VF-22’eren er en bedre racerbil end den VF-18’er, som for fire år siden kunne køre med om fjerdepladsen i konstruktør-VM.
Sådan lød det efter sæsonpremieren fra Haas-teamchef Günther Steiner.
Men trods opblomstringen i resultater stiler bossen ikke så højt.
Sjettepladsen i konstruktør-VM er, hvad han tør håbe på.
Før weekendens pointhøst på 14 point, som er teamets næstbedste nogensinde kun overgået af Østrigs Grand Prix i 2018, sagde Steiner:
- Vi burde have været syver, hvis man indregner alle de mistede muligheder. Og jeg bebrejder ingen andre end os selv.
Den placering indtager teamet nu.
17 point længere fremme ligger Alfa Romeo, der ligesom Haas har haft deres tekniske problemer med Ferrari-motoren. Læg hertil Guanyu Zhous voldsomme ulykke på Silverstone, og det er forklaringen på den tynde høst på det seneste.
Artiklen fortsætter under billedet...
McLaren og Alpine duellerer om fjerdepladsen og tyder lidt for skarpe; ikke mindst efter det franske teams seneste opdateringer.
På ottendepladsen er Alpha Tauri gået helt i stå uden point i de seneste tre løb, og kørerne skriger på opdateringer. Men bilerne er så tæt matchet, at alle skal se sig i bakspejlet.
- Jeg håber, at vi kan kæmpe mellem otte og seks. Men vi skal passe på, at vi ikke falder tilbage til nummer ni, hvis vi begår fejl, som vi gjorde før Silverstone, siger Günther Steiner.
- Forhåbentlig kan vi nå sjettepladsen eller i det mindste kæmpe om den.
Han prædikede allerede realisme efter dobbeltpoint i Storbritanniens Grand Prix. Konkurrencen er så hård, at ingen u over de tre bedste teams kan forvente point hver weekend.
Teamet har allerede taget prisen som mest forbedrede efter den håbløse 2021-sæson med nul point og sølle tre i 2020.
Artiklen fortsætter under billedet...
Femtepladsen i 2018-sæsonen er Haas’ hidtil bedste resultat i konstruktør-VM.
Fjerdepladsen var reelt inden for rækkevidde dengang, men blev smidt takket være de to katastrofale pitstop i Australien og otte løb i træk med nul point til Romain Grosjean på det tidspunkt, hvor bilen var allermest konkurrencedygtig.
Men der var også hjælp fra McLaren, som fortsat var i kæmpe krise. Det samme var der fra Force Indias konkurs og rekonstruktion som nyt team. Tilsammen scorede de i mesterskabet ‘to teams’ rent faktisk point nok til femtepladsen.
SE OGSÅ: Debriefing fra Østrig: Spillet om Schumachers fremtid
SE OGSÅ: Watts karakterer: Det bedste jeg nogensinde har set