Skidt Haas-nyt, hvis den holder: Renault tager kæmpe skridt

Renault-motorens fremskridt over vinteren er det største siden introduktionen af hybridmotoren, hævder administrerende direktør Cyril Abiteboul

Legenden Alain Prost i selskab med Nico Hülkenberg og Daniel Ricciardo. Foto: Daniel Leal-Olivas/Ritzau Scanpix
Legenden Alain Prost i selskab med Nico Hülkenberg og Daniel Ricciardo. Foto: Daniel Leal-Olivas/Ritzau Scanpix

Renault vil i den kommende sæson være ægte udfordrere til podiet, konstaterede racerteamets præsident, Jerome Stoll, ved præsentationen af RS19'eren tirsdag i Enstone.

Skidt nyt for Haas og de øvrige bejlere til fjerdepladsen i konstruktør-VM, hvis forudsigelsen stammer fra realiteter.

Optimistisk kan man også hævde, for trods sin status som fabrikshold var Renault milevidt fra de tre tophold i fjor. Da franskmændene vendte tilbage til Formel 1 var ambitionen imidlertid podieplaceringer fra 2018-2019 - og sejre fra næste år ...

Hvis det holder stik, er det godt nyt for Nico Hülkenberg, som i øjeblikket udbygger sin egen kedelige rekord, hver gang han kører race. Tyskeren har nu deltaget i 158 grandprixer uden at have stået på podiet.

Og han skal holde trit med superstjernen Daniel Ricciardo denne sæson, før kontrakten forlænges.

- Bonjour. Je m'appelle Daniel (goddag, jeg hedder Daniel). Sådan indledte Riccardo sin tid som Renault-kører. Han skiftede til Renault for at lære fransk, forklarede han ... Foto: Daniel Leal-Olivas/Ritzau Scanpix
- Bonjour. Je m'appelle Daniel (goddag, jeg hedder Daniel). Sådan indledte Riccardo sin tid som Renault-kører. Han skiftede til Renault for at lære fransk, forklarede han ... Foto: Daniel Leal-Olivas/Ritzau Scanpix

Formel 1 - 6. dec. 2018 - kl. 11:51 Efterligner topteams: Haas' store 2019-satsning

Akilleshælen for Renault har været motoren, som både i hestekræfter og driftsikkerhed sakker bagud i forhold til Mercedes og Ferrari. Armbevægelserne var store fra den administrerende direktør Cyril Abiteboul.

Fremskridtene henover vinteren har været væsentlige ...

- Det er det største, vi har gjort, siden V6-motorerne blev introduceret (i 2014, red.)). Det er vores mest produktive vinter nogensinde, hvad motorydelse angår, sagde Abiteboul ifølge Reuters.

Gangsnakken beretter om ekstra 46 hestekræfter til tidtagning og 27 hk i løbstrim, fortæller BBC's F1-redaktør, hvilket vil bringe den på omgangshøjde med Mercedes og Ferraris 2018-motor. Men rivalerne står næppe stille henover vinteren.

- På motorsiden, ja, der har vi haft nogle problemer, og et er for mange. Vi sigter mod nul DNF'er (udgået) relateret til chassis eller motor. Vi har på nuværende tidspunkt ingen grund til at tro, at det skulle være umuligt, siger Abiteboul.

Som i fjor skal tre motorenheder række til de 21 grandprixer.

Renault er ved at være et stort hold med 750 ansatte i Enstone - det er 300 flere, end da Kevin Magnussen kørte for teamet i 2016 - plus 450 i motorafdelingen i Frankrig.

Sådan ser RS19'eren ud, men ligesom til alle andre præsentationer er det ikke den endelig udgave, endsige den som bliver brugt til vintertest. Foto: Daniel Leal-Olivas/Ritzau Scanpix
Sådan ser RS19'eren ud, men ligesom til alle andre præsentationer er det ikke den endelig udgave, endsige den som bliver brugt til vintertest. Foto: Daniel Leal-Olivas/Ritzau Scanpix

Formel 1 - 9. feb. 2019 - kl. 06:52 Kevin håber på bedring: Det var en joke

Kevin Magnussen og Romain Grosjean skal stile højere. Men alt afhænger af den nye bil, der bliver præsenteret senere på måneden. Foto: John Sibley/Reuters/Ritzau Scanpix Formel 1 - 8. feb. 2019 - kl. 08:28 Haas skærper kravene til Kevin og co.

Holdenes præsentationer fortsætter frem til mandag i næste uge.

Onsdag lancerer både Mercedes, Red Bull og Racing Point deres 2019-modeller.

Mandag så offentligheden Williams og Toro Rossos racere for første gang.

Se også: De hjælper Lundgaard: Millioninvestering i dansk F1-drøm

Se også: Formel 1-stjernens sensationelle skifte: - Vi forsøgte alt

Williams har fået nye farver og hovedsponsor. Foto: Williams Racing/handout
Williams har fået nye farver og hovedsponsor. Foto: Williams Racing/handout
 

Toro Rossos 2019-model minder meget om sidste år, om end de til denne sæson får meget teknologi fra Red Bull. Foto: Red Bull Content Pool
Toro Rossos 2019-model minder meget om sidste år, om end de til denne sæson får meget teknologi fra Red Bull. Foto: Red Bull Content Pool
 

Ole Schack tjekker forholdene i Max Verstappens Formel 1-racer. Foto: Jan Sommer Sport og Spil Verstappens danske stjernemekaniker: Fra fejedreng til Formel 1

Sport og Spil Historien bag billederne: Mekanikerne hadede sig selv

Rich Energys direktør William Storey er nem at få øje på med sit store skæg. Haas var repræsenteret af sine teamchef og kørere, mens ejeren Gene Haas var blevet i USA. Foto: John Sibley/Ritzau Scanpix Sport og Spil Haas' excentriske storsponsor: Omgivet af tvivl og pornopenge

52 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere