Topholdene udfordret: Haas-overraskelsen lurer

Red Bull Rings særlige karakteristika forstørrer selv små fejl og giver bedre chancer for overraskelser

Følg Formel 1

SPIELBERG (Ekstra Bladet): For et år siden åndede Haas-racerne Red Bull i nakken i kvalifikationen til Østrigs Grand Prix, og under træning var både Romain Grosjean og Kevin Magnussen forholdsvis tæt på topholdene.

Langsomste Ferrari og Red Bull lå inden for få tiendedele af et sekund. Normalt er der mindst et sekund op, når de hurtigste tider bliver sat under selve tidtagningen.

Men lige nøjagtig på Red Bull Ring kan en enkelt fejl betyde mere end mange andre steder, så det er et af de steder i kalenderen, hvor der er størst chance for andre racere end Mercedes, Ferrari og Red Bull i top seks.

- Det er en kort bane, hvilket betyder, at fejl er kostbare. Rent faktisk er der kun otte sving. Hvis du laver en fejl i et af dem, er det en stor procentdel af banen. Det kan blive spændende, sagde Kevin Magnussen efter fredagens træninger.

- Det er mere udfordrende med så få sving. Tag Singapore. Hvis du laver en fejl et sted, har du mange steder, du kan råde bod på det (23 for at være helt nøjagtig, red).

Red Bull Ring er kun 4318 meter lang. Foto: imago sport/All Over Press
Red Bull Ring er kun 4318 meter lang. Foto: imago sport/All Over Press
 

- I Østrig er der kun de otte sving, så tidsforskellen mellem holdene er mindre. Derfor ser vi måske nogle overraskelser. Hvis nogen af dem foran laver en fejl, er det ikke helt så svært at nå dem, siger danskeren.

Han fik en sivepunktering i første træning, da karbonstykker fra gulvet gik ind i dækket. Og så betød et mindre problem med, hvordan motoren leverer sin kraft, at han ikke kunne bruge ottende gear i slutningen af anden træning.  

Men ikke noget som vakte bekymring hos Haas. Faktisk mente teamchefen, at det var Haas’ bedste fredag i år.

Kevins advokat til angreb: Fejlagtigt rådgivet

Grosjean rystet over dommerne: Det er komplet nonsens!

Kevin og Romain indrømmer: Vi er pinligt ringe

Som alle teams havde de lidt udfordringer med at få det maksimale ud af weekendens blødeste dæktype - springet mellem de forskellige typer var ikke stort som ventet.

- Men vi er ‘best of the rest’, som vi er glade for, siger teamkammeraten.

- Bagved er det ret tæt. Gasly og Toro Rosso ser gode ud. Renault har det altid svært om fredagen, men kommer tilbage om lørdagen. Force India er hurtige på langsiderne, og Leclerc gør det godt hos Sauber. Vi holder et vågent øje med dem bagved og prøver at forbedre os, konstaterer Grosjean.

Man bør ikke ende ude på de østrigske farver. Foto: Manuel Goria/Sutton Images/REX/All Over Press
Man bør ikke ende ude på de østrigske farver. Foto: Manuel Goria/Sutton Images/REX/All Over Press
 

Debriefing fra Frankrig: Ryger selvtilliden, ryger Romain

Romains største krise: Jeg fortjente en på synet

Forstå F1's silly season: En tikkende bombe

Haas-boss: Vi ser den rigtige Kevin nu

Seneste nyt

Mit EB

Opret en gratis konto og få adgang til:
miteb-dagensvigtigste.jpg

Dagens vigtigste

Redaktionen udvælger dagens vigtigste artikler, så du altid er opdateret på det nyeste fra ind- og udland

miteb-lokalenyheder.jpg

Lokalt

Hold dig opdateret på vejr, trafik, bolig- og erhvervsnyheder i din kommune.

miteb-follow.jpg

Følg emner

Abonnér på de emner, der interesserer dig, så du aldrig går glip af noget.

miteb-saved.jpg

Gem artikler

Læst noget interessant? Gem artiklen til senere.

Hvis krigen og katastroferne kommer, hvad skal vi mennesker så gøre?