'Renault bør være glade for at have Magnussen denne søndag'

Ekstra Bladets Formel 1-kommentator Jason Watt er klar med dommen efter et sindsoprivende løb i Singapore

ET ELLERS NOGENLUNDE statisk grandprix blev med omkring 20 omgange tilbage pludselig alt andet end kedeligt, da de tre teams i toppen valgte at forsøge sig med alternative pitstop-strategier, som hurtigt gav dønninger og tvang andre til at reagere.

Det gav os en herlig og hæsblæsende afslutning på løbet, hvor Mercedes og Nico Rosberg faktisk var tæt på at sætte deres sejr over styr.

Ud over Nico Hülkenbergs tur i muren ved starten af løbet så udeblev den sædvanlige crash-fest denne søndag. Hülkenberg blev klemt mellem en langsomt startende Max Verstappen og Carlos Sainz Jr., og der var egentlig ikke nogen at skyde skylden på.

SE DEN DRAMATISKE START PÅ LØBET I TOPPEN AF ARTIKLEN

Safety car kommer på banen, og hele feltet bliver tvunget gennem pitten, mens der ryddes op på langsiden. Stakkels Valtteri Bottas er punkteret, og efter at have fået friske dæk på er hele feltet kørt forbi i pitlane, lige på nær Sebastian Vettel.

SÅ HVORFOR WILLIAMS slap Bottas fri lige ud i siden på Vettel, har jeg svært ved at forstå, og det samme havde FIA, som tildelte Bottas en straf for teamets forseelse.

På omgang 19 kom der godt gang i en herrefight mellem Max Verstappen og manden, som han fik fyret fra Red Bull, nemlig Daniil Kvyat, og denne gang var det russeren, som kunne få lidt pay-back. Kvyat kørte hårdt og yderst defensivt i forsøget på at holde den flyvende hollænder bag sig, og jeg synes, det var forfriskende at se nogen turde køre mod Verstappen, som han selv gør det mod andre.

Af andre, som havde gode kampe nede i rækkerne, var Sebastian Vettel, som, grundet en fejl på bilens affjedring i Q1, havde startet sidst. Med fire tidligere sejre i Singapore kender Vettel den hurtige vej rundt her, og allerede med blot halvdelen af racet kørt var tyskeren på 10.-pladsen og det altså på banen, hvor overhalinger er uhørt krævende.

FERRARI SÅ UD til at have godt styr på, hvornår de skulle pitte Vettel, og hvilken type dæk de skulle montere, men helt samme overblik skulle de totalt mangle senere i racet.

På omgang 33 laver Hamilton en kørefejl fra tredjepladsen og lukker Kimi Räikkönen forbi, og det så ikke ud til, at englænderen havde farten til at bide igen, og da Rosberg og Ricciardo fra deres første- og andenplads begge pitter og monterer soft-dækket, så alt ud til at være givet med hensyn til top-fire-placeringerne, men sådan skulle det heldigvis ikke fortsætte.

På omgang 46 bryder spændingen ud i lys lue, idet Lewis Hamilton pitter og monterer Super Soft, og så sker der det, som er sket så mange gange før – Ferrari mister overblikket, og det hele går ’kasino’, som det kaldes.

Teamet beder Räikkönen pitte omgangen efter, og italienerne burde have overblik nok til at holde øje med Hamiltons tempo på hans ud-omgang, og det burde ikke have krævet en ret stor kugleramme for at slå fast, at Hamilton ville få succes med ’undercut’, som det hedder, når man kommer foran, fordi man på friske dæk kører en hurtigere omgang end konkurrenten, som pitter omgangen. Resultatet blev derfor, at Hamilton generobrende 3.-pladsen.

57188951.jpg 

DETTE SCENARIE FIK red Bull til at forsøge at lave selv samme undercut med Ricciardo i forsøget på at komme forbi Rosberg, og det var faktisk lige ved at lykkes. Vi oplevede her det nervepirrende strategiske spil, som udspiller sig, når teams forsøger at regne ud, hvordan man skal reagere i forskellige situationer.

Ricciardo dykker i pit, og Rosberg får besked på at køre sit absolutte maks. på sin næste omgang. Mercedes når i sidste sekund at indse, at Rosberg vil blive offer for undercut, hvis han pitter, så de er tvunget til at lade tyskeren blive ude, og herved opstår den herlige spænding om sejren til sidst i løbet.

Rosberg skulle på sit godt slidte gummi forsøge at holde Ricciardo stangen, og det lykkedes jo med under 0,5 sekund ved målflaget, men på forløsningen i ansigterne på Toto Wolff og co. hos Mercedes var det tydeligt at se, det var en nervepirrende omgang.

ET HELT ANDET sted længere nede på resultatlisten, nærmere betegnet på 10.-pladsen, var der garanteret lige så stor forløsning.

Kevin Magnussen har nøjagtig som i 2014 sæsonen på dette tidspunkt kniven for struben. For to år siden var det, som om det pres dengang fik K-Mag til at køre lidt for nervøst og ikke meget at sige til det, men denne søndag var det med glimrende kørsel og modenhed, at teamkammerat Palmer blev sat grundigt til vægs.

På omgang 27 var danskeren hele 30 sekunder foran søsterbilen, og ved slutflaget var afstanden næsten fordoblet. Kevin kører tilmed løbets ottende-hurtigste omgangstid, mens Palmer blot var nittende-hurtigst.

NU KAN MAN jo få lov at mene, at det her race burde sikre Kevins kontraktforlængelse, men der er jo så meget, vi før er blevet negativt overraskede over i det her game. Men sikkert er det, at Renault F1-teamet skal være glade for, at de havde K-Mag på holdet denne søndag.

TV: Her storroser Renault-chefen Magnussen: Som at komme på podium

Formel 1-stjerner mindes deres afdøde danske ven: Christian var fantastisk

Her lykkes det Kevin at køre point hjem:

Magnussen jubler efter tiendeplads: Et perfekt race

Kevins ekstreme ræs: To timer i natteheden uden vand

Læserne griller Kevin: Se de bramfri svar

47 kommentarer
Vis kommentarer