Største faktor for Haas' succes: Den japanske magiker

En bedre forståelse af dæk har hjulpet Haas F1 Team op i toppen af midterfeltet

Hiroshi Tomitsuka (midten) på trackwalk i Bahrain sammen med chefløbsingeniør Ayao Komatsu og Kevin Magnussen. Foto: Jan Sommer
Hiroshi Tomitsuka (midten) på trackwalk i Bahrain sammen med chefløbsingeniør Ayao Komatsu og Kevin Magnussen. Foto: Jan Sommer

SPIELBERG (Ekstra Bladet): Dæk er ikke særligt sexede, og den store fokus på dem er et af moderne Formel 1’s problemer, men de er nøglen til succes.

Hovedparten af forberedelserne til et grandprix handler om de sarte og til tider uforståelige Pirelli-dæk.

Når Haas F1 Team har taget springet fra bunden af midterfeltet til toppen af det i denne sæson, betyder mere erfaring og en bedre racer med mere downforce selvfølgelig sit.

Peger man på enkeltpersoner, skiller japaneren Hiroshi Tomitsuka imidlertid sig ud.

- En af de største faktorer er vores nye dækspecialist Tomi-san. Han er en stor tilføjelse til teamet, hvad angår forståelse af dæk. Det er langt bedre i år, hvilket hjælper os med at være mere stabile, fortalte Kevin Magnussen i Østrig.

Gennem 2017-sæsonen var Haas for svingende, hvilket ikke kun skyldtes bilens design. For ofte var de ikke i stand til at udnytte dækkene optimalt. 

Teamkammeraten Romain Grosjean er også glad for japanerens indsats.

- Han hjælper os med at få dækkene ind i det rette arbejdsvindue, og det er helt ærligt, hvad 80 procent af vores weekend går med, siger franskmanden.

Allerede umiddelbart efter Haas’ overraskende sæsonstart pegede teamchef Günther Steiner på japaneren som en af årsagerne til fremskridtet.

Hiroshi Tomitsuka har tilbragt det meste af sin karriere hos Bridgestone Motorsports og har arbejdet med de fleste kategorier; inklusiv Formel 1 dengang der var flere dækproducenter.

Japaneren ønskede et karriereskift, og Haas-teamet slog til.

- Han kommer med mere end 20 års erfaring med dæk, og det manglede vi. Han ser på et dæk og ved, om det har været for varmt eller for koldt. Det er en stor hjælp for gutterne, selv hvis han kun bekræfter, hvad de tror og ser matematisk, forklarer Steiner.

I løbet af en grandprix-weekend kan man se Tomi-san omgivet af ingeniører, mens han metodisk gennemgår hvert enkelt dæk benyttet under eksempelvis kvalifikationen.

Se også: Haas-forløsning efter historisk F1-dag: Den her er til gutterne

Se også: Drømmeresultat til Haas: ‘Vi er tilbage’

Her adskiller praktikeren sig. Konklusioner står tydeligt frem for ham alene ved at se på overfladen.

- Vi har meget dygtige dækspecialister, som laver matematiske modeller og den slags, men de er kun gode ingeniører og har ikke rent faktisk arbejdet med dæk eller produceret dem, siger Steiner.

Et slickdæk opbevares ved 60 grader, det opvarmes til 80 grader, før det kommer på racerne og fungerer optimalt ved 110 grader. Og selv et par graders for varmt eller koldt kan gøre en stor forskel for køreren. 

Første gang Ekstra Bladet kunne berette om japanerens store betydning var i forbindelse med Bahrains Grand Prix.

Günther Steiner og Toto Wolff hygger på startgridden før Østrigs Grand Prix. Foto: pixathlon/REX/All Over Press Sport og Spil Debriefing fra Østrig: Hvornår ringer McLaren til Kevin?

Foto: Mark Sutton/Sutton Images/REX/All Over Press Sport og Spil Han sidder med alle data: Her er Kevin bedst

Daniel Ricciardo har været flyvende i denne sæson - her fejren han sejren i Monacos Grand Prix. Foto: AP Sport og Spil Forstå F1's silly season: En tikkende bombe

Romain Grosjean har en vis rutine i at komme tilbage fra svære stunder. Foto: Motorsport Images/Alamy Stock Photo/All Over Press Sport og Spil Romains største krise: Jeg fortjente en på synet

Stemningen er ganske forståelig god hos Haas efter de første løb. Foto: Jan Sommer Sport og Spil Efter superstart: Hele historien bag Haas' kongevinter

14 kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Formel 1
Mest læste i Formel 1
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere