Tidligere McLaren-stjerne: Ro på - det bliver godt igen

Mercedes’ totale dominans har ifølge flere tunger sendt Formel 1 i krise, men den tidligere McLaren-kører David Coulthard maner til besindighed

David Coulthard har en stærk tro på, at der snart vil være spænding i toppen af Formel 1 igen. (Foto: Anthon Unger)
David Coulthard har en stærk tro på, at der snart vil være spænding i toppen af Formel 1 igen. (Foto: Anthon Unger)

20 biler skulle efter planen have stillet til start i Australien, da Formel 1-sæsonen blev skudt i gang forrige weekend.

Men da de røde lamper slukkede tidligt søndag morgen dansk tid, blev kun 15 racere sendt af sted. Afbud såvel som nedbrud prægede premieren, hvor der traditionen tro var talrige spørgsmål, som ventede på svar.

Kampen om podieplaceringerne var dog stort set givet på forhånd. Groft sagt var det blot tredjepladsen, der manglede en signatur, da selve løbet i Melbourne tog sin begyndelse.

Se også: Formel 1-kører scorer kassen for at skride

I kvalifikationen havde Mercedes vist sig totalt overlegne og det tyske team fortsatte dermed, hvor det slap i forrige sæson. Søndag kørte Lewis Hamilton og Nico Rosberg helt som ventet deres eget løb oppe foran.

Bagved havde konkurrenterne fra Ferrari, Williams, Red Bull og ikke mindst McLaren rigeligt at gøre med at holde sammen på materiellet, og på den led blev ubalancen i feltet udstillet i særlig grad. Spændingen om sejrene ser igen i år ud til at ligge på et meget lille sted.

Mercedes-racerne var dominerende i hele sidste sæson og fortsatte med at have overtaget i Australien, da denne sæson blev skudt i gang i Melbourne. (Foto: AP)
Mercedes-racerne var dominerende i hele sidste sæson og fortsatte med at have overtaget i Australien, da denne sæson blev skudt i gang i Melbourne. (Foto: AP)

Vent med konklusion
I kølvandet på de 58 omgange i Melbourne har krisesnakken for alvor meldt sig på banen. Både eksternt og internt i sporten er grandprixet i Australien blevet beskrevet som en affære blottet for spænding.

Men selv om kampen om den forreste position i feltet reelt var reduceret til en Mercedes-duel, ser den tidligere McLaren-stjerne David Coulthard optimistisk på fremtiden.

Der vil altid komme perioder, hvor et enkelt mandskab er et stort skridt foran de øvrige, akkurat som det altid vil udligne sig, påpeger den tidligere Formel 1-kører. Faldne hold vil rejse sig igen.

- Vi ser eksempelvis, at Ferrari viser, at de er i stand til at komme tilbage. Red Bull har deres problemer, og det samme er tilfældet med McLaren i forhold til samarbejdet med Honda. Men de arbejder alle på løsninger og vil gøre sig gældende igen, siger Coulthard ifølge formel1.de.

- Man bør ikke drage en konklusion efter et enkelt løb, men i stedet se på tingene i et større perspektiv, siger den tidligere McLaren-kører.


Overvejer fremtiden
Særligt Red Bull beklagede sig over den ensformige udvikling, og holdets australske profil Daniel Ricciardo kaldte løbet for ’kedeligt’, mens holdningen højere oppe i Red Bull-hieakiet var endnu mere sigende.

Her mener man, at de nuværende regler, som Mercedes har været bedst til at finde succesformlen på, nedbryder sporten.

- Disse kraftenheder er den forkerte løsning for Formel 1, og det vil vi sige, selvom det var Renault, der var i spidsen. De tekniske regler er ikke forståelige, men alt for komplicerede og dyre, siger Helmut Marko, der er rådgiver for Red Bull-ejer Dietrich Mateschitz, ifølge Daily Telegraph.

- Som altid vil vi evaluere situationen igen til sommer og kigge på udgifter og indtægter. Hvis vi er helt utilfredse, vil vi overveje at forlade Formel 1. Risikoen er, at hr. Mateschitz mister lysten til at være en del af Formel 1, siger Marko.

Se også: Alonso klar til at skubbe Kevin ud

Den følelse vil Red Bull-bossen i så fald ikke være ene om. Senest har en aftagende interesse for Formel 1 i Tyskland medført, at landet ikke kommer til at være vært for et grandprix dette år, selv om det ellers var planlagt.
 

Ferrari var i begyndelsen af 00'erne også resten af feltet overlegen, men i de seneste år har det italienske mandskab haft knap så meget at fejre. (Foto: Jan Sommer)
Ferrari var i begyndelsen af 00'erne også resten af feltet overlegen, men i de seneste år har det italienske mandskab haft knap så meget at fejre. (Foto: Jan Sommer)

Manglende interesse
Dalende tilskuertal har resulteret i, at det økonomisk ikke kunne hænge sammen at lade Hockenheim-banen lægge asfalt til race senere på sommeren. Sidste år mødte kun 52.000 fans op på anlægget, der kan huse mere end det dobbelte.

- Håbet om at afvikle et Formel 1-grandprix er ikke længere til stede. Vi har de senere år gjort alt, hvad der stod i vores magt for at glæde de mange fans, siger Georg Seiler, der er direktør på Hockenheim, til nyhedsbureauet Reuters.

Dermed resterer der blot 18 løb i indeværende sæson, og mens antallet af afdelinger er blevet reduceret, er spørgsmålet nu, om spændingen til gengæld vil blive intensiveret. Første svar kommer i Malaysia, når næste grandprix finder sted på Sepang-banen 29. marts.

7 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere