LEWIS HAMILTON ER på pole position til det spanske grandprix, og på den måde ligner Formel 1 jo sig selv, men jeg vil alligevel påstå, at der har befundet sig et skifte i toppen af feltet. Nærmere betegnet har Ferrari, i mine øjne, overhalet Mercedes, når vi kigger på, hvem der har den bedste bil.
Jeg vil mene, at det ikke er nogen tilfældighed, at Sebastian Vettel fører kampen om VM, idet Ferrari virkelig har oppet sig til denne sæson. Ikke nok med at designerne i Maranello har ramt den lige i øjet, så virker det også, som om hele holdet har fået hul på den selvtillid, vi så i deres storhedstid med Michael Schumacher bag rattet.
SENEST SÅ VI Ferrari-mekanikerne skifte motor i Vettels bil på rekordtid lige inden kvalen, og tyskeren kunne køre ud og køre næsthurtigste tid kun et mulehår fra Hamilton. Selv mekanikerne fra Raikkonens bil hjalp til og gjorde det muligt at skifte motor og det ultrakomplekse hybridsystem på under to timer.
Sebastian Vettel er den type kører, som virkelig leverer, når bilen er god. Det så vi for en håndfuld år siden hos Red Bull. På den måde er han også en meget følelsesladet kører, som godt nok brokker sig, når tingene ikke fungerer, men han er til gengæld også den bedste til at rose og takke sit team, når maskineri og taktik klapper.
DEN ENESTE, jeg kan komme i tanke om, der kunne det samme, når det gjaldt om at samle teamet omkring sig, er Michael Schumacher. Hvem husker ikke, hvordan han fik hele Ferrari-holdet op på et euforisk niveau på vejen mod mange verdensmesterskaber.
Jeg må sige, at jeg fornemmer, det samme er ved at ske lige nu, hvis ikke det altså allerede er sket.
Mercedes har siddet på magten i tre år nu, og derfor er det heller ingen overraskelse, at der byttes om på rollerne i toppen. Det er sket mange gange før, når teams har domineret. Men hvordan sker det, at man ’taber’ magten?
Vettel erkender fejl - se det her:
FORSKELLEN PÅ at være et topteam og dem, som halter efter, er forsvindende lille. Hvis man er 3/10 af et sekund for langsom, så ser det voldsomt ud på banen. Når en bil kører dårligt, er det altid en ond cirkel, og jo flere omgange der køres på dækkene, jo større bliver problemerne og tidstabet.
Det kan også være umenneskelig svært at finde de manglende splitsekunder, men når designerne rammer rigtigt, som tilfældet er med Ferrari i år, så sker der ting og sager. For det er jo ikke Mercedes, som har hvilet på laurbærrene. Det er simpelt hen Ferrari, som har fået en bil, der kører fantastisk. Deres motor fungerer også supergodt, men det er deres chassis, som er i særklasse.
NÅR F1-KARAVANEN rammer det første europæiske grandprix, er det her, fabrikkernes produktionsafdelinger kommer med de nye opgraderinger til bilerne, der er blevet udviklet hjemme på basen, mens der er blevet kørt løb i Australien og Østen. Således har Mercedes og Ferrari til denne weekend begge opgraderinger på frontvinger og sideplader og ændringer på bundplade og bremse-luftindtag.
Noget tyder på, at Mercedes har taget det største skridt fremad på baggrund af opdateringerne, så det bliver mere end almindeligt spændende at se, hvor balancen mellem de to teams ligger, når løbet kommer godt i gang.
ITALIENERNE HAR en god bil hen over en løbsdistance – den bedste i feltet indtil nu i 2017, og derfor tror jeg på at de har en rigtig god chance for at slå Mercedes og Lewis Hamilton i eftermiddag.
Hvis ikke Vettel kan slå Hamilton i sprintet ned til første sving, så tror jeg på, at Ferrari med den korrekte pit-strategi alligevel kan overrumple Mercedes. Banen er stort set umulig at overhale på, så løbet skal vindes ved at have det bedste og klogeste hold på pit-muren, og mon ikke Ferrari og deres nyfundne selvtillid tror på, at de er kongerne i Spanien?
Kevin var så tæt på at nå top 10 i kvalifikationen: