Til kamp mod giganterne: Markant ændring hos Haas

For første gang vil Haas prøve at følge med i udviklingskrigen henover sæsonen

Foto: All Over Press
Foto: All Over Press

MELBOURNE (Ekstra Bladet): En løs hjulmøtrik på Kevin Magnussens venstre baghjul og ditto på Romain Grosjeans racer risikerer at få store konsekvenser for teamets bestræbelser om at rykke frem i konstruktør-VM.

De mistede point gik i stedet til sæsonens største rivaler i en weekend, hvor Haas var bedst af midterholdene.

Sæsonens mål er som minimum en syvendeplads, men det lille team vil forsøge at holde sig foran McLaren og Renault som fjerdehurtigste team så længe som muligt.

I 2017 skiftede fokus til udviklingen af VF18’eren allerede i maj. Til denne sæson melder Haas sig ind i udviklingskapløbet.

- Dette år har vi planer om at udvikle længere på denne bil, for reglerne ændrer sig ikke og enhver udvikling vil kunne bruges på næste års bil. Jeg ved, at reglerne heller ikke ændrede sig meget til i år, men vi startede lidt bagefter og var nødt til at lave nogle store ændringer, forklarer Günther Steiner til blandt andre Ekstra Bladet i Australien.

Artiklen fortsætter under billedet ...

Foto: Ritzau/Scanpix
Foto: Ritzau/Scanpix
 

Haas vil introducere flere og efter planen bedre producerede nye dele, men teamchefen understreger, at det allervigtigste er at starte sæson med det rigtige udgangspunkt. Hvad teamet trods den uheldige sæsonpremiere har gjort.

- Jeg er altid forsigtig med opgraderinger, for de lover altid en masse, men i mange tilfælde materialiserer de sig ikke, siger han.

Han giver ikke meget for konkurrenters snak om store opgraderinger, der lige pludselig leverer et halvt sekund. Fremskridtene er typisk langt mindre.

- For at køre et halvt sekund hurtigere i de her biler inden for et par måneder skal du være pokkers dygtig. Man bør ikke begynde sæsonen på hælene, og nogle gange bliver disse opgraderinger også brugt til at motivere folk. ‘Vi bliver bedre, når de kommer’ og så videre, siger han.

Kørerne glæder sig

- Vi har altid været gode her og konkurrencedygtige i Melbourne, men dette år med dette udgangspunkt for bilen, er filosofien, at vi vil forsøge at blive heroppe og følge med i udviklingskrigen, hvilket vi ikke har gjort de seneste to år, siger Romain Grosjean.

For Kevin Magnussen står kampen først på sæsonen mod to tidligere arbejdsgivere.

- Jeg ville elske at slå McLaren og Renault, selv om det ikke er noget jeg fokuserer specifikt på. Det bliver en kæmpe udfordring. Og jeg siger det med et stort smil på, men det bliver meget, meget svært, konstaterer danskeren.

- Jeg har været ved de hold og har stor respekt for dem. Jeg ved, hvad de er i stand til, så de bliver ikke lette at overgå. Det bliver yderst svært at få en bedre sæson end dem og slå dem i mesterskabet.

- Jeg kan kun sige, at lige i dette øjeblik på denne bane, har vi en bedre pakke, så det kan lade sig gøre. Det vil ikke overraske mig, hvis de bliver meget stærke hurtigt, så vores opgave er at kapitalisere på det her lige nu og prøve at holde fast, sagde Kevin Magnussen; vel at mærke efter lørdagens tidtagning, mens grandprixet understregede, at Haas lige nu var bedst efter topholdene.

Bare ikke til pitstop …

Næste grandprix køres om to uger i Bahrain under forhold, hvor teamet forventer igen at være konkurrencedygtige.

Se tv-klippet hvor mekanikeren, der fejlede i Australien, bliver trøstet her:

Romain Grosjean måtte ligesom Kevin Magnussen forlade det australske grandprix efter en brøler i pitten. Foto: AP Sport og Spil Haas-drøm blev til mareridt: Brøler til 70 millioner

Magnussen skal være stolt af sin præstation i Melbourne, mener Watt. Foto: All Over Press Sport og Spil Kevin scorer topkarakter - og én stjerne dumper fælt

30 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere