Store stjerner og store triumfer: Her er Kevins nye hold

Kevin Magnussens nye Formel 1-hold, Renault, har en fortid rig på både triumfer, nedture og store stjerner

Hør mere om Kevin Magnussens comeback i indslaget foroven

Hvis Kevin Magnussen i den kommende sæson som ventet sætter sig til rette i førersædet hos det franske Formel 1-hold Renault, bliver danskeren en del af en hæderkronet historie.

Renault kørte første gang ind på motorsportens fremmeste scene i 1977, da holdet stillede til start ved det britiske Grand Prix. Det blev dog langt fra nogen drømmedebut for det franske team, da man udgik af debutløbet. Det blev ikke meget bedre resten af året, da den franske kører Jean-Pierre Jabouille stadig havde til gode at gennemføre et løb, da sæsonen sluttede.

I 1979 fik Jean-Pierre Jabouille selskab af sin landsmand Rene Arnoux i teamet, og nu begyndte Renault så småt at kæmpe med om podieplaceringerne i Grand Prix-løbene. Kørerne udgik dog af for mange løb til at gøre sig gældende i den samlede stilling.

Kevin Magnussen - her i McLaren-raceren - og resten af F1-feltet skal måske til at indrette sig på nye motorer. (Foto: Jan Sommer) Formel 1 - 29. jan. 2016 - kl. 10:58 F1-boss truer Kevin og co.: Der bliver ballade

I begyndelsen af 80erne begyndte Renault for alvor at markere sig i Formel 1-feltet. I 1980 kom Renault-kørerne øverst på podiet tre gange i løbet af sæsonen, og de fine resultater gav pote, idet man op til 1981-sæsonen kunne skrive kontrakt med den unge og lovende kører ved navn Alain Prost.

Alain Prost hentede tre sejre i sin debutsæson for Renault, og franskmanden fortsatte de fine resultater de næste par år. I 1983 sluttede Prost på andenpladsen i mesterskabet, blot to point efter Nelson Piquet, som snuppede VM-titlen. Dette blev Prosts sidste sæson hos Renault, og det fik den konsekvens, at teamet ikke længere kæmpede med om sejrene.

Resultattørken i årene efter Prost betød, at Renault fra 1986-sæsonen gik over til blot at være motorleverandør i Formel 1. Det gav nogle VM-titler til Renault, men i 2002-sæsonen kunne den franske bilfabrikant ikke længere holde sig ude af motorsportens kongeklasse, og Renault annoncerede, man igen ville have sit eget team.

Både Fernando Alonso og Giancarlo Fisichella har leveret historiske resultater med Renault. Nu får Kevin formentlig chancen for at køre i deres hjulspor. (Foto: AP)
Både Fernando Alonso og Giancarlo Fisichella har leveret historiske resultater med Renault. Nu får Kevin formentlig chancen for at køre i deres hjulspor. (Foto: AP)


I Renaults storstilede comeback-sæson var det Jarno Trulli og Jenson Button, som skulle køre succeserne i garagen. Sådan gik det dog langt fra, og nogle fjerdepladser blev høsten af anstrengelserne.

Derfor røg Jenson Button på porten efter 2002, og Renaults daværende teamchef, Flavio Briatore, hentede den unge, spanske komet Fernando Alonso ind til at trykke speederen i bund.

Alonso blev en omgående succes hos det franske team, og spanieren hentede sin første Grand Prix sejr i Ungarn i 2003.

Kevin Magnussen har savnet Formel 1, men nu ser det ud til, at danskeren kan gøre comeback allerede i denne sæson. (Foto: Jan Sommer) Formel 1 - 28. jan. 2016 - kl. 23:27 Ekspert: Derfor er Kevins comeback godt for Formel 1

Det var dog først i 2005, Renaults Formel 1-historie skulle kulminere. Fernando Alonso havde fået selskab af italieneren Giancarlo Fisichella, som kom godt ud af startblokken og vandt sæsonens første Grand Prix.

Derefter vandt Alonso de tre næste løb, og så var linjen lagt for det franske hold med den spansk/italienske duo, og da sæsonen var ovre, havde Fernando Alonso vundet kørernes verdensmesterskab, mens Renault kunne fejre at have vundet konstruktørmesterskabet. Renault hentede i alt otte sejre, fem andenpladser og fire tredjepladser i 2005-sæsonen.

Fernando Alonso og Giancarlo Fisichella fortsatte Renault-succesen i 2006, da man hentede alt i alt otte sejre, syv andenpladser og fire tredjepladser. Det resulterede i endnu en VM-titel til Alonso og Renault på konstruktørsiden.

Se også: Jason Watt: Kevin kan være madding for Maldonado

Efter sine to verdensmesterskaber valgte Fernando Alonso at forlade Renault til fordel for McLaren. Det skulle dog blive begyndelsen til et pauvert titelforsvar, da hverken Giancarlo Fisichella eller Alonsos aftager, Heikki Kovalainen, vandt Grand Prix-sejre. Alonso vendte allerede i 2008 tilbage til Renault, men den spanske verdensstjerne kunne ikke finde tilbage til tidligere tiders storhed, og Alonso måtte lade sig nøje med to sejre og en andenplads.

I de efterfølgende år måtte Renaults pokalskab samle endnu mere støv, og efter 2010-sæsonen valgte den franske bilfabrikant at sælge en del af teamet til Lotus, hvilket heller ikke gav store resultater. Derfor valgte Renault helt at sælge teamet efter 2011-sæsonen, så man kunne fokusere på at lave motorer til Red Bull Racing.

Renault har dog igen indset, at man ikke kan undvære et selvstændigt hold i Formel 1-klassen, og efter længere tids spekulationer offentliggjorde Renault i december, at man overtager Lotus-holdet og vender tilbage til Formel 1-feltet i 2016. Forhåbentlig med danske Kevin Magnussen bag rattet til at køre nye triumfer hjem for Renault.

Grafikken er fjernet på grund af opdateringer på sitet.

TV: Der er en grund til, at venezuelaneren har fået tilnavnet 'Crashdonado'. Se selv her, hvor galt det til tider er gået, når han er blevet sluppet løs på Formel 1-banen.

67 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere