Romain knotten igen: Haas-kontrovers kickstarter Red Bull-triumf

Romain Grosjeans brok over Kevin Magnussens start var det mest underholdende Haas-øjeblik i Monaco - trods motorproblemer vandt Daniel Ricciardo fra pole i Red Bulls jubilæumsgrandprix, mens Max Verstappen avancerede 11 placeringer og scorede point

MONACO (Ekstra Bladet): Sportsligt glæder Kevin Magnussen og Romain Grosjean sig til fra næste grandprix at hoppe i den første opgraderede version af Haas’ VF18’er.

For Monacos Grand Prix blev det foreløbige lavpunkt i en ellers konkurrencedygtig Haas-start på sæson - hvis vi fraregner pitstopbommerterne i premieren.

Danskeren avancerede seks placeringer til 13. pladsen, og franskmanden tre til 15. pladsen, mens Daniel Ricciardo kæmpede en sejr hjem fra pole-position i Red Bulls 250. grandprix.

Men før Haas-duoen sætter sig på en flyver til Montreal, kan der være behov for en lille kammeratlig snak.

Tilsyneladende havde de endnu en lille svingom som i både Bahrain og Kina.

I hvert fald hvis skal tro Romain Grosjeans radio. 

I sekunderne efter starten sagde han:

- What the fuck. Kevin sendte mig næsten af!

SE STARTEN ØVERST

Problemet med franskmandens meldinger er, at man aldrig ved, om ulven kommer …

Han er ofte temmelig oprørt over radioen, selv når der ingen grund er til det. Og der skete i hvert fald ikke noget, som dommerne end overvejede at kigge nærmere på.

Situationen var heller ikke noget, som optog teamchefen Günther Steiner, da Ekstra Bladet talte med ham efterfølgende. Grosjean havde da heller ikke nævnt situationen bagefter. 

Ingen af Haas-kørerne var i nærheden af point. Foto: Jan Sommer
Ingen af Haas-kørerne var i nærheden af point. Foto: Jan Sommer
 

Max Verstappen startede løbet bagerst efter sit crash under sidste træning. I weekendens hurtigste racer overhalede han begge Haas på vejen ned mod første sving, og der er trangt på første omgang i Monaco.

Kevin Magnussen trak kun på skulderne:

- Max får en rigtig god start og tager både Romain og jeg ud af hullet. Og så tager jeg Romain op ad bakken mod kasinoet, forklarede han til Ekstra Bladet lige efter løbet.

Hollænderen var i det hele taget grandprixets oplevelse.

Med sin aggressive stil og en langt hurtigere bil end de omkringliggende lykkedes det ham at vinde 11 pladser.

To point, når man er startet sidst i Monaco er imponerende.

Hvilket kun gør oversatsningen under træning endnu mere bitter. Max Verstappen burde have sluttet mindst toer uden sit unødvendige crash lørdag.

Teamkammeraten Daniel Ricciardo startede også for to år siden på pole-position i Monaco, men mistede sejren på spektakulær vis, da han kom ind til pitstop, og mekanikerne havde glemt dækkene til stoppet …

Noget lige så hjerteskærende var ved at ske igen i år.

Den storsmilende australier har været suveræn hele ugen. Halvvejs gennem løbet begyndte Renault-motoren at slå knuder. Han meddelte om manglende motorkraft, og Red Bull-garagen kunne intet stille op.

På et tidspunkt kørte teamkammeraten Max Verstappen fem sekunder hurtigere per omgang, men trods problemerne lykkes det Ricciardo at modstå trykket fra Sebastian Vettel og Lewis Hamilton.

Max Verstappen strøg straks forbi begge Haas og kørte sig fra 20. til 9. pladsen. Foto: Jan Sommer
Max Verstappen strøg straks forbi begge Haas og kørte sig fra 20. til 9. pladsen. Foto: Jan Sommer
 

Se også: Stakkels Ole: Fejrer unik dansk F1-milepæl med overarbejde

Formel 1 - 25. maj. 2018 - kl. 13:21 Laver Ferrari tricks? Spøjst motorskift hos Haas

Se også: Fyreseddel på vej? Haas svarer på Grosjean-rygte

Uden en eneste safetycar er det virkelig svært at komme frem i Monacos smalle gader. Selv da Fernando Alonso måtte udgå med en ødelagt gearkasse, lykkes det spanieren at parkere et sikkert sted.

Og da Charles Leclerc og Brendon Hartley bragede sammen til allersidst, kunne sagerne klares med en virtuel safetycar.

Så top seks i løbet sluttede præcist, som de startede.

Kevin Magnussen og Romain Grosjean tilbragte det meste af de 78 omgange nede bagved med McLarens Stoffel Vandoorne liggende mellem sig.

For Haas kan Canadas Grand Prix ikke komme hurtigt nok. På den bane burde de være tilbage i den sjove ende af midterfeltet.

Kevin Magnussen i debat Ayao Komatsu (t.v.), mens Haas' nye  dækspecialist Hiroshi Tomitsuka lytter med. Foto: Jan Sommer Sport og Spil Chefingeniørens forklaring: Stor forskel på Kevin og Romain

Gang i den før Spaniens Grand Prix i Kevin Magnussens fansektion. Foto: Jan Sommer Sport og Spil Den eneste guide, du har brug for: Sådan ser du Kevin i 2018

Sport og Spil Det ser du ikke på tv: Kom bag Haas' lukkede døre

Rivaler og dommerne var efter Romain Grosjean oven på crashet i Barcelona. Foto: All Over Press Sport og Spil Grosjeans onde spiral: Han har Kevin på hjernen

 

176 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere