Stor Haas-test venter: Presset af rige rivaler

Til grandprixet i Barcelona kommer de første store opgraderinger af 2018-racerne, men teamchef Günther Steiner forventer, at Haas holder sig i toppen af midterfeltet

Foto: Steven Tee/LAT Images/REX/All Over Press
Foto: Steven Tee/LAT Images/REX/All Over Press

BAKU (Ekstra Bladet): Circuit de Barcelona-Catalunya er Formel 1-cirkussets foretrukne bane til vintertest, men også her den næste store test ligger i sæsonen.

De indledende udflugter til eksotiske destinationer er overstået, nu venter den europæiske sæson. Barcelona er vanen tro stedet, hvor holdene ruller deres første større opgraderingspakke ud.

Hvor de hold, som startede på hælene, bør tage et skridt frem, hvis budgetterne og evnerne er til det.

Hvilket ikke får Haas-teamchef Günther Steiner til at ryste på hånden. Trods skuffelsen i Baku tror han på VF18’eren og sine køreres potentiale til at toppe midterfeltet.

Sektortider i træning, første del af kvalifikationen og farten i løbstrim tegner da også et billede af, at Haas - uden uheld - kunne have konkurreret med Force India om at være bedst efter topholdene i Aserbajdsjan.

Kevin Magnussen og Romain Grosjean har haft bilen til at være fjerde- eller femtehurtigst hver løbsweekend i denne sæson, og teamchefen kan ikke se, hvorfor det skulle ændre sig henover de kommende måneder. Foto: Andy Hone/LAT Images/REX/All Over Press
Kevin Magnussen og Romain Grosjean har haft bilen til at være fjerde- eller femtehurtigst hver løbsweekend i denne sæson, og teamchefen kan ikke se, hvorfor det skulle ændre sig henover de kommende måneder. Foto: Andy Hone/LAT Images/REX/All Over Press
 

Han ser ingen grund til, at Romain Grosjean og Kevin Magnussen ikke viser samme styrke i de kommende løb. 

- Potentialet er der, for bilen er konstant på et godt niveau. Også selv om de andre kommer med opgraderinger, siger teamchefen.

Sidste års firere i konstruktør-VM, Force India, er stemplet ind i midterfeltet, efter teamet endelig har rullet sin 2018-racer helt ud. Økonomiske udfordringer forsinkede udvikling og produktion af det lyserøde lyn.

Herudover er Renault og McLaren de største konkurrenter.

- Vi har nu været hurtige på fem racerbaner i denne sæson, hvis vi tager testen med; en kvart sæson, og vi har for det meste ligget som fjerde-femte hurtigste team, siger Steiner.

- Vi har tredjefærrest point, hvilket ikke yder retfærdighed til, hvad vi har at køre med. Vi har brug for en god weekend, og så er de dårlige snart glemt, mener Haas-bossen.

McLaren bør snart begynde at rykke på sig. Deres fjerdeplads skyldes snarere held og skrappe Fernando Alonso end en hurtig racer. Foto: Kirill Kudryavtsev/Ritzau Scanpix
McLaren bør snart begynde at rykke på sig. Deres fjerdeplads skyldes snarere held og skrappe Fernando Alonso end en hurtig racer. Foto: Kirill Kudryavtsev/Ritzau Scanpix
 

Det var netop på banen i Barcelona, at Haas allerede under vintertest viste overraskende hurtig fart.

Kun Kevin Magnussens side af garagen har indtil videre scoret point for amerikanerne. Romain Grosjean er sammen med Williams-rookien Sergej Sirotkin de eneste pointløse kørere i denne sæson. 

Russeren bliver tilmed handicappet i Spanien med tre placeringers straf til løbet for sin rolle i et af de mange crash i Baku.

Kevin Magnussen i debat Ayao Komatsu (t.v.), mens Haas' nye  dækspecialist Hiroshi Tomitsuka lytter med. Foto: Jan Sommer Sport og Spil Chefingeniørens forklaring: Stor forskel på Kevin og Romain

Jan Magnussen fik en såkaldt fireårig kontrakt med Stewart Racing, men fik sparket efter halvanden sæson. Her ses han sammen med Jackie Stewart, teamejerens søn Paul samt Rubens Barrichello før 1998-sæsonen. Foto: AP Sport og Spil Da F1-teams kæmpede om Magnussen

Felipe Massa var rasende efter denne situation i 2014, om end brasilianeren nu var ham, som dommerne kiggede på efterfølgende. Foto: Tariq Mikkel Khan Sport og Spil Ny anklage mod Kevin: Sådan fik han belastet ry

34 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere