Renault går enegang: Satser før Canada

Kevin Magnussens team har valgt en bemærkelsesværdig strategi til grandprixet i Montreal

Kevins Magnussen Renault iført lilla sutter. (Foto: Jan Sommer)
Kevins Magnussen Renault iført lilla sutter. (Foto: Jan Sommer)

Når årets Formel 1-sæson indtil videre har budt på seks underholdende løb ud af seks mulige, skyldes det blandt andet, at der i år har været mulighed for at bruge tre forskellige dæktyper i løbet af et ræs.

Til det kommende grandprix i Montreal har både Renault og Haas valgt en bemærkelsesværdig strategi ved helt at udelade supersoft-dækket.

I stedet medbringer de kun weekendens hårdeste dæktype (soft) samt den blødeste (ultrasoft) til powerbanen i Quebec, hvilket er første gang et team helt udelader en dæktype.

Renault er ene om at have valgt fem sæt softdæk og otte sæt ultrasoft - til begge sine kørere.

Haas-teamet er gået endnu mere ekstremt til værks med tre sæt soft og ti sæt ultrasoft.

Hverken Renault eller Haas kan være helt utilfredse med satsningen, for dækvalgene er foretaget længe før, man i sidste weekend så ultrasoft-dækkene i brug første gang i en løbsweekend.

Ultrasoft-dækket blev i Monaco for første gang brugt til en grandprix-weekend. (Foto: Jan Sommer)
Ultrasoft-dækket blev i Monaco for første gang brugt til en grandprix-weekend. (Foto: Jan Sommer)
 

I Monacos gader holdt det nye dæk usædvanligt længe. Hele 51 omgange fik Nico Rosberg dækket med den lilla farvekode til at holde. Ganske vist er bybanen kort, men da et ultrablødt dæk er designet til at falde hurtigt fra hinanden, var dets holdbarhed alligevel bemærkelsesværdig.

Posen er for alvor rystet til Canada, hvad dæk angår. De øvrige team har dog minimum to sæt med af hver type.

Hos Renault kommenterer man det usædvanlige valg med en vanlig kæk bemærkning ...

Se F1 Ekstra om Renaults uheld: Derfor gik det galt:

23 kommentarer
Vis kommentarer