Store løfter fra F1-skuffelse: - Nu rykker vi

Fra Frankrigs Grand Prix vil Renault lægge klar afstand til midterfeltet, hævder franskmændenes direktør

Cyril Abiteboul er på banen med nye store løfter. Foto: Andrej Isakovic/Ritzau Scanpix
Cyril Abiteboul er på banen med nye store løfter. Foto: Andrej Isakovic/Ritzau Scanpix

MONACO (Ekstra Bladet): Markant foran midterfeltet. Det være sig med distance til teams som Haas og McLaren. Og allerede om to løb hjemme på Paul Ricard.

For et hold, som indtil videre i denne sæson har storskuffet, var det ambitiøse udtalelser, Renaults administrerende direktør Cyril Abiteboul kom med, da han i Monaco satte sig ned med en lille kreds franske journalister.

Selv de fandt løfterne temmelig modige …

2019 er året, hvor sidste års nummer fire i konstruktør-VM skulle nærme sig tredjepladsen og som minimum slå et hul til resten af midterfeltet.

I stedet har de døjet med en fundamental fejl i deres nye forbrændingsmotor, og en bil som end ikke var bedst i midterfeltet.

Samtlige fire Honda-drevne racere scorede point i Monaco. Daniel Ricciardo sikrede to med lidt hjælp fra Romain Grosjean, som pådrog sig en tidsstraf.

- Chassiset var ikke udviklet nok, vi var meget sent med udviklingen, og vi har ikke været effektive og organiseret godt nok. Nogle store ændringer kunne ikke afsluttes i tide, men den gode nyhed er, at de er på vej, sagde Abiteboul til franskmændene.

- Der er en specifik milepæl i vores kalender. Det er Frankrigs Grand Prix, hvor vi vil være markant foran midterfeltet. Vi ved, hvad der er på vej af aerodynamik, affjedring, men også på motorniveau. Ydelsen er testet i Barcelona efter grandprixet.

- Her vil der være styr på alle problemer og forsinkelser, som har skadet os siden starten af sæsonen. Hvilket betyder, at motoren vil være tilbage på fuld kraft - og lidt mere end det - og det skulle være til rådighed på Paul Ricard.

Efter Monacos Grand Prix ligger Renault nummer otte i konstruktør-VM. Holdene ligger tæt, men som fabrikshold er det ambitionen at rykke klar fri af midterfeltet. Foto: YANN COATSALIOU/Ritzau Scanpix
Efter Monacos Grand Prix ligger Renault nummer otte i konstruktør-VM. Holdene ligger tæt, men som fabrikshold er det ambitionen at rykke klar fri af midterfeltet. Foto: YANN COATSALIOU/Ritzau Scanpix
 

- Det er vores svar på situationen, som ikke er acceptabel, for at nå tilstrækkelige forbedringer i omgangstid, så vi rykker fri af midterfeltet, hvilket var målet med sæsonen, siger Abiteboul.

Renault hævder at have fundet henved 50 hestekræfter, men har kæmpet med driftsikkerheden. Første motor havde fejl i både hybridsystem og forbrændningsmotor. Det kommer til at koste gridstraffe senere på sæsonen, men fra Monaco skulle den fungere optimalt.

Efter kvalifikationen fortalte Daniel Ricciardo, at han for første gang følte, at Renault-motoren havde et ægte skub til selve tidtagningen - ligesom Mercedes og Ferrari.

Sport og Spil - Han prøvede at slå mig ihjel!

Også Nico Hülkenberg var meget positiv.

- Hvis vi havde haft den motor i anden halvdel af sidste år, ville livet have været lettere og fjerdehurtigst overalt nemt opnået. Det er et stort skridt med noget seriøs motorkraft, siger tyskeren.

Siden Kevin Magnussen var del af relanceringen af Renault som fabrikshold i 2016, er der justeret på målsætningerne. Franskmændene har stadig ikke været på podiet, men satser på at nå det absolutte topniveau senest i 2021.

Se også: Utrolige billeder: Formel 1-stjernen tæt på katastrofe

Se også: Frustreret Kevin: Jeg håbede den sprang i luften!

Se også: 'Havde du fortalt mig det som barn, så havde jeg dræbt mig selv'

Mick Schumacher ser gerne alverdens medier fjerne billeder af Michael Schumacher og ukendte børn. Foto: KAMRAN JEBREILI/AP Formel 1 - 3. feb. 2019 - kl. 13:09 Mini-Schumachers bøn: - Fjern det

35 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere