Stiller skarpt på svaghederne: Her er Kevins største udfordring

Nogle gange overkomplicerer Kevin Magnussen en situation, mener Haas' chefløbsingeniør: - Det er han klar over, og vi arbejder på det sammen med ham

Kevin Magnussen taler dæk med Hiroshi Tomitsuka (tv) og chefløbsingeniør Ayao Komatsu (th) efter træning i Abu Dhabi. Foto: Jan Sommer
Kevin Magnussen taler dæk med Hiroshi Tomitsuka (tv) og chefløbsingeniør Ayao Komatsu (th) efter træning i Abu Dhabi. Foto: Jan Sommer

Fra første til andet år hos Haas fokuserede Kevin Magnussen på - og forbedrede - sine tidtagninger. Den udvikling skal fortsætte, men ellers bør den 26-årige racerkører arbejde med at reagere bedre, når forholdene pludselig ændrer sig.

Danskeren har det med at komplicere ting, siger Haas' chefløbsingeniør Ayao Komatsu til Autosport i en analyse af sine køreres sæson. 

- Når han er tilpas, når han er glad for bilen, er han enestående. Tag Hockenheim, hvor han helt ved egen drift lå femmer, kørte godt, ingen fejltagelser, men så falder der nogle dråber regn, og der er her, at han ikke er god til tilpasse sig. Han lavede fejl og mistede positioner. Han har det med at overtænke den slags situationer, siger Komatsu.

- Kevin har brug for en nulstilling til næste år for at få sin selvtillid og stabilitet tilbage; så er alt godt. Den form for ro er noget, han har brug for.

Når alt spiller for Romain Grosjean, er der ikke mange, som er bedre på en enkelt hurtig omgang. Hvad 16 besøg i Q3 ud af 21 mulige bevidner. Men chefingeniøreren ser ingen problemer i, at franskmanden under træning konsekvent er hurtigere.

- I hvert fald i første halvdel af sæsonen havde Kevin rigtig meget selvtillid. Nogle kørere går i panik, hvis de er langsommere i første og anden træning. Men Kevin gik aldrig i panik. Han gennemgik data med sine ingeniører for at finde, hvor han mistede tid. Han ved, at han kan nå frem, når det gælder.

- Det var interessant at se fra Kevin. I hvert fald i første halvdel af sæsonen. Her udviklede han sig. Sidste år var hans svaghed kvalifikation - under pres. Han er der næsten nu, siger Komatsu.

- Ingen tvivl om Kevins evner. At være i andet år med holdet hjælper; jeg tror, det er en stor del af forklaringen på, hvorfor han præsterede så godt i starten af sæsonen, men nu hvor Romain har været så stabil, tænker jeg, at han sætter sig selv under pres. Vi er nødt til at tage hånd om det, men begge har potentiale.

Ayao Komatsu og Romain Grosjean har kørt parløb, siden franskmanden fik debut for Renault i 2009. Foto: Jan Sommer
Ayao Komatsu og Romain Grosjean har kørt parløb, siden franskmanden fik debut for Renault i 2009. Foto: Jan Sommer
 

Færdighederne under løb har altid været Magnussens styrke, og så er de kontroversielle sammenstød blevet færre.

- I en normal, stabil situation er han en god racerkører. Det er en af grundene til, at vi skrev under med ham. Vi så hans løb i en Renault - en ikke særlig konkurrencedygtig bil - at hans håndværk var godt.

- Det er bare, når forholdene ændrer sig - hvordan han reagerer på det - at han skal forbedre sig. Men det er han klar over, og vi arbejder på det sammen med ham, siger Komatsu.

Formel 1 - 6. dec. 2018 - kl. 11:51 Efterligner topteams: Haas' store 2019-satsning

Se også: Ingen kærlighed til Kevin: Teamchefer dropper danskeren

Se også: Opsigtsvækkende tal: Så lidt skiller Kevin og Romain

I den anden side af garagen havde Romain Grosjean sine udfordringer indtil Tysklands Grand Prix i juli.

- Jeg ved ikke, om Romain prøvede for meget. Han vidste, at bilen var god fra starten, og vi ved, at han fra naturens hånd er meget, meget hurtig. Men ofte prøver han at få 100 procent ud af det for hurtigt, og når det ikke lykkes, bliver han frustreret. Og det hjælper ikke, når han laver fejl som den i Baku, mener Ayao Komatsu.

Få hele historien, når Kevin Magnussen gennemgår vigtige øjeblikke fra sin 2018-sæson.

Kevin Magnussen i debat Ayao Komatsu (t.v.), mens Haas' nye  dækspecialist Hiroshi Tomitsuka lytter med. Foto: Jan Sommer Sport og Spil Chefingeniørens forklaring: Stor forskel på Kevin og Romain

Haas teamets chefløbsingeniør Ayao Komatsu har arbejdet sammen med Romain Grosjean i en eller anden funktion siden 2009. Foto: Jan Sommer Sport og Spil Haas-chefens hovedpine: Det svære forhold til Grosjean

Foto: Mark Sutton/Sutton Images/REX/All Over Press Sport og Spil Han sidder med alle data: Her er Kevin bedst

5 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere