Samarbejdet mellem McLaren-Honda slår revner

Honda er ikke, hvad det har været, mener BBC-eksperten Allan McNish

Til Storbritanniens Grand Prix fik Fernando Alonso endelig sit første point for McLaren-Honda. (Foto: LAT/McLaren)
Til Storbritanniens Grand Prix fik Fernando Alonso endelig sit første point for McLaren-Honda. (Foto: LAT/McLaren)

Ni løb skulle Fernando Alonso bruge på at score sit første point for McLaren-Honda.

Det faldt til McLarens hjemmebane-grandprix i øvrigt samtidig med, at holdkammeraten Jenson Button udgik for tredje løb i træk og for femte gang i år.

Når køreren, som af mange regnes om feltets bedste skulle bruge så lang tid på at komme på tavlen, understreger det, hvilke store problemer teamet er i.

Uanset hvad deres velsmurte pr-maskine ellers påstår.

Fernando Alonso under parade-kørslen forude for det britiske grandprix. Han fik senere et point ud af anstrengelserne på Silverstone (Foto: AP) Formel 1 Alonso om 'McLaren-mirakel': Måske var det ufortjent

- Det var meget tydeligt på Silverstone, at der er ved at opstå sprækker i samarbejdet mellem McLaren og Honda - blot syv måneder inde i en ti år lang kontrakt, skriver Allan McNish i en analyse for BBC.

Tom Kristensens tidligere racerkollega hos Audi er ikke længere aktiv og fungerer i dag som ekspert og kommentator for BBC. Før den 45-årige skotte satsede på sportsvogne, var han også en overgang testkører for netop McLaren-Honda.

- Da partnerskabet blev annonceret, talte McLarens bestyrelsesformand Ron Dennis igen og igen om McLaren-Hondas dominans i slutningen af 80'erne og begyndelsen af 90'erne. Men nutidens Honda er ikke det samme som datidens Honda, konstaterer McNish.

Allan McNish - her i Australien til sæsonens første grandprix - har ikke den store fidus til Honda. (Foto: AP)
Allan McNish - her i Australien til sæsonens første grandprix - har ikke den store fidus til Honda. (Foto: AP)
 

Eksempelvis er selskabet blevet overhalet af Nissan og er nu kun Japans tredjestørste (Toyota er suveræn etter).

- Hvis du kigger på tværs af motorsport, så har Honda det svært alle steder undtagen det britiske standardvogns-mesterskab. Honda synes ikke at være det samme selskab med den samme motorsportsånd, som det havde engang.

Formel 1 Ekspert sviner McLaren: 'I er håbløse'

- Honda begyndte først at udvikle sin Formel 1-motor for lidt over to år siden. Mercedes arbejdede på sin turbo-hybrid til Formel 1 i fire år, før regelændringerne blev gennemført i 2014. Manglen på forberedelse fra Hondas side viser sig.

- Det er ret tydeligt for alle i Formel 1, at Hondas motor er skyld i hovedparten af McLarens manglende ydelse i forhold til Mercedes. Jeg tænker, at Honda også har indset det - hvis ikke, er de blinde - men der er ikke meget bevis for indtil videre, at de ved, hvordan det skal fikses.

Halvvejs gennem sæson kører McLaren-Honda stadig parløb bagerst i feltet. (Foto: LAT/McLaren)
Halvvejs gennem sæson kører McLaren-Honda stadig parløb bagerst i feltet. (Foto: LAT/McLaren)
 

Kommunikations-problemer og kulturelle skel mellem briterne og japanerne kan ifølge McNish være en af forklaringerne på McLaren-Hondas udfordringer. Når en japaner siger, 'ja, jeg forstår', er det ikke nødvendigvis det samme som, at han er enig eller ved, hvad han skal gøre.

Forskellen på britisk og japansk mentalitet fik Allan McNish ud i denne bizarre situation, da han som testkører i 1991 arbejdede på en ny gearkasse til McLaren-Honda.

- Efter testen sagde Honda: 'Kan vi tage den med til Budapest og bruge den til løbet?' Jeg sagde: 'Altså, I kan tage den med til Budapest, men I kommer ikke til at køre ræs med den.'

Kevin Magnussen. (Arkivfoto: Jan Sommer) Formel 1 Skamfulde Honda-bosser kan droppe Kevins rival

- Det var ment som en afvisning. En 'det kan I ikke seriøst mene'-kommentar. Men de tog det bogstaveligt, ja, I kan tage den med til løbet. Det forårsagede en masse problemer internt på teamet. Men gearkassen så aldrig dagens lys, skriver McNish.

På Silverstone var McLaren-Honda 2,9 sekunder fra pole position. Det er en evighed i Formel 1.

Alligevel taler McLarens løbschef Eric Boullier i sit seneste interview med formula1.com fortsat om racerens potentiale, og hvordan - med lidt held - podiet kan komme inden for rækkevidde i denne sæson.

Fernando Alonsos racer blev smadret af Kimi Räikkönen allerede på første omgang. (Foto: Jan Sommer) Formel 1 Alonsos dom: Så langt bagefter er McLaren

Sådan gik det Jenson Button på Silverstone:

 

 

44 kommentarer
Vis kommentarer