På studietur: Dansk F1-grandprix har én kæmpe udfordring

Initiativtagerne til et dansk F1-løb nærstuderede sidste weekends gadeløb i Aserbajdsjan. Hvordan den trange plads i København udnyttes er næste store udfordring

Helge Sander og Lars Seier Christensen tilbragte naturligvis også tid hos Haas-teamet og fik hilst på Kevin Magnussen. Her er de blevet opsøgt af banearkitekten Herman Tilke (med krøller og briller) og denne søn (t.h.), som ville vide, hvordan det stod til med planerne. Foto: Andy Hone/LAT Images/REX/All Over Press
Helge Sander og Lars Seier Christensen tilbragte naturligvis også tid hos Haas-teamet og fik hilst på Kevin Magnussen. Her er de blevet opsøgt af banearkitekten Herman Tilke (med krøller og briller) og denne søn (t.h.), som ville vide, hvordan det stod til med planerne. Foto: Andy Hone/LAT Images/REX/All Over Press

På første etage af det enorme Hilton-hotel i midten Aserbajdsjans hovedstad Baku fik de morgenfriske journalister søndag en indikation af, hvor langt planlægningen er af et dansk Formel 1-grandprix fra 2020.

Kort svar: Langt!

Tidligere forskningsminister Helge Sander skridtede lokalet af for at få en idé om, hvor meget plads medierne har brug for. Sammen med den anden initiativtager Lars Seier Christensen var han i Baku til den helt minutiøse gennemgang af, hvordan man afholder et moderne gadeløb i Formel 1.

Planerne så fremskredne, at det er de håndfaste, praktiske problemer, som fylder meget i øjelikket.

- København vil kunne blive det måske smukkeste grandprix af alle. Men vi har virkelig en udfordring med pladsen. Hvordan vi optimerer udnyttelsen den plads, vi har, siger Helge Sander til Ekstra Bladet.

I særdeleshed pit- og paddockområdet, som enten skal placeres foran Christiansborg eller Glyptoteket. Den tredje mulighed, som var banearkitekt Herman Tilkes foretrukne, ved Den Sorte Diamant lader sig ikke gøre; ind- og udgangen til pitten kan ikke blive lang nok.

Sideløbende med indførsel i toetagers teltes lyksaligheder og andre smarte løsninger foregår den politiske proces.

Forhandlingerne er langt med regeringen, som sammen med private investorer skal bidrage til det i størrelsesordenen 400 millioner kroners store budget. Herefter mangler den endelig godkendelse på Københavns Rådhus, hvor der blot var en enkelt stemmes flertal for at gå videre. 

- Vi må erkende, at der er et stort mindretal på rådhuset, som vi skal respektere, hvis vi forhåbentligt får gennemført projektet. Vi holder møder med lige så mange modstandere som tilhængere, så de også får forståelse for de muligheder, som ligger i Formel 1, siger Sander.

Grandprixet skal leve op til fem krav for at blive godkendt; også her er man helt nede i detaljerne.  

Københavns kommunes frem F1-krav

1. Staten skal være medarrangør

2. F1 må ikke medføre udgifter for København

3. Skal genere københavnere mindst muligt - især hvad gælder vejlukninger

4. Grandprixet skal involvere borgerne og må ikke være en lukket fest

5. Løbet skal skabe lokale arbejdspladser

Studieturen var ikke meget bevendt i forhold til den del. I Aserbajdsjan træffer præsident Ilham Alijev den slags beslutninger uden at spørge om lov.

- Men jeg er så glad for at bo i et land, hvor det er lidt mere besværligt, siger den tidligere minister.

Formel 1 har for længst sagt god for et løb i Danmark; forudsat at det køres i København, og ruten går forbi flere af hovedstadens vartegn. Et dansk grandprix vil blive afviklet sidst i juli eller først i august.

Formel 1 - 22. mar. 2018 - kl. 21:05 Formel 1 i København lever efter tæt afstemning

Formel 1 - 10. jan. 2018 - kl. 07:45 400 millioner til Formel 1 i København

Formel 1-bossen Chase Carey er i København. Foto: /ritzau/Jan Sommer Formel 1 - 10. jan. 2018 - kl. 14:34 Formel 1-chef er brændt varm på København

Jan Magnussen fik en såkaldt fireårig kontrakt med Stewart Racing, men fik sparket efter halvanden sæson. Her ses han sammen med Jackie Stewart, teamejerens søn Paul samt Rubens Barrichello før 1998-sæsonen. Foto: AP Sport og Spil Da F1-teams kæmpede om Magnussen

Grosjean får det fortsat ikke til at spille i 2018. Foto: All Over Press Sport og Spil Watts dom: Det var ikke smart - Grosjean flopper igen

11 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere