Sviner fra topkører: I hører ikke hjemme i Formel 1

Betalingskørere i Formel 1 er ved at tage overhånd, mener Mark Webber

Pastor Maldonado har ikke noget at gøre i Formel 1, mener Mark Webber. (Foto: Jan Sommer)
Pastor Maldonado har ikke noget at gøre i Formel 1, mener Mark Webber. (Foto: Jan Sommer)

Den tidligere Red Bull-kører Mark Webber har efter Italiens Grand Prix sendt flere bredsider af sted mod Formel 1's såkaldte betalingskørere.

Debatten begyndte på BBC's Radio 5, hvor australieren konstaterede, at betalingskørere så som Saubers Marcus Ericsson og Felipe Nasr var dårlige for sporten.

Mark Webber, der kørte Formel 1 fra 2002-2013, mener, at bredden i Formel 1 aldrig har været svagere.

- Hvis du kigger ud over top ti, er der mange betalingskørere. Det er ikke godt, sagde Mark Webber.

Svenske Marcus Ericsson er en af de kørere, hvis sponsorer slet og ret har købt et Formel 1-sæde til ham. (Foto: Jan Sommer)
Svenske Marcus Ericsson er en af de kørere, hvis sponsorer slet og ret har købt et Formel 1-sæde til ham. (Foto: Jan Sommer)
 

Den nuværende Porsche-stjerne i World Endurance Championship uddybede sine synspunkter i Skys midtuge-program om Formel 1, hvor betalingskøreren over dem alle - Pastor Maldonado - blev brugt som eksempel.

- Vi ved, at der er kvalitet forrest, men jeg synes stadig, at der kommer flere betalingskørere, som mere eller mindre beslutter, hvilke hold de vil køre for, og også om de bliver hængende, siger australieren.

Kevin Magnussen og hans Formel 1-drømme går ind til noget meget spændende uger. (Foto: Jan Sommer) Sport og Spil Skæbnemåned: Sådan er Kevins tilspidsede situation

- Når Pastor (Maldonado) for eksempel siger 'jeg har endnu ikke besluttet, hvor jeg skal hen'. Hvilke andre sportsgrene fungerer sådan? Hvis du ikke præsterer, kammerat, så hop på cyklen og smut.

Mark Webber har siden 2014-sæsonen kørt for Porsche i WEC-serien. (Foto: Jan Sommer)
Mark Webber har siden 2014-sæsonen kørt for Porsche i WEC-serien. (Foto: Jan Sommer)
 

- Der har altid været betalingskørere på Formel 1-gridden, misforstå mig ikke, men da jeg begyndte i 2002, eller i 2010 eller selv midt i 1990'erne, synes jeg, at der var lidt mere bredde. Ganske enkelt fordi der var flere chancer for de gutter, som præsterede i junior-kategorierne til at få et sæde baseret på resultater og ikke, fordi du har en regering bag dig, siger Webber.

Se også: Hvem ellers? 'Crashtor' hamrer sin racer i barrieren

I Pastor Maldonados tilfælde er han sponsoreret af det statslige venezuelanske olieselskab PDVSA, der betaler et sted mellem 35 og 50 millioner årligt for hans plads hos Lotus.

Og 'Crashtor' kører ofte galt ...

30 kommentarer
Vis kommentarer