SOCHI (Ekstra Bladet): Efter problemer med Haas’ nye bremser fra CI (Carbone Industrie) overvejer teamet at skifte tilbage til sin tidligere løsning fra italienske Brembo resten af weekenden.
Det kan både gå den ene eller den anden vej, vurderede teamchefen Günther Steiner, inden fredag aften gik i gang med analysere situationen sammen med sine kørere og ingeniører.
Problemet, som den bremsefølsomme Romain Grosjean var rødglødende over hele dagen, er med kølingen af det nye system, så selve pedalen er for blød, og der skal trykkes for hårdt på den.
Bremsestøv stod ofte ud af fra Haas-racerne. Teamet skal være sikre på, at de kan gennemføre løbet uden, at de nye for varme bremseskiver bliver slidt op.
Men det vil være en midlertid løsning, hvis plan Brembo benyttes i weekenden; i Barcelona er CI-bremserne tilbage under alle omstændigheder, forklarer Günther Steiner til Ekstra Bladet.
Han er hverken chokeret over dagens problemer eller sine køreres vidt forskellige reaktion.
- Når man skifter et stort system, som det her, sker den slags. Bremserne var også lidt varme i Bahrain. Jeg er ikke chokeret over, hvad der skete i dag. Det var forventeligt, siger teamchefen.
Mens Romain Grosjean råbte og skreg over radioen, tog Kevin Magnussen situationen med stoisk ro. Danskeren rapporterede kun nøgternt om en løs bremsepedal.
- De tackler det forskelligt. Her er ikke meget greb i banen, og Kevin vænnede sig lidt hurtigere til det. Men han havde også problemer, og hans bremsepedal gik lidt for langt på grund af varmen.
- Romain er meget følsom, når gælder bremser. For ham er et lille problem et stort problem. Mens Kevin kører mere rundt om problemet. Han prøver bare at gøre det bedste med, hvad han har. Romain prøver at fikse alt på en gang. Kombinationen af de to er ret godt, konstaterer teamchefen, som er vant til at høre på den temperamentsfulde franskmand.
Artiklen fortsætter under billederne:
- Vi har det fint med deres måder at reagere på - både de store følelser og de mindre. Romain falder ned igen. Hvis vi gik i panik hver gang, ville vi ikke være her mere. Så længe der kommer noget positivt ud af det til slut, og han gør det aldrig personligt. Det er det vigtigste, siger Steiner.
Helt faldet ned på jorden var Romain Grosjean efter træningerne, hvor han første gang i denne sæson blev sat til vægs en fredag af sin teamkammerat. Kevin Magnussen kørte et halvt sekund hurtigere og var niendebedst.
- Vi har haft problemer med bremserne hele dagen og ud over det præsterede bilen ikke, siger franskmanden.
Modsætningen var en smilende Kevin Magnussen, der anlagde en mere afslappet holdning.
- Jeg synes ikke, det var største problem generelt set, men det var heller ikke lige så godt, som i Bahrain (under test), siger danskeren.
- Det er lidt smag og behag. Nogle har ingen problemer med at træde hårdt og har en god følelse med det. Personligt, og Romain synes det samme, er det bedre, når man ikke skal bruge alle sine kræfter på bremsen.
Står det til Kevin Magnussen, bør Haas fortsætter med de nye bremser resten af weekenden.
WTF! Trods nye bremser er Grosjean stiktosset
Utilfreds Grosjean: 'Noget er ikke rigtigt'
Problemet fundet: Derfor gik Kevin i stå i ørkenen
Kevin til F1 med stil: Fra lavpris til jetset
Vital Haas-ændring: Får has på akilleshæl
Den nye Kevin? Renault lægger femårs plan for dansk F1-talent