Tommel op fra Big Mag: Som far er jeg vild med Haas

- Jeg var hele tiden fan af Haas, siger Jan Magnussens om sønnens skifte

Til sæsonfinalen i Abu Dhabi var Jan Magnussen (t.h.) en blandt Kevin Magnussens mange personlige gæster. Fra venstre ses Thomas Petersen (bonusfar), Johnny Laursen (i hvid skjorte), Marcus Mose (bonus-lillebror - med høreværn), Conrad Laursen (i mønstret T-shirt), Anders Majgaard (kammerat), Thomas Jørgensen (personlig træner). Foto: Jan Sommer
Til sæsonfinalen i Abu Dhabi var Jan Magnussen (t.h.) en blandt Kevin Magnussens mange personlige gæster. Fra venstre ses Thomas Petersen (bonusfar), Johnny Laursen (i hvid skjorte), Marcus Mose (bonus-lillebror - med høreværn), Conrad Laursen (i mønstret T-shirt), Anders Majgaard (kammerat), Thomas Jørgensen (personlig træner). Foto: Jan Sommer

ABU DHABI (Ekstra Bladet): Racerfædre er et udbredt fænomen i Formel 1, hvor man ser typer som Jos Verstappen, Carlos Sainz Sr. og Jonathan Palmer til fleste løb.

Jan Magnussen er en mere sjælden gæst. Danmarks mest vindende racerkører har stadig sin egen karriere at passe. Deres samtaler er som far og søn; karriere-råd bliver gerne uddelt, men Kevin Magnussen vælger helt selv, hvilke han vil følge.

Beslutningen at fortsætte karrieren hos Haas F1 blev imidlertid bifaldt af Jan Magnussen. Den første seriøse henvendelse fra amerikanerne kom, mens Kevin Magnussen var i USA i forbindelse med grandprixet.

- Vi snakkede om det i telefonen. Jeg var hele tiden fan af Haas. At det er et amerikansk team er langt nede på listen over vigtige ting. Som far er jeg bare vild med tanken om, at her er nogen, der viser dig og fortæller dig, hvad du har brug for, så du kan falde til ro. 

- Folk, der vil elske at få succes lige nøjagtig med dig. Fra en fars synspunkt betyder det meget. Plus at Gene Haas er der ikke for sjov. Han har bundet mange penge til det her projekt, og penge er gode i Formel 1, siger Jan Magnussen, da Ekstra Bladet fik en længere snak med ham under sæsonfinalen i Abu Dhabi.

- Jeg kan allerbedst lide, at det er to år. Problemet med etårige aftaler er, at du fra dag et går og tænker på, hvem der er min chef om et år. Er det min nuværende eller en ny, for du er nødt til at holde alle døre åbne. Det er meget svært at få fuldt engagement fra teamet, og det er svært for dig at give det samme, for du er ikke klar over, hvad der sker med alt det, vi udvikler nu. Hvem kommer det til gavn?

Kæmpe spring i vente
- Renault var bestemt hans håb, men når nu tingene gik, som de gik, og Haas kom med det tilbud, som kunne give ham, hvad de fleste kørere gerne vil have: Noget sikkerhed og længde på kontrakten …

- Det er det mest spændende tidspunkt at få en toårig aftale på grundet det nye reglement. I år to vil der komme et gigantisk spring igen. Der er udvikling hen over 2017, men det store spring kommer til det andet år, når de har fundet ud af alt det, som ikke virkede. 

- Det gør alle teams så til gengæld. Men er du som kører lidt drengerøvs-nørdet omkring dimser, der får ting til at køre hurtigere, er det herre spændende!

Kevin Magnussen er sin egen herre, men hans far bifalder beslutningen om at skifte til Haas F1. Foto: Jan Sommer
Kevin Magnussen er sin egen herre, men hans far bifalder beslutningen om at skifte til Haas F1. Foto: Jan Sommer
 

Renaults til tider uigennemskuelige ledelsesstruktur med mange chefer var ikke noget godt match for Kevin Magnussen. Der er ingen hemmelighed, at han var uenig i den måde, nogle af dem tacklede kørersituationen.  

- Han er ikke dårlig til management, men hvor han er allerbedst er i forhold til arbejdet med ingeniører og mekanikere. Hos Haas fylder management meget lidt, og det, han er rigtig god til, fylder meget. Det kan han kun vinde på. Jeg tror, det er det helt rigtige sted, uanset hvordan de kommer til at klare sig, mener Jan Magnussen.

Afgørende duel mod Grosjean
Hvordan Kevin Magnussen klarer sig over for sin nye teamkammerat Romain Grosjean bliver altafgørende for mulighederne på lang sigt i Formel 1. Fordelen ved franskmanden er, at han er meget langt anset end Jolyon Palmer. 

- Grosjean er 'rated' lidt ligesom Nico Hülkenberg. Han er en af de folk, som eksempelvis Ferrari kigger på, når de skal finde ud af, hvem der skal tage over fra Kimi og Vettel, når de stopper en gang.

- Jeg tror, Kevin vil få meget mere kredit for at slå sådan en som ham. Jolyon var bedre, end alle folk regnede, og Kevin fik ikke noget kredit, når han kørte fra ham. For det skulle han. Gjorde han ikke det, faldt himlen ned.

- Jeg kender godt grundene til, at tingene holdt op med at virke. Det meste af året kørte de bilen lige på grænsen af, hvor den er. Så laver de nogle ændringer, fordi de bliver grådige. Fordi de er racerkørere og raceringeniører og laver ændringer, når den egentlig er på sit absolut bedste. Alt siger dem, at det kan blive langt bedre. Det kan du bare ikke på en bil, som du ikke har udviklet på i to år.

- Man skal være også give kredit til Palmer for, hvordan han udviklede sig henover sæsonen?

- Jeg kan ikke komme med en god grund til, at tingene er, som de er. Kevin er rimelig sikker i sine udmelding om i hvilken retning, man skal tage bilen. Nogle gange fungerer det. Andre gange ikke, siger Jan Magnussen.

Se også: Kevin ikke til at kende: Han er en anden mand

Se også: Kevins chef erkender: Vi vidste, vi ikke kunne gøre noget

Se også: Pas på ryggen, Kevin: Danske motortalenter blandt verdens bedste

Kevin Magnussen før den første træning ved det afsluttende Formel 1 Grand Prix i Abu Dhabi. Foto: Jan Sommer Sport og Spil Dommen over Kevins sæson: Tre genistreger og seks til skrotkassen

Alt fra Kevin Magnussens comeback-sæson:

Se også: Kevin på skolebænken: Sådan fungerer dit nye team

Se også: Haas-teamchef: Her er vores håb for Kevin

Ole Schack tjekker forholdene i Max Verstappens Formel 1-racer. Foto: Jan Sommer Sport og Spil Verstappens danske stjernemekaniker: Fra fejedreng til Formel 1

10 kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Formel 1
Mest læste i Formel 1
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere