Skjult Kevin-overraskelse: Uvirkelig hurtig

Sidste testdag bød på tre tusindedeles forskel mellem Ferrari og Mercedes samt en iøjnefaldende løbssimulation fra Kevin Magnussen og Haas

Ekstra Bladets udsendte er på plads i Barcelona. Video: Jan Sommer

MONTMELÓ (Ekstra Bladet): ‘Uvirkeligt’. ‘Haas er rigtigt hurtige’. ‘Magnussen vinder første løb’.

Okay, det sidste var ment som en joke, men ikke desto mindre spontane kommentarer hørt i pressecenteret på Circuit de Barcelona-Catalunya fredag allersidst på eftermiddagen.

Sidste år skabte det amerikanske team overskrifter under test med sin overraskende fart på en enkelt omgang.

Hvad disse kommentarer knytter sig til, var Haas’ første og eneste fulde løbssimulation.

God stemning i Haas-garagen selv om Kevin Magnussen ikke var ved rattet, da han vendte tilbage til pitten. Til højre danskerens nye løbsingeniør Gary Gannon - til venstre chefløbsingeniør Ayao Komatsu. Foto: Jan Sommer
God stemning i Haas-garagen selv om Kevin Magnussen ikke var ved rattet, da han vendte tilbage til pitten. Til højre danskerens nye løbsingeniør Gary Gannon - til venstre chefløbsingeniør Ayao Komatsu. Foto: Jan Sommer
 

På hårde dæk (C2) hamrede Kevin Magnussen omgang efter omgang af startende med 1,21 minutter. Hvilket ikke var langt fra de tider, som Mercedes og Ferrari præsterede torsdag under en lignende simulation. Faktisk var den sidste tredjedel på niveau med Ferraris bedste løbssimulation. 

Når tallene er blevet knust fra holdene, og de journalister med tid til at notere disse tider med håndkraft, vil der tegne sig et billede af et VF19’eren er rigtig konkurrencedygtig i løbstrim.

Så den længe den ikke bryder sammen.

Børnesygdomme har været en udfordring for Haas i begge uger, og meget symptomatisk afsluttede Kevin Magnussen vintertesten med at gå i stå ude på banen efter samlet 92 omgange.

Under test plejer holdene af lade raceren løbe tør for benzin en enkelt gang. De plejer bare ikke at gøre det i slutningen af en løbssimulation.

VF19'eren sluttede vintertesten på en ladvogn. Foto: Jan Sommer
VF19'eren sluttede vintertesten på en ladvogn. Foto: Jan Sommer
 

Før pensionsopsparingen kommer i spil hos bookmakerne, skal de sædvanlige forbehold tages. Det er kun test, banen i Spanien ligger traditionelt godt til Haas, men ikke desto mindre var det long run en af eftermiddagens overraskelser.

Ikke mindst forbi teamet har været temmelig selvsikre undervejs uden at gøre det store væsen af sig.

Hurtige kval-omgange er mere sexede end effektive omgange over tid, men det er brug for begge dele i, hvad der tegner til et blive et vanvittigt tæt midterfelt.

Pånær Red Bull, der havde endnu en dag med tekniske problemer, luftede samtlige teams de hurtige C5-dæk.

Kevin Magnussen og Haas viste styrke på teamets afsluttende løbssimulation. Foto: Jan Sommer
Kevin Magnussen og Haas viste styrke på teamets afsluttende løbssimulation. Foto: Jan Sommer
 

Se også: Kevin og Haas i ny Netflix-serie: - Nu ligner vi en flok pikspillere!

Se også: Afslører sin vægt: Kevin mere pumpet end nogensinde

Se også: Holder sig til: Pensionerede Alonso skal teste for McLaren

Umiddelbart ligger de fleste midterhold inden for få tiendedele af hinanden. For første gang viste Haas også lidt mere styrke her. Romain Grosjeans 1.17,076 minutter placerer dem midt i midterfeltet uden at kende rivalernes benzinmængder og motorindstillinger.

Sebastian Vettel fra Ferrari forbedrede vintertestrekorden på Circuit de Barcelona-Cataluyna til 1.16,221 minutter. Om eftermiddagen gav den forsvarende verdensmester Lewis Hamilton også los. I sin Mercedes var han sølle tre tusindedele langsommere end den tyske VM-rival.

F1-vintertest dag otte

Sebastian Vettel (Ferrari) 1.16,221 minutter *****  110 omgange

Lewis Hamilton (Mercedes) 1.16,224 minutter **** 61 omgange

Valtteri Bottas (Mercedes) 1.16,561 minutter ***** 71 omgange

Nico Hülkenberg (Renault) 1.16,843 minutter ***** 51 omgange

Daniil Kvyat (Toro Rosso) 1.16,898 minutter ***** 131 omgange

Carlos Sainz (McLaren) 1.16,913 minutter ***** 134 omgange

Romain Grosjean (Haas) 1.17,076 minutter ***** 73 omgange

Daniel Ricciardo (Renault 1.17,114 minutter ***** 52 omgange

Kimi Räikkönen (Alfa Romeo) 1.17,239 minutter ***** 132 omgange

Kevin Magnussen (Haas) 1.17,565 minutter ***** 94 omgange

Max Verstappen (Red Bull) 1.17,709 minutter *** 29 omgange

Sergio Perez (Racing Point) 1.17,791 minutter ***** 104 omgange

Robert Kubica (Williams) 1.18,993 minutter ***** 90 omgange

*** C3 (det gamle soft-dæk)

***** C5 (det gamle hypersoft)

Holdenes hurtigste testomgang

Ferrari (Vettel) 1.16,221 minutter

Mercedes (Hamilton) 1.16,224 minutter

Renault (Ricciardo) 1.16,843 minutter

Toro Rosso (Albon) 1.16,882 minutter

McLaren (Sainz) 1.16,913 minutter

Haas (Grosjean) 1.17,076 minutter

Red Bull (Gasly) 1.17,091 minutter

Alfa Romeo (Räikkönen) 1.17,239 minutter

Racing Point (Stroll) 1.17,556 minutter

Williams (Russell) 1.18,130 minutter

Alle tider sat på C5-dækket

Sport og Spil Sidste chance: Kevin har kniven for struben

Hjulene var ved at ryge af Haas-racerne i fjor i Australien. Samme udfordring har selve sporten. Foto: Rick Rycroft/Ritzau Scanpix Sport og Spil Alarmklokkerne ringer: Formel 1 i fare

Rich Energys direktør William Storey er nem at få øje på med sit store skæg. Haas var repræsenteret af sine teamchef og kørere, mens ejeren Gene Haas var blevet i USA. Foto: John Sibley/Ritzau Scanpix Sport og Spil Haas' excentriske storsponsor: Omgivet af tvivl og pornopenge

Sport og Spil De hånede Emilies F1-drøm: - Succes er den bedste hævn

76 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere