MONTMELÓ (Ekstra Bladet): ‘Få så mange omgange på bilen og få den til at holde’.
Svaret fra Kevin Magnussen er ganske enkelt på spørgsmålet om, hvad Haas’ vigtigste opgaver er i de sidste testdage.
Håber du på, at alle teams tager et par skud med kun dampe i tanken påmonteret de blødeste dæk, som kan fungere på Circuit de Barcelona-Catalunya, risikerer du at blive skuffet.
Fokus er andetsteds, gentager også Günther Steiner.
- Det er at få en god forståelse af bilen, hvad angår setup. Og så skal vi prøve at få kørt så mange omgange som muligt, siger Haas-teamchefen til Ekstra Bladet.
- Hvis vi får problemer med bilen og laver ændringer, så er det at vide så meget om dem, før vi tager til Australien.
Eksempelvis konstaterede Haas allerede i sidste uge, at ERS-systemet blev for varmt, hvilket kostede banetid for Kevin Magnussen tirsdag. Løsningen er kendt og undervejs, siger teamet.
McLaren brød sammen to gange på anden testuges første dag. Allerede onsdag, da Fernando Alonso satte sig bag rattet, kunne man spotte ny udluftning, hvor motoren tidligere blev for varm. To timer og 46 omgange senere kunne teamet så konstatere, at den løsning næppe var god nok, da raceren igen stoppede med røg ud af motoren.
Sådanne problemer handler test i den grad om.
Hos Haas mangler man også fulde løbssimulationer for at sikre, at kølingen til CI-bremserne er, som den skal være. Lige bremser er et emne, ingen hos det lille team ønsker at tale om i 2018 …
Stadig lidt for snedige? F1-boss frygter motorfusk
Danske Formel 1-fans snydt i lækker lancering
Efter Haas-mareridt: Alt vendte for Kevin
Trods vejr-fadæse: Oplagt alternativ skader Haas og de andre små teams
Selv om det gerne måtte være endnu varmere i Spanien, end tilfældet er, byder denne uge på noget mere brugbar test for alle teams.
- Forholdene er noget mere repræsentative. Det er stadig ikke helt varmt nok til at være 100 procent, men bilen ændrede sig fra sidste uge til nu, og det er fordi temperaturerne er anderledes, så dækkene er tættere på at fungere optimalt, forklarer Kevin Magnussen.
- Vi får et klarere billede af, hvad den er i stand til. Vi kan helt sikkert lære mere i denne uge. Ind til videre får vi, hvad vi har forventet af bilen, og vi er begyndt at arbejde rigtigt med den. Få kørt nogle kilometer og lave andet end systemtjek og aero-mapping, siger danskeren.
Der skete en fejl under valideringen af din bruger.
Gå til Min profil eller prøv igen senere.