SHANGHAI (Ekstra Bladet): Målet for begge Renault-kørere var at komme videre til anden kvalifikationsrunde i Kina. Selv om det ikke lykkedes, blev øjnene alligevel spærret op hos teamet, da tiderne tikkede ind.
Kevin Magnussen var 0,019 sekunder langsommere end Saubers Felipe Nasr på 16. pladsen. Men til gengæld 0,855 hurtigere end teamkammeraten Jolyon Palmer.
Vel at mærke uden at danskeren på noget tidspunkt havde kørt en hurtig omgang under tørre forhold. Seks installationsomgange nåede han inden fredagens defekt, og den tidlige træning lørdag regnede væk.
Før kvalifikationen gik i gang havde han hverken prøvet supersoft-dækket eller kørt rundt i sidste sving med fuld fart, hvilket gør forskellen mellem de to Renault-kørere bemærkelsesværdig.
- Jeg var lidt overrasket over at være så langt foran. Men jeg synes, jeg gjorde det godt i forhold til, at jeg slet ikke har kørt tørre omgange denne weekend. Jeg kender den selvfølgelig fra forrige år. Det er noget tid siden, og man kan ikke rigtig huske den, siger Kevin Magnussen, som ikke nåede at forberede sig til Shanghai i simulatoren på grund af sygdom.
- Det var første gang, jeg så sidste sving. Særlige bremsepunkter er svære. Splitsekunder afgør, om du er lidt for tidligt på den eller for sent. Temmelig svært og under disse betingelser var det en god præstation, siger han.
- Jeg tror, vi kunne have nået Q2, hvis jeg havde kendt banen lidt bedre, for det var ikke mere end et par hundrededele, som skilte os. Der var bestemt et par steder, hvor jeg kunne have forbedret mig en del.
- Jeg havde to omgange. Nummer et var svær, for det var første gang, jeg så hele banen på supersoft. Så jeg lærte supersoft på den første omgang og gik efter den på den anden. Før kvalifikationen prøvede jeg bare at kigge på onboard-kameraerne for at visualisere en omgang i hovedet, siger danskeren.
Marginaler mod Magnussen i dramatisk kval
Ligesom forskellen mellem Renault-kørerne var bemærkelsesværdig, gjaldt det samme forskellen mellem dem og Red Bull.
Daniel Ricciardo kvalificerede sig som nummer to bag Nico Rosberg og foran Ferrari trods den udfordrede Renault-motor. Det siger en del om, hvor suveræn Red Bulls chassis er.
I forhold til både Renaults ombyggede Lotus-chassis, men også Mercedes’ og Ferraris.
- Det her er vores niveau lige nu, så vi kan ikke være for skuffede. Det her er et langsigtet projekt, siger Kevin Magnussen.
Som Kevin Magnussen konstaterede: Det tog denne situation, før de øvrige kørere fandt ud at, at man ikke skulle køre gennem dette sted med sømmet i bund:
Der skete en fejl under valideringen af din bruger.
Gå til Min profil eller prøv igen senere.