Ulykker forbudt hos Haas: Pas på muren, Kevin

Lageret af reservedele er ikke-eksisterende hos Haas i Canada, hvor teamet introducerer sin opdaterede version af VF18’eren

MONTRÉAL (Ekstra Bladet): Crash er aldrig populære hos hverken teamledelsen eller mekanikerne, men de er forbudt hos Haas denne weekend i Canada.

Kevin Magnussen og Romain Grosjean kører i princippet i helt nye udgaver af VF18’eren. Gulvet er nyt, frontvingen er ny, og ditto er de såkaldte bargeboards på siderne.

Ændringerne er omfattende og hænger sådan sammen, at Haas kan ikke umiddelbart skifte tilbage til den gamle version. En smadret racer under træning vil være en mindre katastrofe.

- Reservedelssituationen er yderst mager. For at sige det, som det er, siger teamchef Günther Steiner til Ekstra Bladet.

Hvilket dybest set dækker over, at Haas endnu ingen ekstra dele har, udover hvad der sidder på bilerne.

- Men vi ønskede at medbringe opgraderingen her. Alle er klar over det; vi prøver at få det bedste ud af det, så ingen crashes i denne weekend!

- Reservedelssituationen med de gamle dele var nu heller ikke for god.

Romain Grosjeans større ulykker først bag safetycar i Aserbajdsjan og siden lige efter starten i Spanien har gjort kål på det.

Foto: RYAN REMIORZ/Ritzau Scanpix
Foto: RYAN REMIORZ/Ritzau Scanpix
 

Efter Monaco og sæsonens dårligste Haas-optræden er teamet fortrøstningsfulde før Canadas Grand Prix.

- Men jeg er altid påpasselig med opgraderinger, for jeg har aldrig set en opgradering midt i sæsonen, som pludselig laver tryllekunster. Vores bil er ikke dårlig, vi skal bare udvikle på den, ligesom alle andre.

- Vi forventer at køre hurtigere, men vi vil aldrig vide det med sikkerhed, for vi har ikke noget at sammenligne den med. Hvis vi kører hurtigere, får opgraderingen skylden, og hvis vi kører langsommere får opgraderingen skylden …

Alligevel forventer Haas at være tilbage i sjove del af midterfeltet.

- Min selvsikkerhed stammer fra starten af året. Den bil, vi forestillede os, blev til virkelighed. Så hvorfor skulle det være anderledes med en opgraderingspakke? Jeg er ret sikker på, at hvad vi ser i vindtunnelen, vil vi også se på banen, konstaterer Steiner.

En ny racer har også andre fordele end blot opgraderede dele - se mere her (+).

Circuit Gilles Villeneuve kræver både, at der køres på kerbs, ligesom der hvert år ofres karbon til den berømte ‘Wall of Champions’.

Ingen crash kan vise sig som en sværere opgave, end den umiddelbart lyder.

- Selvfølgelig ville det være bedre med masser af reservedele for at føle sig lidt mere sikker, men jeg har ingen planer om at køre af banen. Det skal nok gå, siger Kevin Magnussen.

Se også: Store forventninger til ny Haas-racer: Derfor måtte Kevin vente lidt længere

Se også: Ferrari-stjerne afpresset i sex-sag: Nu tager han konsekvensen

I paddocken retter opmærksomheden sig desuden mod teams med Renault og Honda-motorer. Begge introducerer sæsonens anden enhed, og begge er der store forventninger til. 

Ferrari tager også hul på sin anden motor. Ifølge Günther Steiner den samme som Haas og Sauber fik i Monaco.

Endelig var det planen, at Mercedes ville følge trop, men tyskernes anden enhed er forsinket.

Sport og Spil Så starter silly season: Sådan ser F1-feltet ud i næste sæson

Christian Lundgaard gør sig klar til race i selskab med sin personlige træner Dennis Wounlund. Foto: Jan Sommer Sport og Spil Renaults topboss overbevist: Christian klar til F1 i 2021

Foto: Mark Sutton/Sutton Images/REX/All Over Press Sport og Spil Han sidder med alle data: Her er Kevin bedst

Thomas Jørgensen og Kevin Magnussen konkurrerer i alt, hvad de kan komme i nærheden af. Fra rommy til padel-tennis. Og den personlige træner bruger ofte boldspil under træning for lige at klemme de sidste anstrengelser ud. Foto: All Over Press Sport og Spil Kevin helt privat: Bliv klogere på F1-stjernens andet liv

38 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere