Annonce:
Annonce:

Tordner mod kopi-teorier: Helt usandt

Aston Martin er hverken halv Mercedes eller halv Red Bull, fastslår Fernando Alonso

Den nye sæson er kun et grandprix gammelt, men der er allerede mange konklusioner at drage - både i toppen og i bunden, fortæller Jonas Hüttel i seneste afsnit af 'Hurtigste omgang'

Annonce:
Følg Formel 1

JEDDAH (Ekstra Bladet): Motor, gearkasse og bagerste hjulophæng er fra Mercedes. Ydre aerodynamik minder om Red Bulls bil, og chefdesigner Dan Fallows skiftede fra det team.

Holdene har derfor travlt med at tage ære for Aston Martins overraskende spring fremad i hakkeordenen. Den grønne racer var reelt næsthurtigst i sæsonpremieren.

Fernando Alonso synes, at kopi-teorierne er noget vrøvl:

- Mercedes sagde, at vi havde 50 procent af deres bil, og Red Bull siger, at vi har 50 procent af deres. Der findes ikke to koncepter, som er mere forskellige, hvilket indikerer, at de teorier er usande. Vi har et andet koncept.

- Ferrari, Haas og Alfa Romeo minder om hinanden, men jeg synes, at Alpine er den bil, som minder mest om vores.

Aston Martin har sit eget koncept, fastslår Alonso. Foto: Rula Rouhana/Ritzau Scanpix
Aston Martin har sit eget koncept, fastslår Alonso. Foto: Rula Rouhana/Ritzau Scanpix
 

Annonce:

- I sidste ende har det været en stor forbedring. Alle teams kæmper med budgetloft og små forbedringer her og der. Så når et team bliver et sekund eller to hurtigere, ser man på, hvordan det er muligt. Derfor taler alle om Aston Martin, og det er godt tegn, siger spanieren.

Toer er første taber
For første gang siden 2013 har Alonso en bil, der kan blande sig i toppen. Men for ham tæller kun podiets øverste trin.

Enten vinder du; hvis ikke har du tabt.

- Folk tror, at jeg har været i en sort tunnel i årtier, men jeg blev verdensmester for fire år siden. Jeg ved, at det ikke var F1, men der er andet motorsport i verden.

Er Aston Martin kun SÅ hurtige på en bane som i Bahrain? Det vil weekenden i Jeddah give svar på. Foto: Zak Mauger/Aston Martin F1
Er Aston Martin kun SÅ hurtige på en bane som i Bahrain? Det vil weekenden i Jeddah give svar på. Foto: Zak Mauger/Aston Martin F1
 

- Jeg har vundet og domineret i WEC. Jeg har kæmpet om podier med Alpine de seneste to år og selv for pole i Australien og Canada.

- Det føles ikke som om, at jeg har været ude af Q1 i ti år, og lige pludselig er vakt til live. Jeg har altid været konkurrencedygtig, forhåbentlig nu lidt mere, men indtil du vinder, ændrer det intet, om du slutter syver eller treer, siger spanieren.

Efter anden træning i Saudi-Arabien tyder alt på, at Fernando Alonso og Aston Martin igen er førsteudfordrere til Red Bull.

Haas-raceren var hurtig igen på en enkelt omgang; i hvert fald i Nico Hülkenbergs side af garagen, mens Kevin Magnussen havde sværere ved at hænge på. Læs mere om anden træning her.

SE OGSÅ: Debriefing fra Bahrain: Bossen reagerer straks

Annonce:
Annonce:
Annonce:
Spar med
Det kan du spare
Elpris lige nu
Vestdanmark
-
kr. pr. kWh*
Østdanmark
-
kr. pr. kWh*
Annonce:
Der er et mordforsøg i gang
Annonce:
Annonce:

Bagholdet

Annonce:
Annonce: