Palmer efter Brasilien-crash: Mit farligste løb nogensinde

Når du er så langt tilbage, kan du lige så godt lægge hænderne for øjnene, siger Jolyon Palmer, som intet kunne se, da han hamrede ind i Daniil Kvyat

Foto: Jan Sommer
Foto: Jan Sommer

ABU DHABI (Ekstra Bladet): Det intense grandprix i Brasilien delte F1-kørerne. Nogle brokkede sig over, hvor lang tid der blev brugt på safetycar i det våde forhold - heriblandt Kevin Magnussen.

Andre syntes, at forholdene var umuligt at køre i. Ikke mindst fordi Pirellis regndæk og de nuværende biler har større tendens til akvaplaning i end tidligere generationer.

For Kevin Magnussens teamkammerat Jolyon Palmer udviklede Brasiliens Grand Prix sig til det ‘mest skræmmende og farligste, jeg har kørt’.

Briten måtte udgå efter første genstart, fordi han bagerst i feltet kørte ind i Daniil Kvyats Toro Rosso.

- Jeg kunne intet se. Da vi kørte langsomt, kunne jeg se lidt, og at jeg hentede meget på ham. Jeg havde meget mere greb end ham, så jeg ventede på vej op af bakken (mod sving 12), forklarede Jolyon Palmer til blandt andre Ekstra Bladet i Abu Dhabi.

- Jeg troede, jeg allerede var rundt i svinget, så jeg trak mod indersiden og indser pludselig, at banen gik et andet sted hen.

- Når du er så langt tilbage i feltet ved en safetycar-genstart, kan du lige så godt lægge hænderne for øjnene. Du kan intet se, så du prøver at finde bare en smule information. For mig var det bilen foran mig, og den ramte jeg. Ikke den fedeste situation at være i, siger han.

Jolyon Palmer var prisgivet ved sit uheld på Interlagos, siger han. Foto: Jan Sommer
Jolyon Palmer var prisgivet ved sit uheld på Interlagos, siger han. Foto: Jan Sommer
 

Interlagos skabte især primært problemer for kørerne på vej op ad bakken mod sving 12, inden banen byder på en kurvende langside ned mod start-mål. Her blev der akvaplanet i stor stil løbet igennem.

- Vi kan acceptere vandsprøjt (spray). Der var akvaplaning, fint. Men når du skal gøre det blindt, mens du prøver at finde ud af, hvor svinget er … Samtidig kører man ret stærkt der med risiko for at ramme pitvæggen.

- Du kører hurtigt uden vejgreb, så det er ikke muligt at placere bilen præcist, hvor du gerne vil. I lige linje er det ikke et problem, men mere udfordrerende i et sving.

Samtidig erkender Jolyon Palmer, at beslutningen er svær for løbsledelsen. Publikum vil underholdes og kørerne slippes løs. I den tunge ende af feltet er betingelserne bare umulige.

- Det er en svær situation, for oppe foran har de frit udsyn, og der var betingelserne til at race. Men vanddampen hænger i luften. Når du er bagerst, er det fra 20 biler, som alle kører forskellige linjer. Jeg har ikke noget imod sprøjt. Lige på den bane er det bare svært, fordi langsiden kurver, siger han.

Bedre regndæk ville en mulig løsning, mener Palmer.

Se også: Haas-chefen til Ekstra Bladet: Derfor valgte vi Kevin

Se også: Magnussen siger farvel: Det vil han savne hos Renault

Se også: Kevin efter den gamle chef fik sparket: Sundt for McLaren

Se også: Vand-vittigt: Store overraskelser i brasiliansk F1-kaos

Se også: Kevin træt af regn-afbrydelser: Lad os køre

Foto: Jan Sommer Sport og Spil Hele historien: Derfor endte Kevins franske romance

12 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere