Uacceptabelt Haas-problem: 'Situationen var farlig'

Romain Grosjean frygtede for sin egen sikkerhed under grandprixet i Aserbajdsjan, fortæller han til fransk tv

Foto: imago/Crash Media Group/ All Over Press
Foto: imago/Crash Media Group/ All Over Press

Undervejs i Aserbajdsjans Grand Prix hørte man Romain Grosjean sige over radioen til sin ingeniør Gary Gannon: 'Hvis bilen bliver farlig på grund af bremserne, så stop mig venligst'.

Temaet for Kevin Magnussens teamkammerat i Baku var nok engang bremser, omend begge kørere havde problemer med dem. Hvor danskeren kom fra løbet med en syvendeplads og årets bedste Haas-resultat, havde den temperamentsfulde Romain Grosjean en skrækkelig tur til den tidligere sovjet-republik.

'Ingen kommentarer blev givet efter løbet', stod der således i teamets officielle pressemeddelelse.

Men han nåede at give afløb for sine frustrationer til fransk tv, før han hastede hjem til Schweiz, hvor fru Marion og parrets to børn kunne hjælpe med at få tankerne på noget andet.

- Jeg havde ikke det fjerneste håb om succes på noget tidspunkt i løbet af weekenden. Nu må vi stille os selv spørgsmål og finde svar. Det er uacceptabelt, at det samme problem på den ene bil i løbet af weekendens fem sessioner ikke bliver løst, sagde Romain Grosjean til Canal Plus ifølge F1i.com.

- På et tidspunkt havde jeg endda tvivl om min egen sikkerhed. Situationen var simpelthen farlig, lød det fra franskmanden.

Romain Grosjean i snak med sin løbsingeniør Gary Gannon. Foto: Hone/LAT/REX
Romain Grosjean i snak med sin løbsingeniør Gary Gannon. Foto: Hone/LAT/REX
 

I det kaotiske løb sluttede Romain Grosjean nummer 13 og sidst af de kørere, som gennemførte. Han lå faktisk til at score et enkelt point, men blev kaldt i pit af frygt for, at bremserne var slidt op.

Ifølge teamchefen Günther Steiner fejlede bremsedisken ikke noget. Derimod var en sensor, som holder øje med dem, gået i stykker.

Bremser har været et tilbagevendende problem for Haas siden debuten i fjor. Sidste år var situation mere kritisk, da de flere gange fejlede. Siden en opdatering af Brembo-bremserne i Kina først på denne sæson har problemet ikke været enormt.

Enten under Storbritanniens Grand Prix på Silverstone eller til den efterfølgende tester Haas modificeret køling til nye bremser fra CI (Carbone Industrie). Begge Haas-kørere foretrækker denne type.

Haas' teamchefen fortæller mere indgående om Grosjeans problemer i denne historie.

Formentlig står der her røg fra dækkene på Romain Grosjeans racer, men det kunne også stamme fra hans ører. Franskmanden var rasende i Baku. Foto: imago/Crash Media Group/ All Over Press
Formentlig står der her røg fra dækkene på Romain Grosjeans racer, men det kunne også stamme fra hans ører. Franskmanden var rasende i Baku. Foto: imago/Crash Media Group/ All Over Press
 

Günther Steiner er sikker på, at Romain Grosjean har kigget Kevin Magnussen over skulderen i Baku:

Se også: Tordner mod ung team-kammerat efter kollision: 'Totalt uacceptabelt'

Se også: Belønnes for pragtpræstation: De store hylder Kevin

Se også: Tidligere verdensmester om 'sjov' F1-krig: Jeg forstår Vettel

Se også: Kevin i syvende himmel: 'Et mirakel'

41 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere