Ren thriller i Monaco: Fænomenalt Kevin-show

Ferrari dummede sig, Mercedes var flyvende, og Kevin Magnussen kørte en af sin karrieres bedste tidtagninger

Jason Watt og Jonas Hüttel gennemgår den ikoniske bybane i Monaco. Producer: Martin Lorentsen

MONACO (Ekstra Bladet): I Monacos snævre gader er tidtagningen som oftest altafgørende - så svært er det at overhale under selve løbet.

Til gengæld skuffer kvalifikationen sjældent.

2019-udgaven havde det hele. Gys, drama, et helt vanvittigt flop fra Ferrari og et styk flyvende Kevin Magnussen, som leverede en af karrierens bedste præstationer i kampen mod uret.

- YES, BABY!, råbte han over radioen efter at have kørt sjettebedste tid.

Marginen til Pierre Gasly på femteplads var sølle 68 tusindedele af et sekund, og der var kun halvanden tiendedel op til Sebastian Vettels Ferrari på fjerdepladsen.

Både i Q1, Q2 og Q3 kørte Magnussen fænomenale omgange, når det gjaldt. Men ikke mindst i Q2 var det yderst nervepirrende at følge ham, da en snittet væg kostede en frontvinge og betød et dårligt første forsøg. Haas-mekanikerne fik dog hurtigt sendt ham ud igen.

Danskeren starter imidlertid femmer, fordi Pierre Gasly fik tre startplaceringers straf for på det skammeligste at have blokeret Romain Grosjean.

Franskmanden havde en rigtig dårlig dag. Han har været lidt på hælene hele weekenden, men var uden skyld på den afgørende omgang i Q2.

Trafikpropper er altid et problem på denne korte bane. Men situationen med Pierre Gasly kunne have gået helt galt, fordi teamet ikke gav ham besked om, at Romain Grosjean var på vej. Også Antonio Giovinazzi fik en straf for en blokering.

Ferraris strategi forærede en placering til alle midterhold, da de præsterede at få hjemmebanehelten Charles Leclerc knockoutet allerede i Q1.

Monegaskeren havde kørt en langsommere tid end selv Kevin Magnussen. Haas mente, at danskerens tid var nok til at gå videre, hvad den var. Ferrari satsede også for at spare dæk til senere i kvalifikationen, men til slut var Leclercs tid kun bedre end de to Williams og Racing Point.

Farvel til Ferrari-talentet, der starter 16’er søndag. Selv i en Ferrari bliver det svært at køre sig i pointene.

Foto: GONZALO FUENTES/Ritzau Scanpix
Foto: GONZALO FUENTES/Ritzau Scanpix

Formel 1 - 22. maj. 2019 - kl. 19:37 Haas-konflikt sker igen: Hovedpinen værd

Se også: Bønnen til F1-ejere: Ændringer NU!

I forreste startrække holder begge Mercedes-racere - denne weekend med en rød halo for at ære Niki Lauda - med Lewis Hamilton forrest. Briten var flyvende og sætte banerekord 86 tusindedele foran Valtteri Bottas.

Knap et halvt sekund efter kom Max Verstappen som nærmeste forfølger. Oprejsning til hollænderen som traditionelt har haft det svært i fyrstedømmet og har et podie til gode her. Mercedes ser dog ud til igen at være i særklasse.

Dog er der risiko for regn under løbet, hvilket kan skabe en overraskelse. Med garanti har Max Verstappen vejrguderne med i sin aftenbøn …

Kevin Magnussen vil drømme om et kedeligt race, som de plejer at være i Monaco uden de store forskydninger i stillingen.

Sport og Spil - Han prøvede at slå mig ihjel!

Sport og Spil Eksperten advarer i F1-manager: Pas på dem!

Romain Grosjean var godt knotten bagefter. Foto: Jan Sommer Sport og Spil Debriefing fra Barcelona: Konflikt spirer mellem Kevin og Romain

127 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere