Topbossen indrømmer: F1 mangler én vital ting

Til Formel 1’s næste gennemgribende regelændring i 2021 skal det gøres nemmere for kørerne at race hjul til hjul, men Formel 1’s sportslige chef Ross Brawn

Max Verstappen var ikke tilfreds med søndagens løb i Australien, hvor han brugte store dele af løbet bag Kevin Magnussen (billedet) og Alonso uden mulighed for at kunne overhale. Foto: AP
Max Verstappen var ikke tilfreds med søndagens løb i Australien, hvor han brugte store dele af løbet bag Kevin Magnussen (billedet) og Alonso uden mulighed for at kunne overhale. Foto: AP

MELBOURNE (Ekstra Bladet): Kevin Magnussens og Haas’ fans sad på det yderste af stolene til Australiens Grand Prix, men den følelse blev ikke gengældt blandt mange Formel 1-fanatikere rundt omkring i verden.

Lewis Hamilton beklagede sig over, at han ingen chance havde for at angribe Sebastian Vettel, efter Ferrari udnyttede en virtuel safetycar til at slippe forbi.

Frustrerede Max Verstappen ville have ‘slukket for tv’et’, hvis han havde set sæsonåbneren hjemme i sofaen. Hollænderen tilbragte store dele af løbet med at kigge på først Kevin Magnussens og siden Fernando Alonsos bagvinge.

Kun fem reelle overhalinger bød løbet på efter første omgang.

Albert Park er notorisk svær at overhale på, og det vil blive nemmere allerede fra Bahrain og Kina. Men sidste års reglement - som gjorde bilerne mærkbart hurtigere - betød også, at det er sværere at komme forbi. På trods af DRS-vingen, som giver biler inden for et sekund en fordel.

For det ekstra greb er skabt via aerodynamik, og dens effektivitet forsvinder, når man ligger i den ‘beskidte’ slipstrøm fra en konkurrent.

Formel 1’s sportslige chef Ross Brawn er udmærket klar over problematikken.

- En vital ingrediens manglede, især overhalinger, da der var virkelig få i det første løb. Det er altafgørende, at bilerne er i stand til at komme tæt på hinanden og race hjul til hjul, sagde Brawn efter løbet ifølge blandt andre nyhedsbureauet Reuters.

- Når der kun er en lille forskel i hastigheden mellem to biler, er det næsten umuligt for forfølgeren at komme tæt nok på til at angribe.

- Vi så det i løbet med Hamilton og Vettel, Verstappen og Magnussen, senere igen med hollænderen mod Alonso og med Ricciardo og Räikkönen. Tænk på hvor mange hjul-til-hjul-kampe, vi gik glip af.

Formel 1 bossen er klar til at se på ændringer, der kan skabe større spænding i Formel 1. Foto: Jan Sommer
Formel 1 bossen er klar til at se på ændringer, der kan skabe større spænding i Formel 1. Foto: Jan Sommer
 

Om nogen ved Ross Brawn, hvordan man designer biler. Han stod bag Michael Schumachers fem titler for Ferrari og gjorde Jenson Button verdensmester for … Brawn GP.

I samarbejde med det internationale motorsportsforbund FIA bruger Liberty Media både vindtunnel og computersimulation (CFD) for at finde en løsning til næste store regelændring.

Uden at bilerne bliver mærkbart langsommere, for det ønsker man heller ikke.

- Et af vores mål til 2021, som vi kigger på sammen med FIA, er, at vi ønsker biler, som tillader kørerne virkelig at kæmpe mod hinanden på banen, siger Brawn.

- Vi er nødt til at udvikle bildesign, som er tæt på de nuværende i ydelse, men tillader hjul-til-hjul-action.

2021 er et skelsættende år for Formel 1, hvor de kommercielle aftaler med de fleste af holdene udløber, og det er også er mulighed for at indføre nye motorer.

Speedway - 26. mar. 2018 - kl. 22:47 Først røg de i Formel 1 - nu vil Sverige forbyde disse piger


Se også: Tragedie rammer stor begivenhed: Opgiver at finde forsvundet deltager

26 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere