Skidt timing: Hondas topboss vidne til nyt McLaren-sammenbrud

Problemerne vælter ned over McLaren-Honda-samarbejdet, men japanerne er i Formel 1 for at blive, fastholder Hondas sportschef, som har sin øverste chef på besøg

De tekniske problemer fortsætter for McLaren-Honda. (Foto: Jan Sommer)
De tekniske problemer fortsætter for McLaren-Honda. (Foto: Jan Sommer)

SPIELBERG (Ekstra Bladet): Scenen for Østrigs Grand Prix findes ikke ret meget smukkere. Udsynet fra den lille Red Bull Ring to timers kørsel fra Wien er ren postkort.

Så man må håbe for Hondas nye topchef Takahiro Hachigo, at han er til naturoplevelser, for hvad der kommer til at udspille sig foran den 56-årige japaner tegner ikke spændende og snarere som en tragedie.

Topchefen tiltrådte i februar og har derfor ikke taget beslutningen, om den japanske motorgigants tilbagevenden til Formel 1. Hans visit i Østrig er første gang, han tilser sit firmas investering på omkring en milliard kroner i motorsportens fineste klasse.

Målet var at genskabe magien fra 80’erne rød-hvide McLaren-Honda-racere, som satte rekord efter rekord.

Men Takahiro Hachigo får en helt anden rekord at se søndag i Spielberg. Af den triste slags.

50 strafplaceringer modtog Fernando Alonso og Jenson Button tilsammen allerede før de kvalificerede sig til løbet som nummer 15 og 17.

Hondas øverste chef kommer til at se et løb i smukke omgivelser, men med endnu et skrækkeligt resultat for McLaren-Honda. (Foto: Jan Sommer)
Hondas øverste chef kommer til at se et løb i smukke omgivelser, men med endnu et skrækkeligt resultat for McLaren-Honda. (Foto: Jan Sommer)
 

Foruden at starte sidst venter også yderligere tidsstraffe undervejs i grandprixet, fordi kun 20 biler stiller til start.

Hondas pressede motorsportschef Yasuhisa Arai fastholdt lørdag, at hans øverste chef ikke blander sig trods de mange problemer:

- Den nye CEO har ikke givet mig nogle kommentarer, men han respekterer Hondas deltagelse i Formel 1 og indsatsen for at vinde igen sidst på sæsonen eller til næste år.

Honda har indgået en tiårig aftale med McLaren og trods den horrible start på samarbejdet, er det ifølge Arai-san utænkeligt, at japanerne trækker sig, hvis tingene ser lige så forfærdelige om eksempelvis et år.

- Vi har ikke nogen deadline. Vi er også i Formel 1 i fremtiden. Det har vi lovet, siger han.

Se også: Begge Mercedes af banen i bizar kvalifikation

Når de to McLaren-kørere begynder løbet i Wien, skyldes det den komplicerede hybridmotor, som har skabt sig fra første træning. Selv om Østrig kun er det ottende løb ud af sæsonens 19, er kvoten for motordele for længst opbrugt.

Jenson Button behøvede ikke at gå så drastisk til værks som Fernando Alonso, men valgte alligevel at udskifte hele molevitten, så han - måske - undgår straf til sit hjemmebanegrandprix på Silverstone.

15 kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Formel 1
Mest læste i Formel 1
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere