Triumferer til hollandsk rave

Max Verstappen vandt det første løb i Holland siden 1985, hvor stemningen hos hjemmepublikummet leverede det mest af underholdningen

Med et års forsinkelse vendte Formel 1 tilbage til Holland til et brag af en fest.

Sol over Zandvoort, vind i håret, orange røgbomber i næsen og præcist den vinder, som de 70.000 fans på tribunerne drømte om.

Max Verstappen gjorde det meste af arbejdet med sin poleposition lørdag og hurtige reaktioner, da lamperne gik ud søndag.

For selv om den moderniserede Zandvoort er fed at se på med sin rytme, niveauforskelle og hældninger, så er overhalinger næsten lige så svære som i Monaco.

Efter sammenstød og skuffende resultater på Silverstone og Hungaroring har hollænderen vundet de sidste to grandprixer og overtager dermed igen førstepladsen i verdensmesterskabet foran Lewis Hamilton.

Foto: Andrej Isakovic/Ritzau Scanpix
Foto: Andrej Isakovic/Ritzau Scanpix
 

Godt pumpet op af Heineken og eurodance blev der festet på de orangeklædte tribuner, så man skulle tro, at man var til rave i 90’erne.

Der var dækket op til dans, og stjerne-dj'en Tiësto fundet frem til at vifte med det ternede flag.

Ingen tvivl om, at så længe Max Verstappen er i Formel 1, vil der være grundlag for fest på hjemmebanen ved kysten nord for Amsterdam.

På forhånd fortalte arrangørerne, at en million hollændere viste interesse for billetter. SÅ populær er Verstappen på de kanter, om end der uden corona kun er plads til 100.000 fans.

Hele ugen har der været festivalstemning på de kanter, som få løb i kalenderen er i stand til at matche.

Selve løbet var en taktisk affære, som Red Bull og Max Verstappen aldrig slap grebet om.  

Foto: Andrej Isakovic/Ritzau Scanpix
Foto: Andrej Isakovic/Ritzau Scanpix
 

Mercedes forsøgte en taktisk knibtangsmanøvre uden for alvor at bringe tvivl om sejren.

Feltet var delt lige over i et- og to stopsstrategier, men mest spænding var der om, hvorvidt der ville ryge et dæk til allersidst, når de var slidt ned til fælgene. 

Men Mercedes havde også sine problemer med dækslid og måtte nøjes med en andenplads til Lewis Hamilton og tredjeplads til Valtteri Bottas.

Pierre Gasly fortsætter med at imponere. Franskmanden holdt begge jagtende Ferrari bag sig og forsvarede sin fjerdeplads.

Foto: Andrej Isakovic/Ritzau Scanpix
Foto: Andrej Isakovic/Ritzau Scanpix
 

Med en femte- og syvendeplads lykkedes det alligevel italienerne at overhale McLaren i den tætte kamp om tredjepladsen i konstruktør-VM.

Som vikar for coronaramte Kimi Räikkönen fik den populære polak Robert Kubica sin 98. start i Formel 1. Han gjorde det hæderligt og undgik sidstepladsen, som gik til Mick Schumacher for Haas.

Flere Indycar-teams har vist interesse for Kevin Magnussen - LÆS MERE HER.

Zandvoort-grandprixets største historier

Kurs mod Mercedes

George Russell ved, hvor han skal køre næste år, fortalte han i Holland. Det er hos Mercedes som teamkammerat med Lewis Hamilton, hvis nogen skulle være i tvivl.

Annonceringen kommer formentligt, når Alfa Romeo kan præsentere Valtteri Bottas - som beskrevet af Ekstra Bladet tilbage i juli - hvilket vil være logisk næste weekend i Italien.

Men som Toto Wolff sagde; før alle kontrakter er underskrevet, er intet sikkert. 

Skændes over Albon

Opmærksomheden på kørermarkedet centrerer sig om Williams, der skal finde en afløser til George Russell. Der er to hovedkandidater.

Alexander Albon, som støttes af Red Bull, og Formel E-mesteren Nyck de Vries, der støttes af Mercedes.

Teamcheferne Christian Horner og Toto Wolff skændes igen for åben mikrofon. Mercedes kræver nemlig, at Albon og Red Bull klipper båndet, hvis briten med thailandsk licens skal køre for teamet med Mercedes-motor.

Fortsættelse følger …

Farvel til corona-Kimi

Kimi Räikkönen annoncerede i optakten til Hollands Grand Prix, at denne sæson ville blive hans sidste. Finnen tog forskud på sit otium med en positiv coronatest.

Symptomer var der ingen af, men han skal kunne fremvise to negative test, før han får lov til at deltage i grandprixet næste uge på Monza.