Skrækkelig start for McLarens nye Honda-motor

MP4-30-raceren tilbringer det mest af tiden i garagen under sæsonens første Formel 1-test

Fernando Alonso nåede kun seks omgange på en hel dag, da han for første gang satte sig i McLaren-Hondas nye racer. (Foto: Miguel Morenatti/AP)
Fernando Alonso nåede kun seks omgange på en hel dag, da han for første gang satte sig i McLaren-Hondas nye racer. (Foto: Miguel Morenatti/AP)

Hondas tilbagevenden til Formel 1 tegner til at blive en hård fødsel.

Elektriske problemer ødelagde testen i Abu Dhabi i slutningen af sidste sæson, og omgange er ikke dem, der bliver kørt flest af i Spanien til 2015-sæsonens første test.

Seks ture rundt på Circuito de Jerez var alt, Fernando Alonso nåede på testens førstedag i den nye MP4-30-racer - til sammenligning kørte Mercedes' Nico Rosberg 157 omgange i løbet af dagen.

- Det er en langsom start, og det var forventet. Der er meget komplekst teknologi i Formel 1 nutildags, og vi har brug for tid til at lære om bilen. Den har et ekstremt og aggressivt design. Vi ville gerne have kørt flere omgange, for seks er ikke nok, men vi er stadig glade, lød det fortrøstningsfuldt fra den spanske verdensstjerne.

Se også: Tæppet løftet: Her er den nye McLaren-racer

Mandag satte Jenson Button sig bag rattet i McLaren-Honda-raceren uden, at der blev samlet meget data. Et tilbagevendende problem blev ved med at drille, og det blev kun til fem omgange om formiddagen og en enkelt om eftermiddagen.

På testens andendag fik Jenson Button heller brugt meget tid på banen i Jerez. (Foto: Miguel Morenatti/AP)
På testens andendag fik Jenson Button heller brugt meget tid på banen i Jerez. (Foto: Miguel Morenatti/AP)
 

Iagttagere bemærker en mere rå motorlyd end konkurrenterne, hvilket ikke nødvendigvis tolkes som et godt signal.

McLarens øverste chef Ron Dennis maner dog til ro. Test er test - eller træning om man vil. Teamet går først og fremmest efter ydelse, og så må pålideligheden følge efter, fortæller han til Autosport.

- Nogle af teknologierne, der er brugt i motorenheden, har aldrig eksisteret før. Naturligvis indebærer det en risiko, når man bevæger sig ind på ukendt land, men vi mener at have styr på det.

Se også: F1-legende: McLaren skal vinde i år

- De problemer, vi har oplevet, stammer fra den ekstreme sammenpakning af komponenter inde i motoren. Men det er, hvad test handler om, siger Ron Dennis.

Sidste år var det især Red Bull og deres Renault-motorenhed, som havde store problemer og tilbragte hovedparten af de første fire dage i garagen.

Testen i Jerez fortsætter tirsdag og onsdag. Kevin Magnussen er ikke med i Spanien, men arbejder i stedet i hovedkvarteret i Woking.

Formel 1 - 31. jan. 2015 - kl. 00:01 TV: Bænket Kevin: Er stærkere, når jeg vender tilbage

Fernando Alonso brugte (for) meget tid i garagen på sin første testdag som McLaren-Honda-kører. (Foto: Miguel Morenatti/AP)
Fernando Alonso brugte (for) meget tid i garagen på sin første testdag som McLaren-Honda-kører. (Foto: Miguel Morenatti/AP)
 

0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere