

Derfor ligger point ikke lige for i de kommende løb i Bahrain og Shanghai. På begge baner betyder hestekræfterne mere, end de gør i Australien. 

Den sportslige chef Frederic Vasseur forsikrer, at man ikke sælger 2016-sæsonen for billigt.

- Vi har nogle opdateringer på vej, og vi ved, at der er arbejde at gøre med både motoren og chassiset. Men vi arbejder hårdt - inklusive kørerne. Vi har den fordel, at vi ved, hvad vi skal gøre.

- Lige nu skal vi fokusere på 2016 for at få det maksimale ud af vores folk og bilen. Senere beslutter vi, hvornår vi skifter fokus til 2017. Det er vigtigt at holde vores folk under pres ved at få det bedste ud af løbene. At se helt bort fra 2016-sæsonen vil være en fejl, siger franskmanden.

Renaults løbsdirektør Frédéric Vasseur ses her sammen med McLaren-bossen Ron Dennis, som tidligere var Kevin Magnussens chef. (Foto: Jan Sommer) Formel 1 - 20. mar. 2016 - kl. 12:12 Nul point til Kevin og Palmer: Her er Renault-bossens dom

Kevin-smil efter et nogenlunde vellykket comeback. Det var dramatisk, og det blev ikke til point, men der var alligevel meget positivt at tage med fra Melbourne. (Foto: Jan Sommer)
Kevin-smil efter et nogenlunde vellykket comeback. Det var dramatisk, og det blev ikke til point, men der var alligevel meget positivt at tage med fra Melbourne. (Foto: Jan Sommer)
 

***

Eksperterne enige: Ingen forventninger til Renault

Ben Anderson, grandprix-redaktør Autosport

Hvad kan vi forvente af Renault i år?

- Forvent ikke det store. Overtagelsen af Lotus faldt først på plads meget sent, og hovedkvarteret i Enstone kræver store investeringer. Denne sæson er kun den første i en langtidsplan, som om fem år skal gøre dem til verdensmestre. Renault bliver næppe bedre end sekser eller syver i år.

Hvem vinder teamduellen?

- Personligt tror jeg, at Magnussen henover sæsonen slår Palmer. Men man kan sige, at det bør han også på grund af sin erfaring fra 2014. Samtidig har han et bedre og mere tætpakket cv fra juniorkategorierne med Formel Renualt 3.5-titlen som højdepunktet.

- Palmer brugte fire år på at vinde sin GP2-titel. Da han så vandt var det overbevisende mod stærke kørere som Felipe Nasr og Stoffel Vandoorne, der ganske vist var rookie. Han har også fordel at kende teamet, hvorimod alt er nyt for Kevin.

- Men det er nemmere for Palmer som rookie at acceptere nederlag til Kevin set over sæsonen. Derimod vil Kevin forvente at være bedst.

Kevin Magnussen måtte lide under en punktering tidligt i det australske grandprix. (Foto: Jan Sommer) Formel 1 - 20. mar. 2016 - kl. 10:01 Ærgerlig Kevin: Der var IKKE kontakt

Christian Menath, redaktør motorsport-magazin.com

Hvad kan vi forvente af Renault i år?

- Jeg forventer ingenting. De kører med sidste års chassis, som er udviklet til Mercedes-motor og passet til den nye Renault-motor. Det gamle Lotus-chassis stammer fra Melbourne sidste år, og der er ikke blevet udviklet på det hele sidste sæson, fordi teamet ikke havde økonomi til det. Så det er er svært at forvente noget.

- Faktisk synes jeg, at det er en dårlig situation for de to kørere. Begge medbringer penge til teamet og forventer at køre i en racer fra et fabrikshold, men det er ikke tilfældet. Alt fokus fra Renault er allerede på 2017.

Hvem vinder teamduellen?

- Jeg tror, at K-Mag vinder den duel. Han havde en god rookie-sæson. Den var ikke exceptionel, men han klarede sig godt over for Jenson Button, som vel at mærke slog Lewis Hamilton to gange, mens de var teamkammerater.

Ferrari fik en fantastisk start, men kunne ikke holde hjem. (Foto: Jan Sommer) Formel 1 - 20. mar. 2016 - kl. 08:04 Drømmeræs: Ferrari smed sejr i australsk action-drama

Chris Medland, redaktør F1i.com

Hvad kan vi forvente af Renault i år?

- Renault får en solid, men på ingen måder spektakulær start på sæsonen. Det har vi allerede set. Og de kommer ikke til at lave de store fremskridt. Midt på året tager de et skridt i den rigtige retning – og det kommer fra en motoropdatering. Selve chassiset kommer der ikke til at ske meget med, fordi de har allerede fokus på 2017.

Hvem vinder teamduellen?

- Hele sæsonen bliver det en tæt og stabil duel mellem Jolyon Palmer og Kevin Magnussen. Men jeg vælger Kevin i det lange løb. Om end jeg tror, den duel bliver tættere, end mange folk forventer. Hans erfaring vil dog gøre forskellen, for rookier begår altid fejl, som Kevin gerne skulle undgå.

Se også: Alonsos vanvittige ulykke: 'Du flyver og ser skiftevis himlen og jorden'

Formel 1-holdene gør fælles front: Ud med det nye kval-system. (Foto: Jan Sommer) Formel 1 - 20. mar. 2016 - kl. 03:27 F1-teams rykker hurtigt: Katastrofe-kval skrottet

Se også: Ekspert: Her er følgerne af Kevins nederlag

45 kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Formel 1
Mest læste i Formel 1
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere