Annonce:
Annonce:

Røg i væggen: Kostbart crash for Schumacher

Mick Schumacher sluttede første træning til Japans Grand Prix med endnu et crash under træning - går glip af anden træning

Annonce:
Følg Formel 1

Haas-teamchef Günther Steiner har simple krav til Mick Schumacher, hvis tyskeren skal have sin kontrakt forlænget.

Han vil se præstationer på banen, hvilket i praksis betyder point. Dertil skal de kostbare ulykker holdes på et minimum; og hvis man crasher, så gør det, mens der er noget på spil og ikke under træning.

Så sent som torsdag under sin presseseance var et af emnerne, hvordan en alvorssnak efter store ulykker først i Jeddah og siden i Monaco havde hjulpet.

- På den side er jeg tilfreds. Han har ikke lavet stor skade på bilen, og han har scoret point, sagde Steiner.

Mick Schumacher havde både sidste år og tidligere på denne sæson for mange dyre ulykker - især under træning. Foto: Issei Kato/Ritzau Scanpix
Mick Schumacher havde både sidste år og tidligere på denne sæson for mange dyre ulykker - især under træning. Foto: Issei Kato/Ritzau Scanpix
 

Desværre for tyskeren på dette afgørende tidspunkt i Formel 1-karrieren præsterede han fredag endnu en træningsulykke.

Under svære og våde forhold på Suzuka-banen i Japan mistede Mick Schumacher kontrollen over sin Haas og sendte den i væggen.

Annonce:

Det skete, efter tiden i første træning var udløbet, lige efter kørerne have lavet en øvestart. Bilen røg igennem grus og i væggen, hvilket mindst koster en forvinge og et hjulophæng.

- Jeg havde lige en kæmpe akvaplaning, sagde Schumacher over radioen.

Foto: Toshifumi KITAMURA/Ritzau Scanpix
Foto: Toshifumi KITAMURA/Ritzau Scanpix
 

- Jeg er okay. Jeg kunne ikke forudse det.

- Jeg er meget, meget ked af det, lød det.

Ulykken kommer til at koste tyskerens deltagelse i anden træning, fordi monocoquen skal skifts, meddeler Haas.

Teamchef Günther Steiners ansigt var lagt i de alvorlige folder, da han kommenterede Mick Schumachers ulykke:

- Det er tredje gang, at der potentielt er skade på hans chassis. Det er ret frustrerende.

- Hele fronten er smadret, og vi er nødt til at skifte chassis, fordi der kan være en revne i det, og det kan vi ikke risikere.

- Måske vi kunne nå at få ti minutter af træningen, men det er ikke risikoen værd. Det er bedre at være 100 procent sikker på, at alt er i orden

- Det bliver en sen aften for drengene, men vi har alle delene, og bilen bliver klar til i morgen.

Annonce:

Vejrudsigten tyder på, at det kun skal regne fredag, mens både tidtagning og løb går fri. Derfor var der ikke den store grund til ekstra risiko under træning, så tiderne skal tages med et stort forbehold.

Ikke mindst fordi baneforholdene gik fra regndæk til intermediates og så tilbage til regndæk.

SE OGSÅ: Debriefing fra Singapore: Kæmpe aftale undervejs

Fernando Alonso (Alonso) var hurtigst af alle med de to Ferrari lige efter sig. Kevin Magnussen placerede sig femmer et halvt sekund foran Mick Schumacher på syvendepladsen.

Svære forhold på Suzuka. Foto: Toshifumi KITAMURA/Ritzau Scanpix
Svære forhold på Suzuka. Foto: Toshifumi KITAMURA/Ritzau Scanpix
 

Anden træning er forlænget til 90 minutter mod de sædvanlige 60 for at teste prototyper for Pirelli til 2023-sæsonen. Men der er tale om slicks-dæk, så den test bliver formentlig udskudt til USA og Mexico, og holdene kan lege lidt mere i de våde forhold.

HER KAN DU LÆSE mere om, hvilke tanker Haas og Günther Steiner gør sig om fremtiden - OG HER OM EN positiv økonomisk nyhed, der snart bliver offentliggjort.

LÆS OGSÅ: Astronomiske tal: Verdens dyreste reservedele

Annonce:
Annonce:
Annonce:

Populært i Ekstra Bladet+

Spar med
Elpris LIGE NU
Vestdanmark
-
kr. pr. kWh*
Østdanmark
-
kr. pr. kWh*
Annonce:

Mest læste lige nu

Kritikken af Færøerne fremtræder som hykleri, der skal dække over eget fedtspil
Annonce:

Hvilke nyheder skal vi vise her?

Med en gratis bruger kan du selv vælge!
Så er du altid opdateret på lige præcis det, der interesserer dig. Læs mere

Brugervilkår - Har du en bruger? Log ind

Annonce:

Mere om krop og velvære med Ekstra Bladet+

Mere om krim med Ekstra Bladet+

Det bedste fra Ekstra Bladet+

Mest læste fra den seneste uge

Bagholdet

Annonce:
Annonce: