Skæbnedag for udskældt Formel 1-kval

Formel 1-toppen planlægger at ændre det nye kvalifikationssystem inden grandprixet i Kina

Lørdagens kvalifikation var marginalt mere interessant end i Melbourne - men det nye knockoutsystem fungerer langt fra optimalt. (Foto: Jan Sommer)
Lørdagens kvalifikation var marginalt mere interessant end i Melbourne - men det nye knockoutsystem fungerer langt fra optimalt. (Foto: Jan Sommer)

BAHRAIN (Ekstra Bladet): Farcen om Formel 1’s nye kvalifikationssystem tegner til at blive afsluttet søndag middag.

Her mødes præsidenten for det internationale motorsportsforbund FIA med alle teams, F1-zaren Bernie Ecclestone og dækleverandøren Pirelli - for at finde en varig løsning for sæsonen gældende fra det kommende løb i Shanghai.

Det fortalte franskmanden på en briefing i Bahrains paddock.

- Forhåbentlig kan vi nå en enstemmig beslutning med respekt for fansene og alle involverede i sporten, sagde Todt.

Efter den katastrofale kvalifikation i Australien, hvor ingen kørere var på banen i de afsluttende minutter, blev alle holdene enige om at gå tilbage til 2015-formatet.

Men den variant var slet ikke på bordet, da Formel 1-kommissionen skulle godkende holdenes beslutning.

- Jeg følte det nødvendigt at give den nye Formel 1-kvalifikation endnu en chance. Vi lever i en verden, hvor der overreageres for meget.

- Det var et stærkt ønske fra vores løbsarrangører om ændringer for at tække publikum. Før man prøver det, ved man ikke, om det virker, sagde Todt.

FIA-præsidenten Jean Todt er en af arkitekterne bag udskældte kvalifikationssystem. (Foto: Jan Sommer)
FIA-præsidenten Jean Todt er en af arkitekterne bag udskældte kvalifikationssystem. (Foto: Jan Sommer)
 

En lang række teams og kørere – heriblandt Kevin Magnussen – forudså præcist, hvad der ville ske i knockout-formatet. En masse trafik og kaos til at begynde med og ingen action til sidst. Det samme skete også i Bahrain.

Generelt forventer Kevin Magnussen ikke, at de nye regelændringer får den store betydning. (Foto: Jan Sommer) Formel 1 - 18. mar. 2016 - kl. 14:10 Knockout-kaos? Dette forventer Kevin sig af ny F1-kval

På bordet søndag er blandt andet et forslag, hvor kørerne får lidt mere tid i de første kvalifikationsrunder (Q1 og Q2) og så ekstra dæk til Q3 for at sikre, at der er kørere på banen til slut.

- Det største problem er Q3, men der er intet belæg for, at der ikke er gode elementer i Q1 og Q2.

- Hvis jeg var diktator, ville jeg beholde Q1 og Q2 i det nye format og køre Q3 som i 2015. Og allerede fra Melbourne. Men tiden for diktatorer er slut, siger FIA-præsidenten.

Alle store beslutninger i sporten skal gennem Formel 1-kommissioner, som består af 26 medlemmer fra de forskellige interessenter.

Se også: F1-stjerner kræver katastrofe-kval ændret: Vi sagde det jo!

Mercedes' Niki Lauda er en blandt mange, som har været en højrøstet kritiker af det nye knockout-system. (Foto: Jan Sommer)
Mercedes' Niki Lauda er en blandt mange, som har været en højrøstet kritiker af det nye knockout-system. (Foto: Jan Sommer)

Hamilton satte banerekord under lørdagens kvalifikation:

 

 

35 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere