Renault gør valget officielt: Farvel, Kevin

Renault siger tak for alt til Kevin Magnussen og kører videre med Jolyon Palmer.

Studie: Kevin tæt på Haas: Bremer mener, at Kevin kan slå Grosjean

Det blev kun til en enkelt sæson for Kevin Magnussen hos Renault-teamet. Det er nu officielt.

Renault har netop udsendt en pressemeddelelse, og her lyder det, at man har valgt Jolyon Palmer som teamets anden kører i næste sæson, hvor han vil repræsentere det franske team sammen med tyske Nico Hülkenberg.

- Vi er glade for at beholde Jolyon som kører for os i 2017-sæsonen, lyder det fra Renault Sport Racing Chairman Jerome Stoll.

- Jolyon har vist sult efter at udvikle sig med os, som teamet vokser, og vi har været imponeret af hans bedre og bedre præstationer, som sæsonen er skredet frem, lyder det fra Stoll.

Se sammenligningen mellem Kevin og Jolyons sæson i faktaboksen under artiklen

- Vi er sikre på, at kombinationen af Jolyon og Nico Hülkenberg giver os en meget lovende kører-kvalitet til at indfri vores mål, siger Stoll.

- Jolyon forstår holdets ånd, og han motiverer alle, som han arbejder med. Ved at have Jolyon og Nico så får vi fordelen af kontinuitet og nyt blod, siger Stoll.

- Jeg er sikker på, at med Nico som holdkammerat, så vil det hjælpe Jolyon til at opnå endnu større ting, siger Stoll.

Derefter bliver der sagt farvel til Kevin Magnussen.

- Vi takker Kevin Magnussen for hans indsats i 2016, hvor han har gjort et godt job. Vi ønsker ham det bedste for 2017 og fremover, lyder det fra Stoll.

Tidligere på dagen kunne Ekstra Bladet fortælle, at Magnussen er meget tæt på at skifte til det amerikanske Haas-team.

Motorsport.com forventer, at beslutningen om Palmer hos Renault sætter gang i de øvrige team-skifter, og det skulle sende Magnussen til Haas og Esteban Ocon til Force India, hvilket altså kun bekræfter Ekstra Bladets historie fra tidligere på dagen omkring Magnussens fremskredne forhandlinger med Haas.

- Det er ingen hemmelighed, at vi talte med ham på Monza sidste år, og vi har siden holdt kontakten. Han er en kører, som har en plads i Formel 1, sagde Haas-teamchefen Günther Steiner til Ekstra Bladet for halvanden uge siden i Mexico.

Ekstra Bladets kilder i paddocken kunne tidligere på dagen fortælle, at det er en flerårig aftale, Magnussen er meget tæt på at have skruet sammen med Haas, og også BBC melder, at danskeren får en to-årig kontrakt.

Nyhedsbureauet Reuters erfarede tidligere på dagen fra en kilde tæt på forhandlingerne, at Magnussen afviste en et-årig forlængelse af kontrakten hos Renault, fordi han hellere vil have en længere aftale hos Haas - noget som også tyske Auto Motor und Sport nævner, så måske er det derfor, at Palmer pludselig er Renaults foretrukne, når nu Carlos Sainz og Valtteri Bottas var umulige at hente til det franske team.

Palmer selv er glad for, at han kan blive i Formel 1 og blive hos Renault-teamet.

- Jeg er overlykkelig for at kunne køre en anden sæson hos Renault, og jeg kan ikke vente med at belønne teamets tro på mig på banen, siger Palmer i pressemeddelelsen.

Englænderen sætter pris på udviklingen i teamet.

- Det betyder, at jeg deler holdets glæde og spænding frem mod 2017-sæsonen og vores nye bil, siger Palmer.

- For mig har det været en stejl læringskurve i Formel 1, og jeg ved, at jeg præsterer bedre end nogensinde, og jeg kan blive endnu bedre, siger Palmer.

Som oversigten over præstationerne fra Magnussen og Palmer viser herunder, så har danskeren på alle parametre gjort det bedre end englænderen i 2016, men Palmer har haft momentum i de seneste måneder.

Kevin Magnussen er færdig hos Renault. Foto: Jan Sommer
Kevin Magnussen er færdig hos Renault. Foto: Jan Sommer

Sådan så det ud, da Renault præsenterede sine kørere for 2016-sæsonen. Foto: Jan Sommer
Sådan så det ud, da Renault præsenterede sine kørere for 2016-sæsonen. Foto: Jan Sommer

Teamduellen hos Renault

Kevin Magnussen: 7 point
Jolyon Palmer: 1 point

Her er der ingen tvivl om, hvem der står bedst. Renaults placering som nier i konstruktør-VM er sikret af Kevin Magnussen — allerede efter hans imponerende syvendeplads i Rusland. Pointet i Singapore var et mindre mirakel taget Renaults fart den weekend i betragtning.

Da Jolyon Palmer i Malaysia scorede sit ene point, udnyttede han dygtigt alle andres uheld. Til gengæld smed briten point i Ungarn efter en underlig rutsjetur i slutningen af løbet.

Kvalifikation:

Kevin Magnussen: 12
Jolyon Palmer: 7

Om lørdagen fører danskeren klart, og danskerlejren vil argumentere for, at dominansen er endnu større. I Canada vandt Palmer kun, fordi Magnussens racer ikke blev klar til kvalifikation. Og i Ungarn under våde forhold og med mange røde flag dummede teamet sig, så danskeren ikke nåede at sætte en rigtig tid.

Fra Jolyon Palmers synspunkt vil man derimod fokusere på, at han siden netop grandprixet i Ungarn har slået teamkammeraten med 5-4 — inklusiv det ødelagt chassis i Mexico.   

Grandprixerne:

Kevin Magnussen: 10
Jolyon Palmer: 8

Monacos Grand Prix er pillet ud, fordi begge udgik — ganske vist på vidt forskellig vis. Jolyon Palmer mistede herredømmet i lige linje, mens Kevin Magnussen blev ramt af et russisk missil.

Danskeren kan med rette ærgre sig over, at han op til løbet var markant bedst både på Spa og Malaysia, inden de løb blev ødelagt af crash og sammenstød, mens den rodede kvalifikation i Ungarn stod i vejen for en oplagt chance for point.

Jolyon Palmer-fans vil bemærke, at briten har forbedret sig mærkbart siden sommer og har været ramt af flere tekniske uheld end danskeren. Fem gange er briten ikke klassificeret mod danskerens tre.

Haas F1

Bag det amerikanske Formel 1-team står Gene Haas. Den 62-årige ingeniør skabte sin milliard-formue ved at designe og bygge CNC-drejebænke i sit firma Haas Automation. Grundlagde Nascar-holdet Haas CNC Racing, som i dag er fusioneret til Stewart-Haas Racing.

Haas ejer blandt andet en vindtunnel i North Carolina, som tidligere har været brugt af Formel 1-hold, og han havde oprindeligt planer om lade holdet have base i USA. Han blev rådet fra det og købte i stedet fallerede Marussias hovedkvarter i Banbury, som ligger mellem London og Birmingham tæt på Silverstone.

Teamet har indgået partnerskab med Ferrari om både levering af motor og teknisk assistance.

Kevin Magnussen var sidste år Haas F1’s andetvalg, men det lykkes teamet at lokke Romain Grosjean fra Lotus. Ferrari valgte den anden kører. Mexicaneren Esteban Gutierrez, som var reservekører hos italienerne i 2015 efter fyresedlen hos Sauber. Gutierrez har telemogulen Carlos Slim i ryggen, men hans nuværende aftale med Ferrari udløber efter denne sæson.

Se også: Kevin forrest i køen: Nu falder F1-brikkerne på plads

Formel 1 - 31. okt. 2016 - kl. 23:35 Forudser Kevin-stress: Her vil han få ro

Se også: Haas-teamchef: Vi taler med flere end Kevin

Se interview med Haas' teamchef fra Mexico:

Se også: Watt er ikke i tvivl: Sats på dette F1-sæde, Kevin!

Kevin Magnussen lader ikke til at mangle muligheder, hvis ikke han får en plads hos Renault. Foto: Jan Sommer Sport og Spil Kevins dilemma: Sådan er danskerens tankegang

470 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere