På kollisionskurs: F1-boss spår beskidt spil

Toto Wolff forudser sammenstød med vilje, hvis VM-kampen mellem Max Verstappen og Lewis Hamilton forbliver tæt

Efter Verstappens radio-sviner i USA: Her er Hamiltons reaktion
Følg Formel 1

Mercedes-bossen Toto Wolff har skabt røre med forudsigelser om en højdramatisk sæsonfinale mellem Lewis Hamilton og Max Verstappen i stil med 1988- og 1989-sæsonerne, hvor sammenstød mellem Ayrton Senna og Alain Prost afgjorde mesterskabet.

12 point har den syvfoldige forsvarende verdensmester op til den unge sultne udfordrer med fem grandprixer igen af en højintens sæson, hvor der stadig kan scores 133 point.

To gange i år har de på dramatisk vis tørnet sammen; først på Silverstone og siden på Monza. Ifølge stewards står den 1-1 i skyld.

Men fortsætter det med at være så tæt hele vejen til sæsonfinalen, sker det samme igen, sagde Wolff til Daily Mail i et længere interview før Mexicos Grand Prix. 

 - Hvis det kom til scenariet til sidste løb i Abu Dhabi, og de kørte mod hinanden for titlen, så vil hvem end den førende er helt sikkert prøve det samme som i Senna-Prost-årene, siger Wolff.

Begge udgik, da Hamilton og Verstappen bragede sammen på Monza. Hollænderen fik skylden for den kontakt, mens Hamilton fik skylden, da det gik galt på Silverstone. Foto: Jennifer Lorenzini/Ritzau Scanpix
Begge udgik, da Hamilton og Verstappen bragede sammen på Monza. Hollænderen fik skylden for den kontakt, mens Hamilton fik skylden, da det gik galt på Silverstone. Foto: Jennifer Lorenzini/Ritzau Scanpix
 

- Hvad skete der på Monza? Verstappen kørte Lewis af, fordi han var ved at overhale og var hurtigere. Og det er helt forståeligt.

- Hvis du kører for verdensmesterskabet, og du ser det glide ud af hænderne på dig, fordi den anden overhaler, hvilket andet redskab har du udover at sikre, at han ikke overhaler. Vi har set med Schumacher og Villeneuve, vi så det med Senna og Prost to gange.

- Jeg ville aldrig give ordre til at crashe inde i en anden, men til det sidste løb, hvis ham, der er i front, vinder mesterskabet, kommer de til at race mod hinanden, hårdt, siger Wolff.

På pressemøderne før Mexicos Grand Prix nedtonede begge kørere dramatikken, og Lewis Hamilton var decideret overrasket over sin chefs udtalelser.

- Jeg har aldrig vundet et mesterskab på den måde og ønsker det ikke. Jeg er her for at vinde på den rigtige måde, og det er gennem ren og skær evne, målbevidsthed og hårdt arbejde.

- Og hvis du taber, så taber du på en rigtige måde med værdighed, gør dit bedste og arbejder så hårdt som muligt. Hvis det mislykkedes, må du kæmpe en anden dag, siger Hamilton.

Både Lewis Hamilton og Max Verstappen siger, at de begge kører hårdt, men fair. Foto: Hoch Zwei/Ritzau Scanpix
Både Lewis Hamilton og Max Verstappen siger, at de begge kører hårdt, men fair. Foto: Hoch Zwei/Ritzau Scanpix
 

Udfordreren, som har kurs mod sin første VM-titel, er af samme holdning som sin rival.

- Det er ikke første gang, at jeg har været i en kamp om et mesterskab. Jo, første gang i F1. Men det ændrer ikke noget. Du prøver bare at gøre det samme for at vinde. Hvis bilen kan vinde, så vinder jeg. Hvis den ikke kan, så gør jeg ikke, siger Verstappen.

- Jeg tænker ikke så meget over historiske kampe mellem tidligere kørere. Jeg prøver bare at gøre det bedste, jeg kan, og sådan vinder man et mesterskab. Min tilgang med et pointforspring vil være det samme. Jeg racer hårdt, som Lewis gør, men jeg vil altid prøve at gøre det rent, siger han.

Fire dramatiske finaler

Suzuka 1989: Ayrton Senna tog pole-position, men blev overhalet af sin McLaren-teamkammerat Alain Prost fra start. Brasilianeren forsøgte en sen overhaling, men døren blev lukket af Prost, så de kolliderede. Det lykkedes Senna at få gang i bilen igen, komme i pit og vinde løbet. Men han blev diskvalificeret for at have kørt ulovligt tilbage på banen. Prost blev mester.

Suzuka 1990: Ayrton Senna tog igen pole, men var vred over at blive placeret i det beskidte spor til start og ikke i ideallinjen. Den franske FISA-præsident Jean-Marie Balestre afviste kravet, og brasilianeren tog sagen i egen hånd. Prost - nu Ferrari-kører - var hurtigst fra linjen, men Senna kørte ham af i sving et, så begge udgik. Senna blev mester.

Adelaide 1994: Michael Schumacher førte VM med et point for Benetton foran Willams’ Damon Hill. Halvvejs gennem løbet snitter Schumacher en væg, og Hill så sin mulighed for at overhale. Men tyskeren drejede aggressivt ind foran, og begge måtte udgå. Hvorvidt det var med vilje, er stadig et åbent spørgsmål. Schumacher blev mester.

Jerez 1997: Et point foran en Williams - denne gang med Jacques Villeneuve i cockpittet - havde Michael Schumacher igen som forspring før sæsonfinalen. Canadieren startede på pole, men blev overhalet. Sidst i løbet formåede han at sætte en overhaling ind på sin rival. Schumacher var bagud og drejede ind i Villeneuve. Tyskeren måtte udgå, men canadieren kunne fortsætte. Villeneuve blev treer i sæsonfinalen og verdensmester, mens Schumacher senere blev diskvalificeret fra hele mesterskabet grundet kollisionen.

SE OGSÅ: Ni ting du formentlig ikke vidste om Kevin Magnussen

Seneste nyt

Mit EB

Opret en gratis konto og få adgang til:
miteb-dagensvigtigste.jpg

Dagens vigtigste

Redaktionen udvælger dagens vigtigste artikler, så du altid er opdateret på det nyeste fra ind- og udland

miteb-lokalenyheder.jpg

Lokalt

Hold dig opdateret på vejr, trafik, bolig- og erhvervsnyheder i din kommune.

miteb-follow.jpg

Følg emner

Abonnér på de emner, der interesserer dig, så du aldrig går glip af noget.

miteb-saved.jpg

Gem artikler

Læst noget interessant? Gem artiklen til senere.

Hvordan synes Mette Frederiksen selv, det går?