Trods vejr-fadæse: Oplagt alternativ skader Haas og de andre små teams

Test i Mellemøsten vil være en ulempe for de mindre teams, mener blandt andre Haas og Force India

MONTMELO (Ekstra Bladet): Hvorfor kører de ikke bare i Bahrain og Abu Dhabi? Der er altid varmt og ingen risiko for nedbør.

Spørgsmålet har lydt både fra Ekstra Bladets læsere og rundt i Formel 1-paddocken, efter at ekstremt vejr i realiteten har ødelagt den første uge af vintertesten i Barcelona.

Bahrain var senest på kalenderen med to test i 2014, men det er to overvejende grunde til, at man lader være.

Omkostninger og logistik.

Ørkentest gør forskellen mellem rig og fattig større, og holdene får mindre tid til at udvikle bilerne, fordi det er sværere at få nye dele frem i tide. En tur til Mellemøsten vil fremrykke produktionen med en uge, og det er meget for F1-designere.

- For os især i vores første år (2016), hvor man snakkede om Bahrain eller Abu Dhabi, ville det have været et stort nej, siger Günther Steiner, teamchef for Haas.

- I har ingen idé om, hvor mange ting som ankommer her hver dag med bil. Det er voldsomt. Fra England eller Italien kan vi smide det på en lastvogn og være fremme på 12-14 timer - eller otte-ti fra Italien. Folk kører frem og tilbage hver dag. 

- Hvis testen forgår i Bahrain skal du være helt anderledes forberedt. Det er ens for alle, men nogle teams ville bare flyve en jet frem og tilbage hver aften. Og nogle kan ikke.

Hvorfor Barcelona også er et logistisk bedre valg end Jerez i Sydspanien.

Artiklen fortsætter under billederne

Først var der sne ... Foto: Jan Sommer
Først var der sne ... Foto: Jan Sommer
 

Som blev til regn. Foto: Jan Sommer
Som blev til regn. Foto: Jan Sommer

Selv om første testuge er frosset og regnet væk, tvivler Steiner på, at det ændrer noget til næste år. Og meget kan nås på fire gode dage.

- Hvis næste uge er god med normale temperaturer; 16, 17, 18 grader og solskin, så har folk glemt det her, når vi tager beslutningen om test til næste år, konstaterer han.

Force India har samme holdning, og eksempelvis et fabrikshold som Renault tager også den ødelagte test med ro. De kan sagtens nå, hvad de skal på fire dage, mener direktøren Cyril Abiteboul.

- Det ser bedre ud til næste uge, så den fokuserer vi på. Denne uge handler om systemtjek og de mekaniske komponenter. Næste uge er vigtigere, når det gælder bilens potentiale, siger han.

Circuit de Barcelona-Catalunya onsdag lukket fra 09.00-12.00, fordi det sneede for kraftigt til, at redningshelikopteren kunne flyve. 

Derefter slog sneen over i regn.

Redningshelikopteren ikke flyve først på dagen, så der var rødt flag til vintertest. Enkelte teams ville ellers gerne have haft lidt sjove billeder af deres racere med sne i baggrunden ... Foto: Jan Sommer
Redningshelikopteren ikke flyve først på dagen, så der var rødt flag til vintertest. Enkelte teams ville ellers gerne have haft lidt sjove billeder af deres racere med sne i baggrunden ... Foto: Jan Sommer
 

Formel 1 - 1. jan. 2018 - kl. 20:42 Spørgsmålet alle stiller: Sandheden om den lurende F1-diktafon

Foto: Jan Sommer Formel 1 - 26. feb. 2018 - kl. 08:47 Fem ting, du bør vide om Formel 1-test

Se også: Kevins skoddag: Derfor blev Haas i garagen

Fernando Alonso var flittigst med hele 11 omgange - inklusiv et par flyvende. Med 2.18,545 minutter som sin bedste topper han dermed en arbejdsdag for første gang, siden han var Ferrari-kører ...

Daniel Ricciardo (Red Bull) og Brendon Hartley (Toro Rosso) kørte to, mens Robert Kubica (Williams) og Marcus Ericsson (Sauber) hver især blev noteret for en enkelt udomgang.

Torsdagens vejrsudsigt ser mere lovende ud. Kevin Magnussen sidder bag rattet hos Haas, og det tegner til en tør formiddag med lidt højere temperaturer.

Ekstra Bladet følger fjerde testdag live fra Circuit de Barcelona-Catalunya klokken 09.00

5 kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Formel 1
Mest læste i Formel 1
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere