Skuffelse midt i Haas-optur: Fronten smadret af murmeldyr

Romain Grosjean møde med et murmeldyr i slutningen af anden træning bliver kostbart - for dyret og for Haas' yderst sparsomme reservedelslager

MONTRÉAL (Ekstra Bladet): Heldet forfølger ikke ligefrem Haas F1 Team og særligt Romain Grosjean i denne sæson.

Opgaven før Canadas Grand Prix lød på ingen ulykker under træning, for lageret af reservedele er yderst sparsomt, efter teamet denne weekend har medbragt årets første store opgradering og i princippet en helt ny racer.

Men i de sidste minutter af anden træning blev fronten af franskmandens racer smadret, da et skovmurmeldyr besluttede sig for at krydse Circuit Gilles Villeneuve mellem en Ferrari og Grosjean.

Lige på vej ind mod Wall of Champions på et af de hurtigste steder af banen. Så murmeldyret var prisgivet og kollisionen uundgåelig.  

- Naturligvis er det synd for dyret, men det er også synd min frontvinge, for vi har ikke mange reservedele til rådighed. Det er lidt skuffende at miste en på den her måde, konstaterede franskmanden efterfølgende.

Banen i Canada køres omkring en park. Foto: imago sport/All Over Press
Banen i Canada køres omkring en park. Foto: imago sport/All Over Press
 

Næsen på bilen var åben, og mekanikerne efterladt med den ildelugtende opgave at fjerne resterne. Flydende murmeldyr stinker, som en af dem udtrykte det. 

Romain Grosjean mente, at teamet har en enkelt ny frontvinge i reserve, men var ikke sikker.

- Hvis det skete i løbet, ville det have været slut, for skaderne er ret omfattende, siger han.

Situationen var potentiel farlig og kunne have været undgået.

- Der var et ret stort sammenstød. For det er et ret stort dyr. Faktisk er det lidt skuffende, for de viser det på tv i begyndelsen af sessionen ved sving 13, og det var præcist, hvor jeg ramte det. Jeg er overrasket over, at de ikke fjernede det, siger Grosjean.

Et murmeldyr kiggede forbi Haas efter træningen - mest af alt til glæde for fotograferne

Sportsligt var især anden træning god.

Opgraderingen virker efter hensigten, og Romain Grosjean viste vejen som syvendehurtigst og bedst efter de tre topteam.

- Syver er, hvor vi ønsker at være. ‘Best of the rest’. Bilen føltes god, og opgraderingen er fin. Forenden er blevet stærkere, hvilket jeg er glad for, og så er der mere downforce generelt. Så det handler om at få dækkene til at virke, hvilket ikke altid er let. Vi kan forbedre enkelte ting til lørdag, men generelt var jeg tilfreds med bilen, siger Grosjean.

Se også: F1-fænomen stram i betrækket: - Jeg nikker snart nogen en skalle

Se også: Ulykker forbudt hos Haas: Pas på muren, Kevin

Kevin Magnussen lå tre tiendedele efter teamkammeraten og havde lidt udfordringer med at få hypersoft-dækket til at fungere optimalt. Danskeren forventede nu at kunne matche teamkammeraten lørdag, når det bliver alvor til tidtagningen.

Kvalifikationen til Canadas Grand Prix køres lørdag klokken 20.00 dansk tid.

Sport og Spil Så starter silly season: Sådan ser F1-feltet ud i næste sæson

Christian Lundgaard gør sig klar til race i selskab med sin personlige træner Dennis Wounlund. Foto: Jan Sommer Sport og Spil Renaults topboss overbevist: Christian klar til F1 i 2021

Kevin Magnussen i debat Ayao Komatsu (t.v.), mens Haas' nye  dækspecialist Hiroshi Tomitsuka lytter med. Foto: Jan Sommer Sport og Spil Chefingeniørens forklaring: Stor forskel på Kevin og Romain

Thomas Jørgensen og Kevin Magnussen konkurrerer i alt, hvad de kan komme i nærheden af. Fra rommy til padel-tennis. Og den personlige træner bruger ofte boldspil under træning for lige at klemme de sidste anstrengelser ud. Foto: All Over Press Sport og Spil Kevin helt privat: Bliv klogere på F1-stjernens andet liv

Se Ekstra Bladets optakt til det canadiske Grand Prix her.

44 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere