På Ferrari-jagt: Haas-ejer stiller benhårdt krav

Haas-raceren skal inden for et halvt sekund af Ferrari, før Romain Grojean og Kevin Magnussen bliver konkurrencedygtige - Gene Haas kører ikke Formel 1 for at være blød mellemvare

F1-studie: Hvordan bliver Haas en succes i 2018?

Kevin Magnussens arbejdsgiver Gene Haas har ikke etableret sit Formel 1-team bare for at være med. Hvilket den amerikanske milliardær understreger gang på gang.

Kravet fra bossen til team og kørere er benhårdt. På et tidspunkt, hvor stort set alle teams forventer fremgang, fokuserer Gene Haas på at minimere afstanden til samarbejdspartneren Ferrari.

- Der ser ud som om, alle bliver bedre. Vi har identificeret vores svage punkter; Günther (Steiner, teamchefen) og jeg havde en god mand-til-mand snak om det i Mexico City, og den retning vi skal tage, og hvordan vi skal forbedre os, siger Gene Haas i et langt optaktsinteview.

Trods markant mindre budget end den italienske gigant skal der findes et sekund på bedre aerodynamik, opsætning af bilen og bedre forståelse af dækkene.

- Det er ingen hemmelighed, at vi bruger meget Ferrari-udstyr, så de er vores udgangspunkt. Vi er nødt til at være inden for et halvt sekund af Ferrari for at være konkurrencedygtige. Hvilket vi ikke var sidste år.

- Jeg vil sige, vi var et sekund til halvandet langsommere end Ferrari. Generelt var vi måske to sekunder fra pole-position, så vi skal slå et sekund af det, hvis vi virkelig vil være konkurrencedygtige, konstaterer teamejeren efter to ottendepladser i konstruktør-VM i holdets to første sæsoner.

Der var tidspunkter i 2017, hvor kørerne var bedre end bilen, mener Gene Haas. Ambitionen er at komme inden for et halvt sekund af Ferrari, hvilket kræver store forbedring af aerodynamik og forståelse af bilen - på et langt mindre budget. Foto: Hone/LAT/REX/All Over Press
Der var tidspunkter i 2017, hvor kørerne var bedre end bilen, mener Gene Haas. Ambitionen er at komme inden for et halvt sekund af Ferrari, hvilket kræver store forbedring af aerodynamik og forståelse af bilen - på et langt mindre budget. Foto: Hone/LAT/REX/All Over Press
 

Milliardæren har benzin i blodet og ejer desuden et succesfuldt hold i Nascar. Men han følger mest Nascar på tv i øjeblikket og fokuserer sin tid på F1-satsningen.

- Nascar-delen virker ret fint uden mig. De ved, hvad de laver og har gjort det længe. Vi har vundet et par mesterskaber, så jeg har masser af tillid til dem. I Formel 1 lærer vi stadig. Vi vil ikke være i midterfeltet for evigt. Vi vil være i toppen af det. Det er vores mål.

En af de store udfordringer til 2018-sæsonen bliver, at de 21 grandprixer skal gennemføres med blot tre motorenheder; en færre end sidste år, hvor gridstraffe væltede ned over teams med Renault- eller Honda-motor.

Formel 1 - 19. dec. 2017 - kl. 23:36 Haas-boss om 2018: 'Vi kan ende sidst'

Her bliver Ferrari-motoren en fordel for Haas.

- Jo flere sæsoner med samme type motorenhed, desto mere driftsikker bliver den. Jeg har ingen tvivl om, at vi kan køre denne sæson med tre motorer. Plus; der er heller ikke et særligt behov for opgraderinger, fordi antallet af hestekræfter flader ud og har fundet sit niveau. Det gælder om at få det meste ud af, hvad du har.

- Jeg tror, hverken Mercedes eller Renault kommer til at være ret meget foran eller bag Ferrari. Alle er inden for en halv procent af hinanden. Set ud fra driftsikkerhed er Ferrari-motoren fremragende, siger Gene Haas.

Formel 1 - 15. feb. 2018 - kl. 12:57 Dobbelt op: Godt Ferrari-nyt til Kevin

Formel 1 - 14. feb. 2018 - kl. 16:58 De første billeder: Smugkig på Kevins nye racer

Se også: 'Arrogant' Haas-ejer svarer igen: Vi har brug for Romain og Kevin

18 kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Formel 1
Mest læste i Formel 1
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere