Pinlig McLaren-kval: Sådan lyder bossernes undskyldning

For at undgå at miste en motor allerede i første løb var der skruet ned for motorenheden, lød en af McLaren-Hondas forklaringer

Fire på stribe sad McLaren-Honda-cheferne og teamets to kørere og forklarede sig. (Foto: Jan Sommer)
Fire på stribe sad McLaren-Honda-cheferne og teamets to kørere og forklarede sig. (Foto: Jan Sommer)

MELBOURNE (Ekstra Bladet): - Rart at se så mange af jer.

McLarens pressechef havde ikke mistet sin britiske sans for humor, da McLaren-Hondas ledelse og kørere stillede op for at blive grillet efter den katastrofale start på årets og det nye samarbejdes første grandprix.

Tager man dækvalget i betragtning manglede McLaren-racerne omkring fire sekunder i forhold til suveræne Mercedes allerede i den første kvalifikationsrunde (Q1). Hvilket er en evighed i Formel 1, og resulterede i en historisk ringe kvalifikation for det sejrsvante britiske team.

Uanset holdets forklaringer har begyndelsen på det tidligere så hæderkronede samarbejdet været værre, end nogen kunne frygte. De er meget langt fra ambitionen om at vinde løb allerede i denne sæson.

McLaren-Honda-racerne fører feltet an i Mexico 1998 - som det gjorde hele sæsonen. (Foto: All Over) Sport og Spil F1's første drømmehold: Da McLaren ramte plet

Manglende test-tid på grund af konstante småproblemer i forsæsonen var en forklaring. Manglende data på grund af de få kørte test-kilometer og fordi de kun har en bil i modsætning til de øvrige motor-producenter, som får yderligere informationer fra deres kundeteams en anden.

Og den mest konkrete: At der til denne weekend var skruet ned for ydelsen, fordi motoren blev for varm i Australiens efterår.

- Efter Barcelona forventede jeg god fart i Melbourne, men uheldigvis har vi ikke erfaringen med de lidt højere temperaturer her.

Kevin Magnussen og Jenson Button starter bagerst (Foto: Jan Sommer)
Kevin Magnussen og Jenson Button starter bagerst (Foto: Jan Sommer)
 

- Vi kunne ikke risikere at miste en motor i det første løb. Så vores data er sat meget konservativt til denne weekend, så det var grunden til, at vi manglede kraft fra både MGU-K’en (batteridel, red.) og selve motoren, forklarede Hondas sportschef Arai-san.

Hvorefter en af de gamle drenge i paddock hurtigt trak mikrofonen til sig for at høre, hvordan det vil gå om to uger i Malaysia, hvor der er 15 grader varmere end i Melbourne.

- I dag lærte vi meget, så måske kan vi fikse nogle ting før Malaysia, konstaterede Honda-bossen.

Se også: McLaren knust i historisk nedtur

McLarens løbschef Eric Boullier erkendte, at problemerne i Melbourne kom som forventet.

- Vi prøvede at opnå flere kilometer, end vi gjorde under test, så for at kunne køre i alle sessioner, måtte vi indgå kompromisser. Vi arbejder på en redningsplan, men jeg kan ikke sige en dato. Det sker så hurtigt som muligt, sagde franskmanden.

- Det er lidt som en cirkel eller kyllingen og ægget. Jo mere vi kan skrue op for ydelsen, jo mere af bilens potentiale kan vi udløse. Når vi kører hurtigere, kan vi bedre tænde dækkene og så videre.

- Hvornår vi kan nå et hæderligt konkurrencedygtigt resultat, ved jeg ikke, sagde Boullier, som ellers til sidste test gav udtryk for, at teamet måske allerede kunne lege med i toppen, når Formel 1-karavanen rammer Europa i maj.

Sidst på griden søndag og sidst til pressemødet. (Foto: Jan Sommer)
Sidst på griden søndag og sidst til pressemødet. (Foto: Jan Sommer)
 

Øverste McLaren-chef Ron Dennis var ikke med til pressemødet, men sagde på britisk tv:

- Hvis dit mål er at vinde et verdensmesterskab, er du nødt til at have en stærk selvstændig motorproducent bag dig, som har teknologien og kapaciteten til at producere en vindende motor. Og det har Honda, hvad de har bevist mange gange.

- Det tager måske lidt længere tid, end vi bryder os om, men vi er på rejsen, og vi skal nok gennemføre den, fastslog Dennis.

Se også: Kevin forklarer: Motorproblem gjorde udslaget

Undervejs i den 20 minutter lange seance blev potentialet for samarbejdet nævnt mange. Kevin Magnussen viste, at han har taget ved lære hos Jenson Button udi evnen til politisk vægtede udtalelser.

- Teamet gør det godt med at holde hovederne oppe. I sådan en situation vil det være let for folk, der har kæmpet om polepositions og sejre at tabe hovedet og give op. Men det ser man ikke noget af, hvilket er godt at se, sagde danskeren.

Kevin Magnussen var som resten af teamets repræsentanter iført alvorlig mine efter den skuffende kval. (Foto: Jan Sommer)
Kevin Magnussen var som resten af teamets repræsentanter iført alvorlig mine efter den skuffende kval. (Foto: Jan Sommer)
 

Holdkammeraten Jenson Button brugte denne variant for at bidrage til en bedring stemning:

- Ville jeg hellere sidde her og være kvalificeret som ni og ti efter at have fået det maksimale ud af bilen. Nej, jeg ville hellere være, hvor vi er. Fordi jeg ved, at det her kan formes ind til noget stort. Jeg er ikke nedtrykt lige nu, og jeg var ikke nedtrykt efter kvalifikationen, sagde Button.

Faktum er, at de to McLaren-køreres største opgave søndag morgen dansk tid bliver at gennemføre uden at ødelægge deres motor.

Jan Magnussen i McLaren-raceren. (Foto: All over) Sport og Spil Som far så søn: Sådan gik det da 'J-MAG' vikarierede i Formel 1


Se Kevin køre kvalifikation her:

Se frisk interview med Kevin, hvor han antyder, at han er bedre end Button:

 

46 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere