Paddock-drama: Formel 1's ægte sæbeopera

Hos det lille Sauber-team udspiller sig en fortælling, der er en tv-serie værdig

Saubers teamchef Monisha Kaltenborn har haft en hård tid i Melbourne. Blandt andet er hun blevet truet med fængsel for ikke at leve op til kontrakten med Guido van der Garde. (Foto: Jan Sommer)
Saubers teamchef Monisha Kaltenborn har haft en hård tid i Melbourne. Blandt andet er hun blevet truet med fængsel for ikke at leve op til kontrakten med Guido van der Garde. (Foto: Jan Sommer)

MELBOURNE (Ekstra Bladet): Glem McLaren-Hondas kvaler med den nye motor. Glem genopstandne Manor Marussia, som endnu ikke har været på banen. Glem Red Bull og hjemmebanefavoritten Daniel Ricciardos brok med motorenheden fra Renualt.

Den sande sæbeopera i paddocken til Australiens Grand Prix foregår hos det lille Sauber-team og i en retssal i Melbourne.

Historien er nogenlunde lige så kompliceret, som skulle man genfortælle de 100 sæsoner af ’Glamour’ …

Helt kort fortalt: Tre kørere formåede at have papir på, at de skulle køre for Sauber i 2015, men som alle andre teams har de kun to sæder …

Se også: McLaren knust i historisk nedtur

I slutningen af sidste sæson skrev økonomisk trængte Sauber kontrakt med de to kørere, som kunne medbringe flest sponsorpenge: svenske Marcus Erisson og brasilianske Felipe Nasr.

Problemet var bare, at de allerede havde lavet en aftale med hollandske Guido van der Garde, og han havde også skillinger med fra sin svigerfar, der er blandt Hollands rigeste.

Ved hjælp af dommere i Schweiz, hvor Sauber-teamet er fra, og i Melbourne, hvor første løb køres, forsøgte Guido van der Garde at få sit sæde tilbage.

Se også: Kaos hos Formel 1-team: Tvunget til kørerskifte

Historien indeholder elementer som van der Garde, der bliver afvist fra paddock, fordi han ikke havde et adgangstegn, hvorefter han senere scorer Marcus Ericsson køredragt.

Trusler om fængsling af teamchefen Monisha Kaltenborn, og politi som lurede omkring indgangen. Og mekanikere, som demonstrativt slikkede sol under den frie træning, da retten første gang besluttede, at Guido van der Garde havde ret til at køre.

Lørdag fastslog retten i Melbourne, at sædet tilhørte hollænderen.

Alligevel ender Marcus Ericsson og Felipe Nasr med at køre. Efter dommen opgav hollænderen alligevel, hvad han kaldte sin ’juridiske ret’. Official forklaring: Respekten for Formel 1.

Hans allerstørste problem er nemlig, at hverken Sauber, det internationale motorsportsforbund FIA eller Formel 1-bossen Bernie Ecclestone ønsker ham i det sæde.

Se også: Afvist Formel 1-kører tvinger sig tilbage i sædet

Som tv’s sæbeoperaer og retsdramaer er historien langt fra slut. Der verserer stadig en retssag i Schweiz samt både rygter om, at der i kulissen forberedes et kup for at overtage Sauber-teamet, og at hollænderen er ved at indgå et forlig med en kæmpe økonomisk bonus.

Nasr og Ericsson endte med at køre lørdag - her er det ved at gå galt for svenskeren:

9 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere