Red Bull-kongen flipper ud på motorleverandør

Motorproblemer giver Red Bull en straf på gridden i Østrigs Grand Prix - det får ejeren til at eksplodere over Renault-motoren

McLaren har visse problemer med deres nye Honda-motor, for at sige det mildt. Sølle fire point har teamet lavet i årets VM-serie. Indtil videre er tonen mellem McLaren og Honda dog sober.

Se også: Punkt for punkt: Derfor er McLaren-bilen så langsom

Hos Red Bull har man mere eller mindre opgivet at finde kammertonen overfor Renault, der ellers fra 2010 til 2013 var med til at sikre fire VM-titler i træk til Sebastian Vettel og dertil fire VM-titler for hold.

Daniel Ricciardo ligger nummer 7 i VM-stillingen med 35 point, Daniil Kvyat nummer 8 med 19 point. Og det er ganske enkelt 100 procent uacceptabelt, lader Red Bull-ejeren Dietrich Mateschitz forstå før holdet 'hjemme-grandprix' på Red Bull Ring i Spielberg.

Dietrich Mateschitz sælger over fem milliarder sodavand om året - men hans Formel 1-hold kan ikke få det til at fungere. (Foto: AP)
Dietrich Mateschitz sælger over fem milliarder sodavand om året - men hans Formel 1-hold kan ikke få det til at fungere. (Foto: AP)

- Udover at tage vores tid og vores penge har de også ødelagt vores glæde og motivation. For ingen kører og intet chassis kan kompensere for det her underskud i hestekræfter, siger v i et interview med speedweek.com.

Red Bull har flirtet med Audi som en mulig motorleverandør i fremtiden, men Mateschitz lader til at have opgivet den tanke - Audi er ganske enkelt ikke interesserede.

Se også: Kevin droppet som Østrig-reserve

- Der findes ikke noget alternativ til Reanult i 2016, konstaterer Red Bull-bossen.

Foruden de store problemer med kraftunderskud i Renault-motoren, er der også store problemer med stabilitet og holdbarhed. Hvilket koster straffe til Ricciardo og Kvyat i Østrigs Grand Prix. Begge kørere har taget en femte motor i brug til løbet, og dermed vanker der 10 strafplaceringer på gridden.

Red Bulls Renault motor har det med at ryge eller bryde i brand - som i Kinas Grand Prix.

Faktisk er der lige nu intet, der fungerer for det østrigske storhold, hvis man skal tro Dietrich Mateschitz. Motoren er lort, men det er ikke det eneste:

- Derudover er vores muligheder blevet kraftigt hæmmet af aerodynamik-reglementet, at vores designer Adrian Newey ikke længere kan bruge sine talenter på frontvingen mere. Endvidere har vi brugt den fjerde motor. Og derfor bliver vi sat tilbage på gridden.

- Hvad skal der mere ske, før man helt mister lysten? lyder svadaen fra Mateschitz.

Se også: Red Bull truer med at forlade Formel 1

Red Bull har kontrakt med Renault til og med 2016 - men holdet har også forpligtet sig til at køre med i Formel 1-cirkusset til og med 2020-sæsonen. Så det er ikke en mulighed at forlade Formel 1 efter næste sæson, hvor gerne man ellers vil.

Daniel Ricciardo og Daniil Kvyat satte i fredagens første træning henholdsvis 7. og 6. hurtigste tid med den nye motor. Det er placeringer, de må være rimeligt misundelige over i McLaren-teamet ...

Se også: Nyt sammenbrud: Alonso tæt på kogepunktet

6 kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Formel 1
Mest læste i Formel 1
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere