Annonce:
Annonce:

Revser F1-kørerne: Der er gået kællingeklub i den

Udmeldingen fra Formel 1 baglandet var helt klar: 'Vi vil lave et nyt reglement som vil gøre Formel 1 endnu hurtigere, heftigere og underholdende'. Men gav debutløbet i Australien os et billede af, at den markante udmelding kommer til at holde stik?

Kevin Magnussen og de andre køreres første løb i weekenden tyder ikke på, at Formel 1 bliver
Kevin Magnussen og de andre køreres første løb i weekenden tyder ikke på, at Formel 1 bliver "endnu hurtigere, heftigere og underholdende", mener Jason Watt. Foto: Jan Sommer
Annonce:
Følg Formel 1

UDMELDINGEN fra Formel 1-baglandet var helt klar: ’Vi vil lave et nyt reglement, som vil gøre Formel 1 endnu hurtigere, heftigere og underholdende.’ Men gav debutløbet i Australien os et billede af, at den markante udmelding kommer til at holde stik?

Det, der skal til for at gøre Formel 1 mere sexet, er først og fremmest, at vi skal have overhalinger og nærkampe tilbage, som dengang Senna og Prost lå hjul mod hjul, så gnisterne føg.

Jeg er faktisk nervøs for, om de nye biler med meget mere downforce og vejgreb tværtimod vil gøre det vanskeligere at få de nærkampe.

Den højere svinghastighed og øgede downforce vil i mine øjne nemlig gøre det sværere at ligge bag ved en konkurrent, fordi man vil opleve mere ’Dirty Air’, som er den turbulens, der skabes bag bilen.

Annonce:

’Dirty Air’ forstyrrer luften, som den bagvedkørende skal bruge, og ergo kan man ikke ligge tæt på.

Watt svinger kniven: Så godt og skidt klarede F1-stjernerne sig i Australien

SÅ HAR VI jo altid DRS til at redde begivenhederne.

Den åbne bagvinge, når man er inden for sekundet af den forankørende, vil måske i år have en endnu større fordel end i fjor, men det får vi svaret på i Kina på de lange stræk.

Her skal vi nok få at se en kæmpe forskel i hastighederne på åben og lukket bagvinge.

Mere spænding får vi i alle tilfælde i toppen af tabellen, hvor Lewis Hamilton og Mercedes for første gang i tre år ser ud til at være udfordret.

Ferrari med deres stejlende, sorte hingst er pudsigt nok for alvor blevet ’Dark Horse’ til titlen.

Det var forfriskende at se i Australien, hvordan det tilsyneladende er italienerne, der har designet den bil, som kører lige så hurtigt som en Mercedes og måske endda med mindre dækslid.

Annonce:

Sebastian kunne køre længere i sine stints end både Hamilton og Valtteri Bottas, og en bil, som kan det, er en bil, der rent mekanisk fungerer optimalt.

Downforce og mekanisk greb, der i samhørighed gør Sebastian Vettel til en VM udfordrer - det er et scenarie, som kan give Formel 1 en alvorlig opblomstring.

Sådan står Kevin: Magtforholdet på årets Formel 1-grid

ET ANDET TEAM, som umiddelbart kan være opstemte over deres 2017-bil – det er Haas F1. Jeg frygtede, at år to ville blive en dukkert, der ville vise, at 2016 var et lidt heldigt år for det nystartede team.

Men det virker til, at Haas kan prise sig lykkelige over, at de køber ret meget af deres teknologi og viden hos Ferrari.

Kevin Magnussen havde et grandprix til glemmebogen, hans kørefejl i kvalen og sammenstød fik ikke vist, hvad danskeren er i stand til.

Jeg er glad over at se, Romain Grosjean gøre det så godt, og jeg ved, at Kevin ikke er langt efter rent performance-mæssigt.<blank>

JEG VIL IKKE komme med søforklaringer omkring Kevin.

Annonce:

Inden fejlen på hans omgang i Q1, matchede han helt Romain Grosjean – og at han i løbet kørte syvende hurtigste omgang - men nu gjorde jeg det vist alligevel - det med søforklaringerne!

Watts syv krav til Kevin: Sådan får du succes hos Haas

BANEN I MELBOURNE er dog kendt for sit særpræg. Den giver ikke altid det sande billede af, hvordan teams står rustet, når cirkusset slippes løb på de traditionelle baner. Spørg bare Kevin Magnussen som i 2014 jo stod stolt på podiet og troede på, at McLaren til sæsonen havde kreeret en vinderbil. Det blev jo som historien viste – op ad bakke resten af den sæson.

Så er der gået lidt kællingeklub i Formel 1-feltet, idet Pascal Wehrlein endnu en gang har måtte meddele Sauber, at han ikke kan køre løbet.

Sergio Pérez har udtalt, at han håber, at der ikke ligger noget andet bag end den officielle forklaring om, at Wehrleins uheld i ’Race Of Champions’ har givet ham en rygskade, der gør tyskeren ukampdygtig.

ANDRE KØRERE i feltet udtaler omvendt det mest sympatiske, at det vel kun er Wehrlein selv, som kan bedømme

Rivalen klynker: Alle troede Kevin ville banke mig
Den perfekte Formel 1-duel: Så eksplosiv bliver stjerne-krigen

Dansk stortalent skriver kontrakt med Formel 1-hold

 

Annonce:
Annonce:
Annonce:
Spar med
Det kan du spare
Elpris lige nu
Vestdanmark
-
kr. pr. kWh*
Østdanmark
-
kr. pr. kWh*
Annonce:
Så er hun alligevel dansker
Annonce:

Hvilke nyheder skal vi vise her?

Med en gratis bruger kan du selv vælge!
Så er du altid opdateret på lige præcis det, der interesserer dig. Læs mere

Brugervilkår - Har du en bruger? Log ind

Annonce:

BANDELAND-AFSLØRING

BANDELAND-AFSLØRING

BANDELAND-AFSLØRING

BANDELAND-AFSLØRING

BANDELAND-AFSLØRING

BANDELAND-AFSLØRING

BANDELAND-AFSLØRING

BANDELAND-AFSLØRING

BANDELAND-AFSLØRING

BANDELAND-AFSLØRING

BANDELAND-AFSLØRING

BANDELAND-AFSLØRING

BANDELAND-AFSLØRING

BANDELAND-AFSLØRING

BANDELAND-AFSLØRING

BANDELAND-AFSLØRING

BANDELAND-AFSLØRING

Bagholdet

Annonce:
Annonce: