Stor Formel 1-plan ryger i vasken

Det var forventet, at Renault havde deres nye motorændringer klar i juni måned, men den plan er røget i håndvasken, fordi der er opstået usikkerheder, meddeler de

Renault udskyder en planlagt motoropgradering til senere på sæsonen. Foto: Jan Sommer.
Renault udskyder en planlagt motoropgradering til senere på sæsonen. Foto: Jan Sommer.

Hver eneste gang en ny motorændring er på vej i Formel 1-verdenen, gnider de fleste chefer, mekanikere og kørere sig formentlig i hænderne.

For det betyder som regel forbedringer.

Men hos Renault, Red Bull og Toro Rosso skal man ikke glæde sig for tidligt. For Renault meddeler nu, at den planlagte motoropgradering, som skulle være trådt i kraft op til grandprixet i Canada fra den 9.-11. juni, bliver udskudt. Det skriver autosport.com.

Renault leverer motorer til deres eget team, Red Bull og Toro Rosso, men de må nu altså vente med ændringerne til senere på sæsonen.

Det skyldes, at franskmændene ønsker at foretage yderligere test af motorerne for at sikre, at der ikke opstår ustabilitet i dem som følge af de nye ændringer.

Leverandøren har efter adskillige test af motorerne på dynoen (rullebåndet, hvor man tester motoren, red.) stadig visse betænkeligheder vedrørende deres holdbarhed, og derfor forventer Renault først at introducere motoropgraderingen mod slutningen af juli.

Det vil sige, at forbedringerne tidligst træder i kraft til grandprixet i Ungarn. Det køres mellem 28. og 30. juli.

Skal matche ny motorenhed
Renaults administrerende direktør, Cyril Abiteboul, siger til autosport.com, at franskmændene ønsker at have forbedringerne klar inden sommerpausen.

- Vi ønsker, at ændringen passer sammen med motorenheden, og vores planer er, at den skal integreres med den tredje motorenhed, hvis det er muligt, når den tages i brug, siger Abiteboul til autosport.com.

Se og hør de sjove radiobeskeder fra grandprixet i Rusland:

Det er planen, at de fleste Formel 1-teams skifter til deres anden motorenhed i sæsonen, når løbskalenderen viser det spanske grandprix, eller når de er når grandprixet i Monaco. Den tredje motorenhed forventes at blive taget i brug omkring det britiske grandprix eller til det ungarske i slutningen af juli.

- Det er noget, vi stadig arbejder på. Vi rører ved nogle begrænsninger her, men vi tror på, at den motoropsætning vi har introduceret i år er den rette, siger Abiteboul.

Nytænkning venter
Skal man tro Abiteboul, så kan Renault, Red Bull og Toro Rosso godt glæde sig til de nye ændringer. Der kommer til at ske ting og sager.

- Der er nytænkning og ydeevne på vej. Det, vi skal have under kontrol, er motorens stabilitet, og det har jeg sagt ved adskillige lejligheder. Vi er klar over, at der er noget skrøbelighed i systemet, som vi skal have under kontrol. Det kan vi se på banen, men også på dynoen, siger franskmanden.

Selvom der endnu er noget tid til, at de nye ændringer træder i kraft, er Abiteboul overbevist om, at Renault kan lukke hullet til de andre topteams.

- Jeg sænker ikke mit ambitionsniveau om at lukke hullet massivt op til Mercedes og Ferrari. Jeg siger ikke, at vi er på linje med dem lige nu - men at vi har planen for at komme det.

Formel 1 rykker næste gang til Barcelona, hvor der køres fra 12.-14. maj.

Her snupper Bottas sin første Formel 1-sejr:

Se også: Anklager forkætret Formel 1-boss: Du har snydt os

Formel 1 - 4. maj. 2017 - kl. 14:53 Formel 1-stjernen imponerer i IndyCar-debut: 'Han er verdens bedste'

Se også: Fælder tidlig dom over Kevin og F1-feltet: Haas har overpræsteret

Se også: Han er F1-feltets største brok-røv - og her rangerer Kevin

9 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere