Renault og Kevin lover: Nu kommer fremskridtet

Næste weekend i Montreal får teamet virkelig 'muligheden for at slippe motorenheden løs'

I Monaco betyder hestekræfterne knap så meget, hvorimod Renault-motoren gerne skulle vise sit værd i Montreal. (Foto: Jan Sommer)
I Monaco betyder hestekræfterne knap så meget, hvorimod Renault-motoren gerne skulle vise sit værd i Montreal. (Foto: Jan Sommer)

Med undtagelsen af syvendepladsen til Kevin Magnussen i Sochi har Renaults tilbagevenden til Formel 1 været lige så svær, som teamet frygtede.

Mens teamet fastholder - senest over for blandt andre Ekstra Bladet i Monaco - at man endnu ikke har droppet udviklingen af 2016-raceren på bekostning af 2017-modellen, har fremskridtene været svære at få øje på.

Renaults meget omtalte motoropgradering havde i Monaco givet kundeteamet Red Bull sejren, hvis dæk var blevet medbragt af mekanikerne til Daniel Ricciardos sidste pitstop ...

Hos fabriksteamet kom en russer i vejen for Kevin Magnussen, mens Jolyon Palmer fik hjulspind på et fodgængerfelt og smadrede sin racer. Briten benytter næste weekend i Canada sit fjerde chassis til sæsonens syvende løb.

Gense Red Bulls Monaco-fadæse:

Alle Renault-drevne biler får til dette grandprix den nye motor, og teamet forventer, at man på Circuit Gilles Villeneuve vil være tættere på point end hidtil.

- Det er en mere kraft-afhængig bane end Monaco, så den seneste motorenhed burde have større effekt her. Forhåbentlig får vi mere tid til at ramme det rigtige setup og gøre brug af opgraderingerne til bilen. Har vi en god weekend, vil vi kæmpe med om point, siger Kevin Magnussen i Renaults optakt til Canadas Grand Prix.

Se også: Red Bull-stjerne sviner sit hold: Jeg føler mig røvrendt

Se også: Hurtigere racer til Kevin: Sådan gør ny motor for alvor forskel

Træningerne før Monaco var særligt skuffende for Renault, da nye dele testet i Barcelona ikke virkede så godt på bybanen som nogle dage forinden i Spanien. Kevin Magnussen håbede dog, at de ville betyde fremskridt på andre baner.

Samtidig beretter sportschefen Frederic Vasseur, at man til Canada medbringer yderligere nye aerodynamiske dele.

- Alle er nulstillet efter Monaco, og vi er på udkig efter det bedst tænkelige resultat. Begge kørere har den nye motorenhed, og vi har også nogle nye dele, som skal prøves på bilen, fortæller han.

Renault medbringer også nye aerodynamiske dele til Canada. (Foto: Jan Sommer)
Renault medbringer også nye aerodynamiske dele til Canada. (Foto: Jan Sommer)
 

Dog er det motoren med en forventet forbedret omgangstid på et halvt sekund på en bane som i Montreal, der skal trække læsset.

- I Monaco kunne vi kun drage nytte af motorens forbedrede køreregenskaber, hvorimod Montreal mere er en powerbane takket være sine langsider efterfulgt af langsomme sving. Det betyder, at vi virkelig får muligheden for at slippe motorenheden løs, siger Nick Chester, teknisk chef for Renault. 

Circuit Gilles Villeneuve er en af de baner i løbet af året, som stiller de største krav til både motoren og ikke mindst bremserne. Længste langside er 1064 meter (Droit du Casino), hvor topfarten runder 330 km/t.

Med sig i Canada har Renault også sin fransk-canadiske testkører Nicholas Lafiti. GP2-køreren skal have et indblik i, hvordan et Formel 1-team fungerer, før han senere på sæsonen får sin lovede fredagstræning i enten Kevin Magnussen eller Jolyon Palmers racer. 

Se også: På talent-jagt: Her er Renaults ønskeliste

Se også: Her er Kevins smækre kollega bedst

Se også: Renault går enegang: Satser før Canada

Enkelte gange gik det for stærkt for Gilles Villeneuve, der her står på næsen i sin Ferrari 312 T2 under Japans Grand Prix i 1977. (Foto: AP) Sport og Spil Den hurtigste kører verden har set

Se F1 Ekstra om Renaults uheld:

36 kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Formel 1
Mest læste i Formel 1
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere