Trods 17. plads: Derfor var Kevin godt tilfreds

Renaulten var som ventet ikke hurtig - men teamkammeraten Jolyon Palmer blev sat eftertrykkeligt på plads

SHANGHAI (Ekstra Bladet): Målet for begge Renault-kørere var at komme videre til anden kvalifikationsrunde i Kina. Selv om det ikke lykkedes, blev øjnene alligevel spærret op hos teamet, da tiderne tikkede ind.

Kevin Magnussen var 0,019 sekunder langsommere end Saubers Felipe Nasr på 16. pladsen. Men til gengæld 0,855 hurtigere end teamkammeraten Jolyon Palmer.

Vel at mærke uden at danskeren på noget tidspunkt havde kørt en hurtig omgang under tørre forhold. Seks installationsomgange nåede han inden fredagens defekt, og den tidlige træning lørdag regnede væk.

Trods en forrygende kvalifikations-omgang starter Kevin Magnussen løbet i Kina som nummer 17. (Foto: Jan Sommer)
Trods en forrygende kvalifikations-omgang starter Kevin Magnussen løbet i Kina som nummer 17. (Foto: Jan Sommer)
 

Før kvalifikationen gik i gang havde han hverken prøvet supersoft-dækket eller kørt rundt i sidste sving med fuld fart, hvilket gør forskellen mellem de to Renault-kørere bemærkelsesværdig.

- Jeg var lidt overrasket over at være så langt foran. Men jeg synes, jeg gjorde det godt i forhold til, at jeg slet ikke har kørt tørre omgange denne weekend. Jeg kender den selvfølgelig fra forrige år. Det er noget tid siden, og man kan ikke rigtig huske den, siger Kevin Magnussen, som ikke nåede at forberede sig til Shanghai i simulatoren på grund af sygdom.

- Det var første gang, jeg så sidste sving. Særlige bremsepunkter er svære. Splitsekunder afgør, om du er lidt for tidligt på den eller for sent. Temmelig svært og under disse betingelser var det en god præstation, siger han.   

Der blev lagt mærke til forskellen mellem de to Renault-kørere i den kinesiske paddock. Ikke mindst fordi Kevin Magnussen havde fået al relevant træning ødelagt. (Foto: Jan Sommer)
Der blev lagt mærke til forskellen mellem de to Renault-kørere i den kinesiske paddock. Ikke mindst fordi Kevin Magnussen havde fået al relevant træning ødelagt. (Foto: Jan Sommer)
 

- Jeg tror, vi kunne have nået Q2, hvis jeg havde kendt banen lidt bedre, for det var ikke mere end et par hundrededele, som skilte os. Der var bestemt et par steder, hvor jeg kunne have forbedret mig en del.

- Jeg havde to omgange. Nummer et var svær, for det var første gang, jeg så hele banen på supersoft. Så jeg lærte supersoft på den første omgang og gik efter den på den anden. Før kvalifikationen prøvede jeg bare at kigge på onboard-kameraerne for at visualisere en omgang i hovedet, siger danskeren.

Se også: Marginaler mod Magnussen i dramatisk kval

Ligesom forskellen mellem Renault-kørerne var bemærkelsesværdig, gjaldt det samme forskellen mellem dem og Red Bull.

Daniel Ricciardo kvalificerede sig som nummer to bag Nico Rosberg og foran Ferrari trods den udfordrede Renault-motor. Det siger en del om, hvor suveræn Red Bulls chassis er.

Daniel Ricciardo holder i første startrække til søndagens grandprix. (Foto: Jan Sommer)
Daniel Ricciardo holder i første startrække til søndagens grandprix. (Foto: Jan Sommer)
 

I forhold til både Renaults ombyggede Lotus-chassis, men også Mercedes’ og Ferraris.

- Det her er vores niveau lige nu, så vi kan ikke være for skuffede. Det her er et langsigtet projekt, siger Kevin Magnussen.

Som Kevin Magnussen konstaterede: Det tog denne situation, før de øvrige kørere fandt ud at, at man ikke skulle køre gennem dette sted med sømmet i bund:

De udvalgte gridpiger i Kina er højere end den gennemsnitlige kineser - så har man ikke sagt for meget ... (Foto: Jan Sommer)
De udvalgte gridpiger i Kina er højere end den gennemsnitlige kineser - så har man ikke sagt for meget ... (Foto: Jan Sommer)
 

74 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere