Renault overraskende ringe: Her er Kevins forklaring

Franskmændene må vende tilbage til tidligere opsætning af bilen efter en skidt torsdag, som bød på crash til begge kørere og et skridt i den forkerte retning

MONACO (Ekstra Bladet): På Formel 1’s mest legendariske bane havde Renault og Kevin Magnussen forventet et skridt af mange tiltrængte mod de sjovere placeringer.

Skridt tog de, men i den forkerte retning.

Ikke mindst udstillet af Daniel Ricciardo, der i sin Red Bull kørte med samme opgraderede Renault-motor.

Australieren var hurtigste mand torsdag i Monaco. Næsten tre sekunder hurtigere end Kevin Magnussens bedste omgang som 17’er. 

Og Renaulten var da sat op til lørdagens kvalifikation.

- Ja, det var vi, så vi er langt efter. Det er ikke nogen hemmelighed, konstaterer Kevin Magnussen.

Han var overrasket over, hvor stor forskel der var på de to Renault-drevne teams. Den skyldes selve bilen og ikke den nye motor, som ifølge danskeren fungerede upåklageligt.

- Uheldigvis er det tilfældet, så vi har en stor opgave foran os. Og den bliver hverken løst i denne weekend eller den næste.

- Vi troede, vi havde taget et skridt fremad til testen i Barcelona, men havde ikke bilen her, som vi havde forventet.

- Motoren leverede og er et godt skridt. Lige nu kunne vi have den bedste motor på gridden, og vi ville stadig være omkring, hvor vi ligger i dag. Motoren er ikke den store bekymring.

- Vi har gjort bilen ringere, og det er vores fejl. Vi troede, vi havde gjort den bedre, men hvad balancen og setuppet angår, er den ikke blevet bedre til denne bane, siger Kevin Magnussen.

Ingen af Renault-racerne fungerede som forventet i Monaco. (Foto: Jan Sommer)
Ingen af Renault-racerne fungerede som forventet i Monaco. (Foto: Jan Sommer)
 

Hvilket betyder, at teamet til lørdagens træning nulstiller og går tilbage til et tidligere setup, som man ved fungerer.

Hele dagen var præget af større eller mindre crash. Fire gange skulle kranvogne løfte F1-racere ud fra banen - to af dem var gule.

Magnussen: 'Grebet forsvandt'
Jolyon Palmer mistede bagenden på sin racer og dermed vigtig tid i første træning, mens mekanikerne arbejdede med hans affjedring.

Kevin Magnussen forklarer sit crash i slutningen af anden træning således:

- Jeg er på et ‘long run’, og der presser man den ikke ret meget. Jeg havde sindssygt meget ‘graining’ på venstre forhjul - altså når dækket rufler af, og man mister meget greb.

- Det siger jeg ind til pitten, og lige pludselig blev det helt vildt slemt fra den ene omgang til den anden. Det var ikke engang sådan, at jeg tabte bagenden. Jeg styrede bare ind, og så skete der ikke noget.

Sådan endte anden træning for Renaults dansker. (Foto: Jan Sommer)
Sådan endte anden træning for Renaults dansker. (Foto: Jan Sommer)
 

- Jeg ramte kun væggen lidt, så det gik kun ud over forvingen og ikke affjedringen, hvilket er rart for mekanikerne. Så de ikke får en lang aften, siger danskeren.

På det tidspunkt var Kevin Magnussen på godt brugte supersofts, og Pirellis nye ultrasofts falder endnu hurtigere fra hinanden, hvilket ikke lover godt før søndagens grandprix.

Se også: Nye dæk er som begynder-sex: Hurtigt overstået

Jules Bianchi mistede livet efter at være kørt ind i en mobilkran på Suzuka-banen. (Polfoto) Formel 1 - 26. maj. 2016 - kl. 14:46 F1-kørers familie anlægger sag: Hvorfor skulle han dø?

- Det var ikke nogen god dag for os, siger Kevin Magnussen. (Foto: Jan Sommer)
- Det var ikke nogen god dag for os, siger Kevin Magnussen. (Foto: Jan Sommer)

Se også: Hurtigere racer til Kevin: Sådan gør ny motor for alvor forskel

Michael Schumacher i Benetton-udstyret (Foto: All Over Press) Formel 1 - 26. maj. 2016 - kl. 09:52 Vennens opløftende Schumacher-melding

Hør mere om Kevins crash her.

30 kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Formel 1
Mest læste i Formel 1
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere