Rivaler langer ud efter Haas' magiske racer: - Jeg har aldrig hørt om det før

Ekstra Bladets Formel 1-ekspert hilser en undersøgelse af Kevins racer velkommen, men han tvivler på, at Ferrari har serveret det hele på et sølvfad for Haas

McLaren og Force India har dannet fælles front mod Haas og deres nye hurtige 2018-racer, som, de mener, minder betænkeligt meget om Ferraris model fra sidste sæson.

Derfor vil de have det internationale motorsportsforbund (FIA) til at undersøge, om Haas har overtrådt reglerne, der blandt andet foreskriver, at visse dele på bilen skal være udviklet inden for egne rækker.

- Det er rigtigt, at der står i reglerne, at teams skal stå for visse punkter på bilen selv blandt andet aerodynamik. Formel 1 er jo beregnet til at være en sport, hvor et team selv designer og udvikler en bil og kører med den, siger Ekstra Bladets Formel 1-ekspert, Jason Watt,

Han forklarer, at Haas-bilen er sat sammen af komponenter fra Ferrari - blandt andet motor og gearkasse, mens chassis kommer fra italienske Dallara.

Jason Watt gættede allerede efter testkørslen i Barcelona på, at Ferrari har været ekstra flinke ved Haas i år og givet dem lidt mere fra godteposen, og han finder heller ikke kritikken fra Force India og McLaren helt ude i hampen.

- Jeg kan godt følge dem lidt, hvis de synes, det er en hvid Ferrari, som den blev kaldt efter testen i Barcelona, men jeg ved ikke, hvor meget der ligger i det. For Ferrari går jo ikke ud og giver dem deres 2017-bil med samme motor og gearkasse. De skal jo ikke have baghjul af deres egen kunde.

- Jeg tror ikke på, de har fået det hele serveret på et sølvfad, men selvfølgelig har de fået noget, og de har også fået meget mere end hidtil, siger han.

Kan være et problem
Force India-chefen Otmar Szafnauer undrer sig specielt over Haas' aerodynamik.

- Al aerodynamik skal være teamets eget. Om det er det, ved jeg ikke. Det kan man kun afgøre, hvis man indleder en undersøgelse, siger han til Autosport.

Og Jason Watt medgiver, at Haas kan have et problem, hvis Ferrari har foræret for meget til Haas.

- Hvorvidt det handler om aerodynamik eller noget mekanisk, er der ingen, der kan vide. Hvis man har fået noget direkte fra Ferrari - altså mere aerodynamisk viden end godt er - så kan man godt have et problem, siger Watt, der dog samtidig bemærker, at alle teams spionerer på hinanden.

- De har jo folk ansat til at rende rundt og tage spionfotos af frontvingen, og så går der to løb, så har alle de andre den også. Så på den måde kopierer man jo hinanden, men hvis Ferrari nærmest har udviklet det for Haas eller fortalt dem præcis, hvordan det skal laves, så har man et problem.

- Lad os få en undersøgelse
FIA har endnu ikke meldt noget ud om, hvorvidt man vil indlede en undersøgelse af Kevin Magnussens bil, men Jason Watt hilser en undersøgelse velkommen, så man kan få afklaret situationen.

- Lad os få den undersøgelse og se, om de har fået det hele serveret på et sølvfad. Det håber jeg selvfølgelig ikke, de har, siger Jason Watt, der ikke kan mindes lignende sager fra tidligere.

- Jeg har aldrig hørt om det før, så på den måde er det jo fint at få lavet en undersøgelse og få prøvet sagen hos højere instanser. Men det er svært at bevise, tror jeg.

Skulle undersøgelsen vise, at Haas har kørt efter reglerne, har han et klart budskab til Force India og McLaren.

- Så må de stikke piben ind, når de endelig får lidt konkurrence.

Se også: Kevin og Romain efter Ferrari-kritik: Knyt sylten, Alonso

Se også: Watt om Haas-katastrofe: - Det var ikke mekanikerens skyld

Magnussen skal være stolt af sin præstation i Melbourne, mener Watt. Foto: All Over Press Sport og Spil Kevin scorer topkarakter - og én stjerne dumper fælt

46 kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Formel 1
Mest læste i Formel 1
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere