Tung og langsom: Kontroversielt F1-tiltag bliver dyrt

14 kilos ballast på toppen af cockpittet gør indhak i de fremskridt, som F1-holdene gør til den kommende sæson - den omdiskuterede halo koster et halvt sekund

F1-studie: Hvad er nyt på bilerne og på banerne til 2018.

Æstetisk er den grim. Man skal lede længe for at finde nogen med Formel 1-interesse, der kan være uenig i det. Men indførslen af sikkerhedsbøjlen til 2018-sæsonen får andre konsekvenser.

Minimumsvægten stiger fem kilo til 733 kilo.

Halo’en vejer dog i sig selv inklusiv montering ca. 14 kilo. Alene den vægt kapper et halvt sekund af de fremskridt, holdene laver til næste år.

- For alle er det næsten det samme. Bilerne vil køre hurtigere under alle omstændigheder, men du mister noget af omgangstiden ved at putte en bunke ballast på toppen af cockpittet, siger Günther Steiner.

- Det hjælper ikke på en Formel 1-bil. Alene den rene vægt er det halvt sekund ... Uden at tage hensyn til betydningen for tyngdepunktet.

Under træning før sæsonens sidste grandprix testede Haas en ny version af sin ‘halo’ med nogle aerodynamiske forbedringer.

Antonio Giovinazzi testede en opdateret version af halo'en for Haas i Abu Dhabi før sæsonens sidste løb. Foto: Jan Sommer
Antonio Giovinazzi testede en opdateret version af halo'en for Haas i Abu Dhabi før sæsonens sidste løb. Foto: Jan Sommer
 

Fordi det er en helt ny del, vil der være holdene lave test og udvikling henover vinteren og i begyndelsen af sæson.

- Til at begynde med vil du finde nogle hurtige forbedringer i tid, og derfra snævrer det ind. Når noget er nyt, midt på bilen og lige i hovedet på dig, vil alle finjustere det fra starten. Derefter vil niveauet for den udvikling, du kan lave, falde, konstaterer Haas-teamchefen.

Den øgede vægt får også konsekvenser for især de tungere kørere, da deres vægt begynder at blive en faktor. Så der skal svedes i træningslokalerne henover vinteren og gerne smides lidt vægt.

Udover sikkerhedsbøjlen ændres kun småting i reglementet til 2018-sæsonen. Hajfinnen henover motordækket forsvinder, og det gør T-vingen, som sad for enden af den dermed også.

De største ændringer til 2018

Ekstra beskyttelse af cockpittet indføres i form af sikkerhedsbøjlen 'halo'

Hajfinnen (sejlet over motordækket) afskaffes

T-vingen bliver forbudt

Yderligere restriktioner på forbrænding af olie for at booste ydelsen (nogle teams blev lidt for kreative)

Maksimalt tre motorenheder pr. sæson. I 2017 var det fire, og gridstraffene regnede ned over Honda og Renault

Uddeles over 15 pladsers straf til en kører, starter han sidst. Og har flere kørere over 15 pladsers straf i samme løb, rangeres de bagerst i den rækkefølge, straffene blev uddelt

Pirelli har nu ni dæktyper til sin rådighed – syv til tørt vejr og to til våde forhold. Fra det lyserøde hypersoft til det orange superhard

Minimumsvægten stiger fra 728 til 734 kg – uden brændstof

Se også: Kevin halvblind med halo: Bøjle værre end forventet

Formel 1 - 19. dec. 2017 - kl. 23:36 Haas-boss om 2018: 'Vi kan ende sidst'

Se også: Kevin er imod: Formel 1 indfører udskældt glorie

Der arbejdes på højtryk på F1-holdenes fabrikker, men fra den afsluttende test i Abi Dhabi til vintertest i Barcelona, må racerne ikke slippes løs. Foto: Jan Sommer Sport og Spil Kamikaze-tips før F1-start: Her er holdenes 2018-form

 

29 kommentarer
Vis kommentarer