På talent-jagt: Her er Renaults ønskeliste

Renault afsøger markedet til næste sæson - særligt Jolyon Palmer må føle sig udsat efter sit seneste crash

Kevin Magnussen hygger sig med sportschefen Frederic Vasseur under Monacos Grand Prix. (Foto: Jan Sommer)
Kevin Magnussen hygger sig med sportschefen Frederic Vasseur under Monacos Grand Prix. (Foto: Jan Sommer)

Rookien Jolyon Palmer gjorde ikke tingene nemmere for sig selv, da han fik hjulspind på et fodgængerfelt under søndagens grandprix i Monaco og smadrede sin Renault, lige som løbet var givet frit.

Den 25-årige tidligere GP2-mester skal til at vise mere, hvis han skal gøre sig forhåbning om kontrakforlængelse, lyder dommen fra de fleste iagttagere.

Både Jolyon Palmer og Kevin Magnussen er på etårige kontrakter, men siden Renaults officielle præsentation uden for Paris i februar har de færreste i Formel 1-paddocken troet på, at den konstellation ville fortsætte i 2017.R

Hvor Kevin Magnussen blev hentet til Enstone, fordi han var bedste ledige alternativ, var Jolyon Palmer en del af pakken, Renault overtog fra det økonomisk trængte Lotus-team.

Her går det galt for Palmer i Monaco:

Blot seks løb inde i sæsonen tegner der sig et klart billede: Kevin Magnussen er favoritten til at fortsætte, mens tredjekører og Mercedes-reserven Esteban Ocon er ved at blive kørt i stilling til et løbssæde næste år. 

Hidtil har den sportslige ledelse indikeret, at de forestiller sig Kevin Magnussen værende en del af Renaults opbygning. Forudsat at han fortsætter sin positive udvikling.

Allerede tidligt på sæsonen er danskeren teamets klare førstekører. Han har fået de tekniske opgraderinger først, tegner i højere grad teamet udadtil og tiltrækker sig mere medieinteresse.

Men det forlyder også fra kilder i Formel 1-paddocken, at der arbejdes hårdt på at få løst Esteban Ocon fra sin Mercedes-kontrakt.

Se også: Renault-talent satser på sædet: Allerede næste år

Palmer forstår ikke den kritik, der er kommet af ham. (Foto: Jan Sommer) Formel 1 - 13. maj. 2016 - kl. 16:52 Kevin-kollega undrer sig over fyringsrygter: Hvor kommer det fra?

Renault har gjort klart, at mens teamet udvikler en bil i stand til at vinde verdensmesterskabet - og det tager år - ønsker de at udvikle deres kommende verdensmester sammen med dem. Ligesom de gjorde med Fernando Alonso.

Som sportschefen Frederic Vasseur for nyligt sagde til Ekstra Bladet:

- Hvis du kigger på det, sætter vi kun unge kørere i bilen. For det vigtigste for os er at finde verdensmesteren i 2020 eller 2021 – ikke en fra 2006.

Se også: Afslører Renault-chefen gode Kevin-nyheder her?

Se også: Renault-chefen eksklusivt: Kevin kan blive en stor leder

***

Favoritten: Esteban Ocon

Esteban Ocon regnes som en af fremtidens største talenter i Formel 1. (Foto: Jan Sommer)
Esteban Ocon regnes som en af fremtidens største talenter i Formel 1. (Foto: Jan Sommer)
 

Når man slår Max Verstappen i europæisk Formel 3, og i den efterfølgende sæson vinder GP3-mesterskabet i sin debut, er man den ægte vare. Den 19-årige franskmand står i en speciel situation som del af Mercedes' talentprogram og sæde for tyskerne i DTM. Samtidig er han udlånt til Renault med erklæret mål om Formel 1 næste år.

Med testtid og fredagstræninger er Renault ved at gøre ham klar. Mercedes hev ham i sidste øjeblik ud af deres bil til testen i Barcelona, da de lige pludselig skulle teste nye dele. Og så går det ikke med en kører, som har mere end et ben i en anden lejr.

Der arbejdes på en løsning, hvilket kan lettest af, at Nico Rosberg ifølge Mercedes-rådgiveren Niki Lauda er tæt på at underskrive en kontraktforlængelse. Tyskerne har allerede Manor-køreren Pascal Wehrlein i sin stald, og formentlig snart førsteholdet besat et par sæsoner frem.

Den uopnåelige: Stoffel Vandoorne

McLaren holder godt fast i Stoffel Vandoorne. (Foto: Jan Sommer)
McLaren holder godt fast i Stoffel Vandoorne. (Foto: Jan Sommer)
 

Frederic Vasseur har meget høje tanker om Kevin Magnussens tidligere teamkammerat hos McLaren. Belgieren kørte sine to imponerende GP2-sæsoner for ART Grand Prix under Vasseurs vinger. Renault skulle gentagne gange både til denne og den kommende sæson have forsøgt at hente Vandoorne til Enstone.

McLaren har imidlertid option på Stoffel Vandoorne, og deres tro på ham blev ikke mindre, da han som afløser for Fernando Alonso i Bahrain sikrede teamets første point i år og dominerede Jenson Button i kvalifikationen.

Topchefen Ron Dennis gav i Monaco et bemærkelsesværdigt interview, hvori han fastslog, at selv om planen for 2017 ikke lå fast, kunne andre teams godt kunne glemme alt om at hente Vandoorne. Belgieren var ikke til salg.

Med andre ord: Stoffel Vandoorne får Jenson Buttons sæde.

Teamets talentprogram og agtelse ville i den grad stå for skud, hvis det tabte både Stoffel Vandoorne og Kevin Magnussen på gulvet og til næste 2017 stod tilbage med en 35- og en 37-årig kører.

Jokeren: Carlos Sainz Jr.

Carlos Sainz Jr. fokuserer foreløbigt på sin karriere hos Red Bull. (Foto: Jan Sommer)
Carlos Sainz Jr. fokuserer foreløbigt på sin karriere hos Red Bull. (Foto: Jan Sommer)
 

Den talentfulde spanier er på langtidskontrakt hos Red Bull, men klemt fordi førsteholdet satser på Daniel Ricciardo og Max Verstappen. Kun hvis Daniel Ricciardo rykker til Ferrari, åbner der sig en plads.

Situationen fik den spanske sportsavis Marca til at spekulere i et skifte for Sainz til Ferrari eller Renault. Selv afviste Sainz sådanne tanker, om end ideen langt fra dum. Han passer perfekt på særligt Renaults profil. 

Ganske vist er han ikke et af Frederic Vasseurs bud på en kommende verdensmester; men ikke desto mindre en yderst kapabel kører, som formentlig havde matchet Verstappen i deres første sæson hos Toro Rosso, hvis det ikke havde været for svigtende material.

Renault har ikke ligefrem dårlige minder med talentfulde unge spaniere ...

F1 Ekstra om Renault-uheld: Derfor gik det galt:

22 kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Formel 1
Mest læste i Formel 1
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere