MONTREAL (Ekstra Bladet): Fernando Alonsos voldsomme ulykke under sæsonpremieren i Australien står som et vidnesbyrd for, hvor sikker Formel 1-racere er blevet.
Efterfølgende undersøgelser har vist, at spanieren blev påvirket af g-kræfter op til 46, som hans McLaren forvandlede sig fra et højteknologisk fartmonster til knust carbon.
Fra starten af denne sæson er der i hver racer installeret et lille højhastighedskamerat på størrelse med en halv iPhone, som tager 400 billeder i sekundet. Det peger på kørerens hoved og arbejder sammen med en måler i kørerens øresnegl som en slags ‘sort boks’.
Data offentliggjort i det internationale motorsportsforbund FIA’s magasin ‘Auto’ viser, at Fernando Alonso kørte han 313 km/t., da han på langsiden mellem sving to og tre på Albert Park forsøgte at overhale Esteban Gutirerrez.
Farten var sænket til 305 km/t., da spanierens højre forhjul rammer Haas-kørerens venstre bagdæk.
McLaren-stjernen blev udsat for 45G, da hans racer rammer muren. Den fortsætter langs barrieren, bider sig fast i græsset og løftes fra jorden. Mens farten sænkes bliver Alonso kort udsat for 46G.
Raceren var luftbåren i 0,9 sekunder og drejede 540 grader om sin egen akse - altså cirka halvanden omgang. Da den lander udsættes spanieren for 20G.
To gange rammer Alonsos hjelm hoved- og nakke-støtten.
- Fra det første tryk med 305 km/t. var Alonsos bil i stand til at modstå tre høje G-deaccelerationer og en lufttur uden større skade på køreren takket være en række sikkerhedssystemer på bilen, der fungerede som tiltænkt, lyder det i en sikkerhedsrapport fra FIA.
Fernando Alonso kunne gå fra ulykken.
Et par flækkede ribben gjorde, at spanieren måtte sidde over i Bahrain til næste løb, hvilket var en billig pris at betale for så voldsomt et crash.
Alonsos vanvittige ulykke: 'Du flyver og ser skiftevis himlen og jorden'
Alonso klar til at fortryde McLaren-skifte